Gå til innhold

Cipralex...igjen


Gjest Dame55

Anbefalte innlegg

Som tidligere skrevet så er jeg i gang med å prøve Cipralex. Skal ta 5mg. i ei uke og deretter øke til 10mg. sa legen. Er på dag 3 nå og merker ingen bivirkinger så langt, men kan vel komme enda. I helgene pleier vi å kose oss med god mat og et par glass vin eller øl. Har noen erfaring med alkohol (i små mengder) og Cipralex? Tar tabletten om morgenen. På bruksanvisningen står det at man ikke skal drikke alkohol i behandlingsperioden, en lege sa det samme mens apoteket sa at et glass eller to var greit og det samme har jeg hørt en jeg kjenner gjorde. Bare lurer jeg.......! Noen her har kanskje erfaring med dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest har prøvd

Man tåler ofte mindre alkoholmengde når man går på ssri, men det varierer fra person til person. Selv må jeg drikke mindre mengder og blir fortere beruset.

Det er bare en ting å gjøre og det er å prøve seg fram til hvor mye en tåler. Særlig rett etter oppstart av medisin. Et glass eller to til maten skulle gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ennå på en ganske lav dose cipralex, og burde ikke få problemer dersom du tok deg et glass eller to, men du trenger kanskje ikke bøtte innpå. Jeg går på 20mg cipralex, og har ingen problemer med å drikke noen glass vin eller øl.

Men husk at en reagerer forskjellig på medisin da, så det trenger jo ikke gjelde for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt for optimistisk i forrige uke da jeg sa at jeg ikke hadde noen bivirkninger etter 9 dager.

Dagen etter, på lørdagen fikk jeg noen bivirkninger.

Vanskelig å forklare, men jeg følte meg noe rar i hodet.

Jeg tror at reaksjonen kom fordi jeg hadde tatt en Stesolid på natten for å få sove.

I går, tirsdag hadde jeg en ny reaksjon, og jeg tror det var fordi jeg hadde tatt en Paragin Forte i tillegg.

Så fra nå av så kommer jeg ikke til å ta noen andre medisiner i tillegg.

Har også endret med å ta Cipralex tidlig på kvelden istedet for morgen.

Føler meg helt OK idag.

Å drikke alkohol tror jeg ikke betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt for optimistisk i forrige uke da jeg sa at jeg ikke hadde noen bivirkninger etter 9 dager.

Dagen etter, på lørdagen fikk jeg noen bivirkninger.

Vanskelig å forklare, men jeg følte meg noe rar i hodet.

Jeg tror at reaksjonen kom fordi jeg hadde tatt en Stesolid på natten for å få sove.

I går, tirsdag hadde jeg en ny reaksjon, og jeg tror det var fordi jeg hadde tatt en Paragin Forte i tillegg.

Så fra nå av så kommer jeg ikke til å ta noen andre medisiner i tillegg.

Har også endret med å ta Cipralex tidlig på kvelden istedet for morgen.

Føler meg helt OK idag.

Å drikke alkohol tror jeg ikke betyr noe.

Takk for at dere svarer!

Skjønner deg, namenick, du trodde vel du ville slippe unna bivirkningene etter 9 dager, men veldig snilt at du skriver idag og sier fra at du plutselig har fått noen. Virker jo som om det kan ha sammenheng med andre tabletter. Jeg spurte legen om det gjorde noe med Sobril og Imovane om man går på Cipralex og fikk til svar at det går greit. Vet allikevel ikke helt om jeg tør det jeg. Skal prøve å unngå det. Håper du slipper unna flere bivirkninger namenick. Har ei venninne som tok antideprissiva i tre dager og sluttet fordi hun også følte seg så rar i hodet. Hun husket ikke hvilket merke hun hadde fått og ikke vet jeg om hun tok noe annet ved siden av, men virker som om hun følte det likt som deg i hodet. Lykke til videre da, hører gjerne fra deg om hvordan det går.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har prøvd

Takk for at dere svarer!

Skjønner deg, namenick, du trodde vel du ville slippe unna bivirkningene etter 9 dager, men veldig snilt at du skriver idag og sier fra at du plutselig har fått noen. Virker jo som om det kan ha sammenheng med andre tabletter. Jeg spurte legen om det gjorde noe med Sobril og Imovane om man går på Cipralex og fikk til svar at det går greit. Vet allikevel ikke helt om jeg tør det jeg. Skal prøve å unngå det. Håper du slipper unna flere bivirkninger namenick. Har ei venninne som tok antideprissiva i tre dager og sluttet fordi hun også følte seg så rar i hodet. Hun husket ikke hvilket merke hun hadde fått og ikke vet jeg om hun tok noe annet ved siden av, men virker som om hun følte det likt som deg i hodet. Lykke til videre da, hører gjerne fra deg om hvordan det går.

mvh

Jeg ble litt "dopa" i hodet de første dagene av Cipramil og Cipralex. Det er helt normalt og går over. Føles som hodet er fullt av bomull.

