tullamor Skrevet 16. januar 2001 Del Skrevet 16. januar 2001 Sist jeg var til legen fikk jeg høre at det var en bi-lyd på hjerte mitt. Hva kan det være? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15636-bilyd-p%C3%A5-hjerte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 16. januar 2001 Del Skrevet 16. januar 2001 Svar til Tullamor. Alderen din vil i noen grad være avgjørende for hvordan jeg skal svare, idet panoramaet for muligheter forandrer seg med stigende alder. Hos oss alle vil en tilfeldig oppdaget bilyd over hjertet ofte kunne være såkalt "funksjonell", d.v.s. at det ikke er noen sykelig tilstand som ligger bak. Det kan være rene strømningsforhold som er årsaken (hjertet kan naturlig være plassert slik at det blir en viss vinkel i forhold til f.eks. hovedpulsåren) ; det blir å sammenligne med sus i en vannslange hvis den får en liten bøy. Likeledes vil en tilstand med høy hjerteaktivitet, m.a.o. en situasjon hvor hjertet pumper fort og mye blod, kunne gi en strømningslyd. Dette forekommer ikke sjelden når enkelte er hos lege og blir nervøse for situasjonen, og en rekke bilyder har denne årsaken. Har vi for lite blod, og hjertet av den grunn må pumpe mer volum for å tilfredsstille kroppens behov, vil også slike lyder kunne oppstå. Et høyt stoffskifte kan være en annen årsak. Hos overvektige personer med stor fettansats rundt maven vil hjertet kunne få en slik stilling at en lyd nødvendigvis vil måtte oppstå. Alt dette er selvsagt normalvarienter og helt uskyldig. Hvis vi skal se hvilke "organiske" årsaker som kan forekomme, er det i første rekke klaffefeil, hvor både forsnevringer og lekkasjer vil kunne gi bilyder. Likeledes vil hull i skillevegger i hjertet, feil med hjertemuskulatur, gale forbindelser mellom store, sentrale blodårer kunne gi bilyder. Også sykelige tilstander i hjerteposen vil kunne gi lyder som kan forveksles med klaffelyder. Som du forstår er det en rekke årsaker til hjerte-bilyder, de fleste av dem helt uskyldige og egentlige normalvarianter. Et erfarent øre vil i mange tilfeller kunne skille mellom organiske og funksjonelle bilyder, men hvis man er i tvil har vi idag et utmerket hjelpemiddel i ultralydteknikk, som vil kunne gi en sikker diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15636-bilyd-p%C3%A5-hjerte/#findComment-73667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.