Gjest 1976modell Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Jeg har vært den ulykkelige ”innehaver” av herpes genitales i ni år nå. Personlig har jeg vennet meg til denne plagen, til tross for at jeg har utbrudd flere ganger i året. Det som virkelig plager meg er at det er smittsomt, og jeg har gruet meg i mange år til å måtte fortelle en framtidig kjæreste at jeg er smittebærer. Jeg har fryktet å bli avvist, og dessverre har også det nettopp skjedd. Men noe han sa har fått meg til å stusse. Han er livredd for å få herpes fordi han har hatt det tidligere, sier han, men det har forsvunnet fra kroppen. Det var forståelig nok ingen hyggelig opplevelse, kan tenke meg at det er ekstra smertefullt for gutter. Han hadde et par utbrudd etter det første, men så stoppet de opp. Han har ikke hatt utbrudd på 2-3 år, og har fått bekreftet av legen sin etter en blodprøve at viruset er ute av kroppen. Kan dette stemme, eller kan han ha blitt feilinformert? Overalt hvor jeg har lest om herpes står det at viruset aldri forsvinner, men ligger der latent. Men på en annen legeside på nettet stod det i et svar til en leser at man nå gjennom blodprøve kan se om en har eller har hatt viruset i kroppen…(det var svar til ei som ikke visste om det var herpes hun var smittet av). Dette spørsmålet leder til et annet: Hvis det er slik at viruset fremdeles må finnes i kroppen hans, men har ”sovnet”, kan han da bli smittet på nytt, dvs få utbrudd på nytt fordi han har sex med noen som har herpes? En annen leser fikk svar at viruset kan sies å leve sitt eget liv og at en slik ”ny smitte” ikke vil forekomme. Jeg er også litt bekymret på hans vegne hvis han tror at han er helt ”frisk”, men likevel får et utbrudd på et senere tidspunkt og kanskje falskt anklager sin partner… Dersom han har rett, at viruset er ute av kroppen, skulle en kanskje tro at han var blitt immun mot det..? Eller vil han kunne bli smittet på nytt like lett som andre som aldri har vært smittet? En siste ting jeg lurer på er angående generell smittefare. Noen leger virker som de tar ganske lett på dette, og understreker at ”det smitter bare ved utbrudd”. Mens jeg nettopp leste et sted at de fleste antakelig blir smittet av folk som ikke har hatt noen symptomer og er dermed uvitende om smitten. Jeg synes bare det er så mye forskjellig informasjon ute og går, og jeg svinger mellom følelsen av fortvilelse til lettelse, alt etter hva jeg leser. Og til slutt: Er det like lett å bli smittet på/i munnen ved munnsex, som på kjønnsorganene ved samleie? Jeg vet at herpes ikke er en alvorlig diagnose, men det har gitt meg enormt mye hodebry. Og jo mer jeg leser om det, jo mindre klok (og mer ulykkelig) blir jeg… Derfor håper jeg du gir deg tid til å svare utfyllende på mine spørsmål, og ikke bare gir meg en link til et nettsted, eller ber meg snakke med legen min. For da er jeg like langt… På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156500-kan-herpes-forsvinne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aquatop Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Hei. Det er utrolig mye feilinformasjon om herpes både av leger og på forskellige Internettsider. Først fakta (ferske amerikanske data) 80 til 90 % av de som er smittet av herpes type 2 (HSV II) har ingen symptomer, men kan smitte andre. Dette er det veldig få norske, om noen leger som vet. 25-30 % av alle 30 åringer i Norge er smittet med HSV2. 