labbe1365380640 Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Hei!! Har en kanppenålshode str. føflekk på armen, og en nuppved siden av. Nå har jeg fått skorpe på nuppen og en mørk skårpe på den lille føflekken. Jeg kan ikke tro at jeg har klødd meg så hardt?? Erindrer at det samme skjedde med en liten føflekk på foten. Får føflekker lett skorper?? Ellers er jeg mørk og delevis sydlandsk. Blir aldri lyserød, men har en rødlig bruntone i brunfargen hvis jeg blir solbrent. Har en venninne som har hatt malingt melanom 2 ganger, den siste føflekken var mikroskopisk. Selv fjernet jeg en føflekk like etter en fødsel for noen år siden, og det kom en svart masse tilbake i arret. Fastlegen min fjernet dette ytterligere en gang og ringte siden og sa at dette kunne ha blitt farlig på sikt. Gikk til hudlege da og viste epikrisen , og hudlegen sa at det kunn dreide seg om en føflekk rest som hadde blitt irritert og at jeg ikke skulle være redd. Det var frie randsoner. Fastlegen min skremmer meg litt, har en føflekk mellom storetå og neste som ser litt diffus ut og en føflekk under foten. Jeg ville ikke la fastlegen fjerne de, men dro til hudlege. Han ofret meg ikke mange blikk og sa at de føflekkene på og under foten ikke var føflekker, men en annen type pigmentopphopning. Fastlegen min himmlet med øynene og ba meg følge med på dem selv. Nå er jeg engstlig for alle mine føflekker. Bør jeg undersøke den lille med skorpe og hva skal jeg gjøre ellers. Hvem skal jeg tro på. Jeg har også et lite side spm. både jeg og min også voksne søster ( jeg er 35) er plaget med kviser på rumpa, plagsomt hva skal jeg gjøre og er dette vanlig. Er det arvelig?? eller tillfeldig?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156461-f%C3%B8flekker-til-besv%C3%A6r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Hei, jeg skjønner at dette er vanskelig. Generelt sier vi at føflekker som er over 6 mm store, uregelmessige i form og farge bør følges nøye. Dersom slike pigmenterte flekker forandrer seg (øker i størrelse og utvikler ujevn pigmentering med sorte partier av ulik størrelse og fordeling) bør de vises for legen. De fleste av oss fødes uten føflekker, og føflekker vi har har derfor vokst og endret farge, uten at det er farlig. Likevel bør man også vise føflekker som er mindre enn 6 mm, dersom de oppfører seg eller ser annerledes ut, enn de andre man har. Føflekker i hode/hals regionen og på øvre del av kroppen vil ofte heve seg litt over hudens nivå. Disse er det ikke helt uvanlig å få skorpe på, sannsynligvis fordi man har klødd eller skrubbet dem. Jeg synes du skal kontakte en av legene du har vært i kontakt med og gi uttrykk for din bekymring. En god undersøkelse og informasjon vil kanskje være nok til å rydde usikkerhet av veien. Legen vil da vurdere behov for en vevsprøve på bakgrunn av flekkens utseende og din usikkerhet. Du bør vel samtidig vise frem kvisene dine. Dette kan være vanlige kviser med litt uvanlig lokalisasjon, men det at du er voksen tyder kanskje mer i retning av en tilstand som kalles hidradenitt. Det er en slektning av akne, som ofte er arvelig, og som gir betennelse rundt duftkjertlene (apokrine) kjertler i huden. Vanligste lokalisasjon for dette utslettet er lysker, armhuler, lår og rumpe. Hudlegen din vil kunne kjenne igjen et slikt utslett og gi råd om behandling. Vennlig hilsen Per Helsing 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156461-f%C3%B8flekker-til-besv%C3%A6r/#findComment-1007547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.