Noen får mer angst den første tiden og må gå på beroligende ved siden av. Går ikke dette over er det bedre å skifte til et annet merke.

Jeg kunne ikke bruke Zoloft og Fontex. De gav meg mer angst enn jeg hadde godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er det noe i veien for at du avstår fra alkohol noen få uker slik som jeg anbefaler i den linken wiggum har vist til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe i veien for at du avstår fra alkohol noen få uker slik som jeg anbefaler i den linken wiggum har vist til?

Nils Håvard Dahl.

Nei, det er det ikke. Jeg MÅ ikke ha alkohol,aldri hatt problemer med det, men pleier å hygge oss litt i helgen med god mat og litt vin eller øl.Jeg skal lese linken du anbefaler. Takk for ditt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe i veien for at du avstår fra alkohol noen få uker slik som jeg anbefaler i den linken wiggum har vist til?

Kjære psykolog!

Jeg trodde at denne siden tok for seg problemer som relaterte seg til personer som SLITER psykisk.

Personer som sliter med sterkere følelser enn normalt, personer som ofte har vrangforestillinger av hva andre personer mener og tenker om en, personer med lavt selvbilde osv.

Da er det er ikke akkurat til hjelp (etter min mening) når du ordelegger deg slik:

"ER DET NOE I VEIEN for at du avstår fra alkohol noen få uker..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære psykolog!

Jeg trodde at denne siden tok for seg problemer som relaterte seg til personer som SLITER psykisk.

Personer som sliter med sterkere følelser enn normalt, personer som ofte har vrangforestillinger av hva andre personer mener og tenker om en, personer med lavt selvbilde osv.

Da er det er ikke akkurat til hjelp (etter min mening) når du ordelegger deg slik:

"ER DET NOE I VEIEN for at du avstår fra alkohol noen få uker..."

Kjære psykolog

Sorry, jeg ser nå etterpå at du er psykiater ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kjære psykolog!

Jeg trodde at denne siden tok for seg problemer som relaterte seg til personer som SLITER psykisk.

Personer som sliter med sterkere følelser enn normalt, personer som ofte har vrangforestillinger av hva andre personer mener og tenker om en, personer med lavt selvbilde osv.

Da er det er ikke akkurat til hjelp (etter min mening) når du ordelegger deg slik:

"ER DET NOE I VEIEN for at du avstår fra alkohol noen få uker..."

Spørsmål om psykofarmaka (nervemedisiner) og alkohol er hyppige har på DOL, og jeg har besvart dette spørsmålet utallige ganger. Bare søk på Cipralex og alkohol gir 40 treff.

I alle svar har jeg sagt at avholdenhet fra alkohol kun trenger å skje i oppstart- og/eller endringsfaser med medisin. Da slike faser sjelden varer over 2-4 uker, burde det være enkelt for alle uten alkoholprobler å være avholdende i disse periodene.

Derfor tillot jeg meg et slikt spørsmål.

Jeg hører ikke til de som mener at personer med psykiske lidelser skal behandles med silkehansker. De bør behandles som alle andre mennesker, og de tåler godt kritiske spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om psykofarmaka (nervemedisiner) og alkohol er hyppige har på DOL, og jeg har besvart dette spørsmålet utallige ganger. Bare søk på Cipralex og alkohol gir 40 treff.

I alle svar har jeg sagt at avholdenhet fra alkohol kun trenger å skje i oppstart- og/eller endringsfaser med medisin. Da slike faser sjelden varer over 2-4 uker, burde det være enkelt for alle uten alkoholprobler å være avholdende i disse periodene.

Derfor tillot jeg meg et slikt spørsmål.

Jeg hører ikke til de som mener at personer med psykiske lidelser skal behandles med silkehansker. De bør behandles som alle andre mennesker, og de tåler godt kritiske spørsmål.

Nils Håvard Dahl.

Beklager, det ble nok en misforståelse her. Jeg tok ikke ditt spørsmål ille opp, men svarte deg nok litt uklart. Lei meg for det. Jeg var glad for at du svarte meg herinne. Godt å kunne skrive her for å høre andres erfaringer siden jeg aldri har brukt denslags medisiner, men hatt økende plager i 10 år med tre typer angst i følge fastlegen: bekymringsangst, fobier og panikkangst, dessuten depresjon. Sliter også med fibromyalgi. Har kun tidligere gått på Sobril og Imovane, men små doser og i korte perioder. Mange av mine plager har nok roten i en vond fortid, bl.a. det å miste et barn, han døde i mine armer.Psykiater har jeg aldri vært hos for å bearbeide noe. Vil så gjerne ha mere ro i kroppen og mere overskudd, derfor prøver jeg disse antideprissiva. Igjen: tusen takk for ditt engasjement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære psykolog!