80 til 90 % av herpes type I (HSV I), såkalt forkjølelsesår. Ca. 30-40 % av genital herpes skyldes HSV I. De fleste leger sier det ikke betyr noe om genital herpes skyldes HSV1 eller HSV2. Amerikanerene mener noe annet. Det er veldig avgjørende for antall nye utbrudd, samt hvis partner allerede er smittet med HSV1, noe altså 80-90 av befolkningen er, har partner allerde antisoffer og vil med liten sansynlighet bli smittet genitalt. Herpes forvinner aldri, dvs du bærer viruset i kroppen for resten av livet. Hvis det hevdes noe annet er det av ren uvitenhet. Det kan på en annen side brenne ut, dvs. at utbruddene forsvinner, men du kan i teorien smitte andre ved at det skilles ut små mengder virus fra slimhinner uten at det merkes og uten utbrudd. Som nevnt over 80-90 % har ingen symptomer eller så små plager at det mistenkes som f.eks. sopp. En glimrende side med mye fin info. og spørrespalte er denne amerikanske siden : http://boards.webmd.com/topic.asp?topic_id=90 Her får du svar på alle dine spørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156500-kan-herpes-forsvinne/#findComment-1007204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Hei, Det er et hyppig problem du tar opp her og det er mange med deg som lever med det. Herpes (enten type 1 eller 2) forblir i organismen etter en førstegangsinfeksjon. Det forsvinner ikke, og du har det for resten av livet. Det som er forskjellig det er hvor hyppig, eller om i det hele tatt blir reaktivert senere. Vi vet ikke så foreferdelig meget om hva som utløser en reaktivering. Hormonelle forandringer kan medvirke, for herpes 1 UV lys, sollys, og sikkert en masse andre faktorer. Hos noen forblir det sovende "latent" virus sovende for resten av livet uten reaktivering ( de er de heldige). Hos andre blir virus reaktivert ganske ofte. Hos noen kvinner blir det reaktivert hver måned i forbindelse med menstruasjonscyklus. De fleste har noe midt i mellom, noen få ganger. Under reaktivering, og symptomer ( reaktiveringssymptomer er de samme som førstegangsinfeksjon, men vanligvis mildere) er det klart smittsomt. Det hender også at virus utskilles, og er smittsomt uten symptomer, men som hovedregel kan man si at er det ikke symptomer er det heller ikke smittsom. Er du infisert en gang er du i stor grad beskyttet mot nye infeksjoner. Overføringen går begge veier, både til og fra munn - genitalia. Som du skjønner er dette meget komplisert og selv om jeg prøver å svare utførlig det er sikkert ikke alt du har fått svar på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156500-kan-herpes-forsvinne/#findComment-1007240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariana23år Skrevet 30. august 2004 Del Skrevet 30. august 2004 Hei. Jeg føler med deg, har forhåpentligvis ikke herpes men har mye plager med underlivet. Lurte på om kanskje du kunne hjelpe meg. Har nettopp vært hos legen pga en brennende svie i området rundt urinrøret/klitoris, så ille at jeg ikke får sove. Jeg ville nødig ta undersøkelse idag - men ble beroliget da han mente det sikkert ikke var herpes i o m at jeg sa det ikke gjorde vondt i lysken og at jeg ikke har noe sår. Nå derimot, et par timer etter besøket har jeg fått sinnsykt vondt i lysken, men det er ikke noe sår. Jeg vet lite om herpes. Det jeg vet er at når legen beskriver symptomer en skal ha for å ha en sånn eller slik diagnose så kommer de ofte - rent psykologisk. Spørsmålet mitt til deg som sikkert vet en del - er om du vet om det kan komme utbrudd som ikke gjør seg utslag i sår, eller om det evt. kan være sår i "inni" som jeg ikke ser. Jeg har sett etter nøye men kunne ikke se tegn på sår. Legen mente at det kunne være sopp, og ba meg bruke Daktacort. Jeg har hatt sopp flere ganger tidl. men det har ikke vært så ulmende sviende enerverende og vondt som nå, så jeg var ikke helt overbevist selv om jeg ikke sa noe. Et spørsmål til; kjæresten min har herpes 1. Smitter denne typen til kjønnsorganene vet munnsex og "blir til" herpes 2? Tusen hjertelig takk hvis du svarer... