Gjest isac Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Jeg var hos legen etter langvarige smerter i brystet, hjertebank og løs avføring. Generell tretthetsfølelse og manglende energifølelse. Blodtrykk og EKG var normalt. Videre ble det tatt noen blodprøver: Legen nevnte stoffskifte, sporstoffer og elektrolytter. Disse prøvene har jeg ikke fått svar på, det skulle da bety at de er normale. Det jeg imidlertid lurer på er hva som undersøkes ved kontroll av elektrolytter og sporstoffer? Det ble tatt to blodprøver på de tre nevnte begrepene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156397-blodpr%C3%B8ver/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Når det gjelder måling av stoffskiftet så gjøres dette oftest med to blodprøver; TSH og FT4. Disse forteller hhv om hvordan hjernen jobber for å holde stoffskiftet normel, og hilken mengde tyroxin som faktisk er i blodet. Høyt stoffskifte kan gi løs avføring og hjertebank. Stoffskiftet bør kanskje måles påny om 3-6 mnd for å sjekke eventuell utvikling; normalområdene er store. Når det gjelder sporstoffer og elektrolytter så finnes minst 20 av disse blodprøvene. Vil tro at legen din har sjekket om du er dehydrert. Likeledes om du har feil sammensetning av salter ( mineraler/elektrolytter ) i blodet. Dette kan gi hjerterytme-forstyrrelser, og kan blant mange andre ting skyldes noe galt med biskjoldbusk-kjertelen ( paratyroidea). Du må nesten forhøre deg med fastlegen din og eventuelt be om en forklaring på prøvesvarene. Du må selvsagt ta ny kontakt om plagene fortsetter. Plagene du har er imidlertid vanlige, og kun sjelden forårsaket av "kjemiske" endringer i kroppen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156397-blodpr%C3%B8ver/#findComment-1006710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.