Jeg trodde at denne siden tok for seg problemer som relaterte seg til personer som SLITER psykisk.

Personer som sliter med sterkere følelser enn normalt, personer som ofte har vrangforestillinger av hva andre personer mener og tenker om en, personer med lavt selvbilde osv.

Da er det er ikke akkurat til hjelp (etter min mening) når du ordelegger deg slik:

"ER DET NOE I VEIEN for at du avstår fra alkohol noen få uker..."

Jeg likte innlegget ditt til psykologen, namendick. Passer på meg det du skrev om oss. Tålte innlegget jeg, men følte kanskje allikevel litt på at andre tror jeg MÅ ha alkohol. Jeg har stor respekt for alkohol og piller siden jeg har vært gift med en som misbrukte begge deler. Vet hva slags problemer det fører med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl.

Beklager, det ble nok en misforståelse her. Jeg tok ikke ditt spørsmål ille opp, men svarte deg nok litt uklart. Lei meg for det. Jeg var glad for at du svarte meg herinne. Godt å kunne skrive her for å høre andres erfaringer siden jeg aldri har brukt denslags medisiner, men hatt økende plager i 10 år med tre typer angst i følge fastlegen: bekymringsangst, fobier og panikkangst, dessuten depresjon. Sliter også med fibromyalgi. Har kun tidligere gått på Sobril og Imovane, men små doser og i korte perioder. Mange av mine plager har nok roten i en vond fortid, bl.a. det å miste et barn, han døde i mine armer.Psykiater har jeg aldri vært hos for å bearbeide noe. Vil så gjerne ha mere ro i kroppen og mere overskudd, derfor prøver jeg disse antideprissiva. Igjen: tusen takk for ditt engasjement.

Beklager jeg også, psykolog. Jeg skrev også psykolog istedet for psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt for optimistisk i forrige uke da jeg sa at jeg ikke hadde noen bivirkninger etter 9 dager.

Dagen etter, på lørdagen fikk jeg noen bivirkninger.

Vanskelig å forklare, men jeg følte meg noe rar i hodet.

Jeg tror at reaksjonen kom fordi jeg hadde tatt en Stesolid på natten for å få sove.

I går, tirsdag hadde jeg en ny reaksjon, og jeg tror det var fordi jeg hadde tatt en Paragin Forte i tillegg.

Så fra nå av så kommer jeg ikke til å ta noen andre medisiner i tillegg.

Har også endret med å ta Cipralex tidlig på kvelden istedet for morgen.

Føler meg helt OK idag.

Å drikke alkohol tror jeg ikke betyr noe.

Jeg synes du bruker en pussig logikk når du på den ene siden sier at du vil avstå fra å benytte sentralt virkende medikamenter som stesolid og paralgin forte pga mulige interaksjoner, mens du samtidig mener at alkohol (som det generelt sett advares mot i allefall i innkjøringsfasen) sannsynligvis kan benyttes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du bruker en pussig logikk når du på den ene siden sier at du vil avstå fra å benytte sentralt virkende medikamenter som stesolid og paralgin forte pga mulige interaksjoner, mens du samtidig mener at alkohol (som det generelt sett advares mot i allefall i innkjøringsfasen) sannsynligvis kan benyttes...

Jeg ordla meg kanskje litt feil når jeg sa "fra nå av", jeg mente "akkurat nå og litt fremover" skal jeg ikke ta noen andre medisiner i tillegg.

Hvis Cipralex hjelper meg mot panikkangst, så har jeg sannsynligvis ikke behov for Stesolid og Paragin Forte.

Og senere når Cipralex kuren har satt seg litt, så kanskje, hvis behovet melder seg.

Jeg mener ikke at alkohol sannsynligvis KAN benyttes i innkjøringsfasen.

Men jeg TROR heller ikke at det gjør noe, for det må jo hver og en finne ut av selv.

Det er bare en mening, intet fasit svar fra meg.

Jeg har ikke prøvd, så jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

Spørsmål om psykofarmaka (nervemedisiner) og alkohol er hyppige har på DOL, og jeg har besvart dette spørsmålet utallige ganger. Bare søk på Cipralex og alkohol gir 40 treff.

I alle svar har jeg sagt at avholdenhet fra alkohol kun trenger å skje i oppstart- og/eller endringsfaser med medisin. Da slike faser sjelden varer over 2-4 uker, burde det være enkelt for alle uten alkoholprobler å være avholdende i disse periodene.

Derfor tillot jeg meg et slikt spørsmål.

Jeg hører ikke til de som mener at personer med psykiske lidelser skal behandles med silkehansker. De bør behandles som alle andre mennesker, og de tåler godt kritiske spørsmål.

Fornuftig svart, NHD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...