Gå til innhold

Fy, psykiater ! overvekt hos barn !


Gjest isirkel

Anbefalte innlegg

Gjest isirkel

Ærlig talt hr. psykiater ! Viser til innlegg nedenfor der en mor (eller far ?) vil slanke barnet sitt og viser til en avisartikkel hvor det ble hevdet at barn skal få spise hva de vil - noe som gjorde henne fortvilet. Du vet hvor farlig slanking av barn kan være, og det eneste du svarer er at du denne gang er uenig med innholdet i avisartikkelen, og at overvekt hos barn er omsorgssvikt fra foreldrenes side. Det er for enkelt ! Du burde i alle fall si noe om hvordan slanking av barn skal foregå - det finnes nok av gale foreldre (selv om forelderen som skrev innlegget ikke virket så ille ).

Om du synes overvekt hos barn er omsorgssvikt og kan føre til problemer for barnet når det blir voksen, så vet du nok også at dersom barnet hele tiden blir passet på og det blir kommentert rundt overvekten, kan det også får temmelig katastrofale følger !

Dessuten . hva definerer du som overvekt ? Idealet i dag er ei vekt langt under det de fleste klarer med normalt matinntak, og i alle fall skal ingen barn ha dagens skjønnhetsideal som mal for hvordan det skal se ut. Mange barns overvekt forsvinner etterhvert som det blir mer aktivt og vokser.

Du burde skrevet noe om at evt. slanking av barn skal foregå helt uten at barnet vet om det - med kostholdsendringer for hele familien (ingen trenger mye fett og sukker i kostholdet), og opplegg til fysyisk aktivitet gjennom lystbetonede aktiviteter (svømmehall, tur i helgen osv).

Datteren til en venninne av meg er overvektig - til tross for at foreldrene lager sunn mat, begrenser gdterier og drar hele familien ut på tur. Det er for det første forskjellig hvor fort vi legger på oss. For det andre har jenta en stoffskiftelidelse, men det fant legene først ut etter lang tid - og etter å ha "anklaget" både mor og datter for å "fråtse".

Det er en utrolig arroganse og uvitenhet i helsevesenet når det gjelder vekt- og spiseproblematikk. Forventet en mer nyansert behandling av temaet av deg !

Doktoronline preges generelt av altfor kjappe svar. Skjønner at dere har mye å gjøre og ikke skal erstatte vanlig helsetjeneste, men dog.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved siden av røyking er overvekt den største trussel mot folkehelsen i den vestlige verden. Det er fokusert mye på spiseforstyrrelser og anorexi, men det er ikke dette som er et helseproblem i folkehelseperspektiv.

Når jeg gir råd på dette forum må jeg forutsette at jeg skriver til rimelig fornuftige mennesker. Jeg har tro på at vanlige foreldre har et mer nyansert syn på vekt å utseende enn at de tror det finnes kun to kategorier: sylslank og feit.

Det er en betydelig variasjon innenfor den kategori som må kalles normalvektig, og jeg har tillit til at de aller fleste foreldre vet hva dette er.

Jeg fastholder min påstand at det må være en viktig oppgave for foreldre å hindre at deres barn blir overvektige på samme måte som de prøver å forhindre at de begynner å røyke eller bruke illegale rusmidler.

At noen er uenig i mitt syn kan jeg leve godt med, og jeg har ikke til hensikt å slutte å hevde de syn jeg mener er viktige i forhold til barns helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest isirkel

Ved siden av røyking er overvekt den største trussel mot folkehelsen i den vestlige verden. Det er fokusert mye på spiseforstyrrelser og anorexi, men det er ikke dette som er et helseproblem i folkehelseperspektiv.

Når jeg gir råd på dette forum må jeg forutsette at jeg skriver til rimelig fornuftige mennesker. Jeg har tro på at vanlige foreldre har et mer nyansert syn på vekt å utseende enn at de tror det finnes kun to kategorier: sylslank og feit.

Det er en betydelig variasjon innenfor den kategori som må kalles normalvektig, og jeg har tillit til at de aller fleste foreldre vet hva dette er.

Jeg fastholder min påstand at det må være en viktig oppgave for foreldre å hindre at deres barn blir overvektige på samme måte som de prøver å forhindre at de begynner å røyke eller bruke illegale rusmidler.

At noen er uenig i mitt syn kan jeg leve godt med, og jeg har ikke til hensikt å slutte å hevde de syn jeg mener er viktige i forhold til barns helse.

Du leser ikke innlegget mitt godt nok ! Jeg sa ingenting om at overvekt ikke er helsefarlig, eller at foreldre ikke har ansvar for barns vekt (mm), mao trenger du ikke leve med at jeg er uenig i ditt syn - jeg sa at svaret du kom med var unyansert og at du i alle fall burde komme med noen råd om hvordan evt. slanking av barn skal foregå, tatt i betraktning hvordan verden "ser ut" i dag. For øvrig kommer jeg ikke til å kommentere saken ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av røyking er overvekt den største trussel mot folkehelsen i den vestlige verden. Det er fokusert mye på spiseforstyrrelser og anorexi, men det er ikke dette som er et helseproblem i folkehelseperspektiv.

Når jeg gir råd på dette forum må jeg forutsette at jeg skriver til rimelig fornuftige mennesker. Jeg har tro på at vanlige foreldre har et mer nyansert syn på vekt å utseende enn at de tror det finnes kun to kategorier: sylslank og feit.

Det er en betydelig variasjon innenfor den kategori som må kalles normalvektig, og jeg har tillit til at de aller fleste foreldre vet hva dette er.

Jeg fastholder min påstand at det må være en viktig oppgave for foreldre å hindre at deres barn blir overvektige på samme måte som de prøver å forhindre at de begynner å røyke eller bruke illegale rusmidler.

