Gå til innhold

Utslett rundt øynene


Hilde123

Anbefalte innlegg

Jeg har hyppig (flere ganger i uken) et rødt utslett rundt øynene. Utslettet starter som røde prikker som i løpet av dagen flyter over i hverandre i enkelte områder. Utslettet kommer gjerne etter en urolig natt etter en utfordrende dag med opprørende disputter med min kjæreste. Utslettet blir verre utover dagen og forsvinner enten etter noen dager uten behandling, men med ro og god søvn. Ellers ser det ut til at en salve som både inneholder kortison og antibiotika hjelper. Denne salven etterlater huden nærmest kjemisk renset, jeg får en slags hvit ring rundt øynene etter bruk. Jeg ønsker å finne en måte å behandle dette på som utelater kortison. Og jeg skjønner selvsagt at det er viktig å gjøre noe med den psykiske påvirkningen. Bortsett fra dette, så lurer jeg på om det er andre forhold som kan være årsak til at jeg får dette utslettet? Jeg kan forsøke å si noe om min helse-historikk:

Jeg er født i 1969. Som barn hadde jeg vannkopper og ingen andre kjente barnesykdommer. Videre fikk jeg kyssesyke da jeg var 16, Borrelia da jeg var 21 og Legionærsyken i 2003. Ellers har jeg ikke vært mye plaget av sykdom. Det siste året har jeg imidlertid merket mange ettervirkninger etter behandlingen av legionellaen; for eksempel ørebetennelser, blærebetennelser, og nyrestein. Jeg har aldri hatt noe av dette før.Kan det være noen sammenhenger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

dette høres kronisk ut; enten er det tilstede eller under behandling?

Øyenære utslett kan være flere ting. Du angir at du ikke har hatt eksem tidligere, og oppgir heller ikke astma eller allergier. Det taler mot at dette er atopisk eksem, selv om det er en mulighet. Atopisk eksem (barneeksem) i voksen alder vil ofte inkludere eksem på øyelokk, og er kjent for å blusse opp ved stress.

Kontakteksem er også en mulighet, og representerer i flere tilfeller reaksjoner på produkter som brukes rundt øynene. Man kan forsøke å utrede dette selv ved å droppe sminken en periode, og se om plagene bedres. Et alternativ er å påføre produktene på huden et annet sted på kroppen, og se om huden der reagerer med rødme og kløe.

En annen mulighet er såkalt periokulær dermatitt. Denne tilstanden gir prikker eller nupper rundt øynene. Kortison demper forandringene, men er ikke til hjelp på sikt. Tilstanden kan behandles med antibiotika.

Blekheten du beskriver vil alltid etterfølge betennelsestilstander i huden. Pigmentoverføringen blokkeres så lenge det er betennelse i huden. Derfor er huden etter behandlet eksem og psoriasis blek i noen tid etter at det er behandlet. Pigmenteringen kommer tilbake.

Du bør nok få en hudlege til å vurdere dette. Utredning med allergitester kan være aktuelt. Dersom diagnosen blir atopisk eksem, som kan representere et kronisk problem, finnes det idag kortisonfrie produkter du kan bruke.

Sammenheng mellom Legionella og senere betennelser og nyresten kan jeg ikke fortelle deg noe sikkert om.

Vennlig hilsen

Per Helsing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...