Gå til innhold

Cyste i bukspyttkjertel

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nettopp fått påvist en syste inne i bukspyttkjertelen i forbindelse med ultralyd av galleveiene.

Jeg har hatt tre kraftige gallesteinsanfall og var inne for å sjekke dette da cysten ble funnet. Hadde forøvrig ca 40 gallesteiner...et helt grustak!

Jeg drar straks på ferie og får ikke snakket med fastlegen min om dette før avreise. Kan du gi meg litt mer info om hva en slik cyste kan bety for meg videre, kan den for eks. vokse og briste? Bør den opereres ut?(Må si jeg ble litt engstelig).

k

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156475-cyste-i-bukspyttkjertel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Cyster som oppdages med ultralyd er oftest helt ufarlige, må regnes som bifunn. Cyster er gjerne væskefylte blemmer, som noen ganger forsvinner av seg selv, noen ganger blir de værende uten å gi symptomer eller skader. Dersom cysten klemmer på kjertler eller utførselsganger fra kjertlene i nærheten, så kan de tenkes å gi smerte. Smerter fra bukspyttkjertel kjennes oftest bak i ryggen, og blir bedre ved fremoverbøyning. Kanskje vil legen din vurdere å ta et CT eller MR av magen for sikrere å kunne si noe om lokalisasjon og hva slags cyste. Dette vil avhenge av hvordan ultralydlegen beskrev cysten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...