At noen er uenig i mitt syn kan jeg leve godt med, og jeg har ikke til hensikt å slutte å hevde de syn jeg mener er viktige i forhold til barns helse.

Hei!

Jeg var overvektig som barn. - Og er overvektig, og "post-spiseforstyrret" som voksen.

Overvekt hos barn er et "sårt punkt" hos meg. Har i mange år hatt stor skyldfølelse fordi jeg ble så ¨tjukk (fra 5 års-alder). Derfor er det veldig godt å plassere ansvaret der det hører hjemme. Når en er barn lærer man jo "alt" fra "scratch"..(eh...skrætsj...)også matvaner. Og hvem lærer en av - foreldrene. Det er mange måter å "lære bort på". Formaninger, og "helvetesprekener" om ja og nei mat, er vel ikke særlig lurt, men å legge vekt på "sunt og bra for kroppen" har jeg tro på...

Er helt enig i at det er foreldrenes ansvar å sørge for at stor og uhåndterlig overvekt unngås. Det er et stort handikap å være overvektig. Ikke minst når en er barn!

Har ikke tall på de gangene jeg har ønsket at foreldrene mine hadde passet på. Kjøpt sunn mat, eller tatt meg med på tur. Eller "ledet meg på rett vei". Kjærlighet og omsorg har "after all" fint lite med pølser og sjokolade å gjøre.

Jeg kom i puberteten - "innså" hvor "feit og feil" jeg var, skammet meg over at JEG ikke hadde gjort noe med det før(ikke forstått hvor galt det var), - og vips - sluttet å spise et par år, løp milevis, ble slank og fin, og vært på slanke-overspise-sulte-kjøret siden.Fint.

Vel, skjønner ikke helt hvor jeg vil med dette, da...kanskje jeg bare ville si at det er så godt å høre at noen "fagpersoner" plasserer ansvaret der jeg synes det hører hjemme!

:-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av røyking er overvekt den største trussel mot folkehelsen i den vestlige verden. Det er fokusert mye på spiseforstyrrelser og anorexi, men det er ikke dette som er et helseproblem i folkehelseperspektiv.

Når jeg gir råd på dette forum må jeg forutsette at jeg skriver til rimelig fornuftige mennesker. Jeg har tro på at vanlige foreldre har et mer nyansert syn på vekt å utseende enn at de tror det finnes kun to kategorier: sylslank og feit.

Det er en betydelig variasjon innenfor den kategori som må kalles normalvektig, og jeg har tillit til at de aller fleste foreldre vet hva dette er.

Jeg fastholder min påstand at det må være en viktig oppgave for foreldre å hindre at deres barn blir overvektige på samme måte som de prøver å forhindre at de begynner å røyke eller bruke illegale rusmidler.

At noen er uenig i mitt syn kan jeg leve godt med, og jeg har ikke til hensikt å slutte å hevde de syn jeg mener er viktige i forhold til barns helse.

Jeg er enig med deg i den grad voksne fokuserer på sunne matvaner med en blanding av mest hverdagskost og litt festmat.

Fokusering på slanking er derimot ikke riktig. Selv hadde jeg inngående kjennskap til diverse kurer allerede som tre åring og jeg brekker meg ennå av ananas som min mor levde på periodevis. Hun er kraftig men ikke tykk. Selvbilde hennes er nok at hun er veldig overvektig. Jeg hadde som voksen i dag satt mer pris på å ha blitt oppdratt til å tro at man kan ha et lykkelig liv uten å være "vellykket" ytre sett (kropp), enn min inngånde kjennskap til hvor mange kalorier som er i et eple.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du engasjerer deg.

Jeg er mor til dette barnet som er på god vei til å bli overvektig. Jeg har ikke tenkt å begynne noen aktiv slankekur, men prøver å fokusere på sunne, regelmessige matvaner. Mye mosjon får vi også ettersom vi har en nydelig hund som vi går tur med mange ganger om dagen hvor også barnet er med. Det jeg er redd for er at man ikke ser problemet med overvekt. Og klart at overvekt er subjektivt fra foreldrenes side til en viss grad. Grunnen til at jeg tok opp dette temaet er at barnet bor 2 uker hos mor og 2 uker hos far. Far til barnet er overvektig og vil ikke høre når jeg prøver å ta opp med han at han må passe på vekten til barnet. Dette hører selvsagt ikke barnet og jeg sier det på den måten "pass på vekten" så forstår han hva jeg mener. Han hevder at barnet må få spise så mye hun vil f.eks 5 hele skiver med sjokoladepålegg til frokost. En kan ikke gi et barn voksne prosjoner med mat. Hvor skal dette ende. om 2mnd blir det 10 skiver osv. Når han så leste den avisartikkelen i Bergensavisen som jeg reagert på så fikk han på en måte bevis for at jeg tar feil og han har rett, og da vil han hvertfall ikke ta hensyn til at jeg ber han passe på henne hva vekt angår. Som poeng i seg selv om hvem som har rett og hvem som har galt, spiller ingen rolle for meg til vanlig, men dette går utover et uskyldig barn som f.eks ikke liker å vise kroppen sin fordi hun synes hun er tykk, f,eks ved smømming og gymnastikk på skolen. Vi har hatt samtaler hjemme om kosthold og hvor mye vi spiser. Vi lever sunt, men med litt snacks innimellom så klart. Tro det eller ei så har jeg problemer med å mette barnet når hun kommer hjem etter 2 uker hos far for da er magesekken utvidet, da vil hun spise hele tiden. At magesekken utvides fort merker jeg også hos meg selv. Som forelder var det godt for meg at psykiater skrev det han skrev og at han har tillit til oss foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...