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156500-kan-herpes-forsvinne/#findComment-1009410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1976modell Skrevet 31. august 2004 Del Skrevet 31. august 2004 Hei. Jeg føler med deg, har forhåpentligvis ikke herpes men har mye plager med underlivet. Lurte på om kanskje du kunne hjelpe meg. Har nettopp vært hos legen pga en brennende svie i området rundt urinrøret/klitoris, så ille at jeg ikke får sove. Jeg ville nødig ta undersøkelse idag - men ble beroliget da han mente det sikkert ikke var herpes i o m at jeg sa det ikke gjorde vondt i lysken og at jeg ikke har noe sår. Nå derimot, et par timer etter besøket har jeg fått sinnsykt vondt i lysken, men det er ikke noe sår. Jeg vet lite om herpes. Det jeg vet er at når legen beskriver symptomer en skal ha for å ha en sånn eller slik diagnose så kommer de ofte - rent psykologisk. Spørsmålet mitt til deg som sikkert vet en del - er om du vet om det kan komme utbrudd som ikke gjør seg utslag i sår, eller om det evt. kan være sår i "inni" som jeg ikke ser. Jeg har sett etter nøye men kunne ikke se tegn på sår. Legen mente at det kunne være sopp, og ba meg bruke Daktacort. Jeg har hatt sopp flere ganger tidl. men det har ikke vært så ulmende sviende enerverende og vondt som nå, så jeg var ikke helt overbevist selv om jeg ikke sa noe. Et spørsmål til; kjæresten min har herpes 1. Smitter denne typen til kjønnsorganene vet munnsex og "blir til" herpes 2? Tusen hjertelig takk hvis du svarer... Til Mariana. Jeg kan bare svare ut fra egen erfaring, og det er at man umulig kan unngå å merke at det er et førstegangs herpesutbrudd... Jeg fikk mange sår som verket noe sinnsykt i tillegg til at jeg var hoven og øm i lysken. Dette skjedde "plutselig", dvs jeg våknet opp i "full blomstring" en morgen, uten forvarsel. Denne tilstanden varte i mange dager. Ved senere utbrudd har jeg som regel bare hatt ett sår i gangen, og det er egentlig ikke så veldig vondt, men svir litt og er ganske irriterende, kan du si. Har ikke hatt utbrudd uten sår, for å si det sånn. Men får et forvarsel ved at jeg blir litt øm i huden på innsiden av låret eller korsryggen, alt etter hvor utbruddet kommer (av og til falsk alarm...) De virker som ekspertene er enige om at herpes kan smitte fra munnen til underlivet. Personlig har jeg heldigvis aldri hatt munnsår, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke ble smittet ved munnsex. Men Det er visst fremdeles herpes 1 selv om det er "der nede", uten at det har så mye å si for symptomene (men har lest at herpes 1 skal være "mildere", dvs sjeldnere utbrudd) Som aquatop skriver, strides de lærde om hvorvidt det har noen betydning at det er herpes 1 eller 2 man er smittet av... Jeg er dessverre svært forvirret og fortvilet selv, så egnetlig er jeg vel ikke rette person å spørre om råd... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156500-kan-herpes-forsvinne/#findComment-1010284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariana23år Skrevet 1. september 2004 Del Skrevet 1. september 2004 Til Mariana. Jeg kan bare svare ut fra egen erfaring, og det er at man umulig kan unngå å merke at det er et førstegangs herpesutbrudd... Jeg fikk mange sår som verket noe sinnsykt i tillegg til at jeg var hoven og øm i lysken. Dette skjedde "plutselig", dvs jeg våknet opp i "full blomstring" en morgen, uten forvarsel. Denne tilstanden varte i mange dager. Ved senere utbrudd har jeg som regel bare hatt ett sår i gangen, og det er egentlig ikke så veldig vondt, men svir litt og er ganske irriterende, kan du si. