Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått svar på en gynekologisk undersøkelse som jeg tok for noen uker siden. Der sto det at det var funnet tegn på kondylomer i celleprøven fra livmorhalsen, og at det var anbefalt å ta en ny prøve om 6 mndr. Er litt stressa over dette, og lurer på om dette viruset kan ligge i kroppen lenge før det bryter ut? Var nemlig til gyn. undersøkelse for tre år siden også, og da var alt bra. Har vært sammen med samme gutten helt siden da. Kan han være smittet? Han har ikke merket noenting foreløpig.. Må vi bruke kondom hver gang vi har sex, og til slutt: Vil viruset være i kroppen min for alltid,og er jeg smittebærer av dette viruset hele livet? Dette skremmer meg..

Utrolig takknemlig for svar!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156371-kondylomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Kondylomer forårsakes av et virus. Symptomene kommer gjerne etter meget lang tid, av og til gjerne flere år. Det er derfor ikke muolig å si noe bestemt om når virus ble overført. Overføringen i hovedsak foregår ved seksuell kontakt, men det hender også at det smitter ved iindirekte overføring. Påvisning av kondylomer og ellr viruset kan derfor ikke brukes som bevis for seksuell misbruk.. Visuet forblir i organismen etter all sannsynlighet for resten av livet, men i de fleste tilfeller brenner ut og forårsaker ikke symptomer. Det er vanskelig å si noe helt bestemt hvor lenge er det smittsomt, men når symptomene går over er det stort sett veldig lite smittsomt. Så lenge du har kondylomene ( de kan behandles med f. eks. podofylin) er det greiest å bruke kondom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156371-kondylomer/#findComment-1005529
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...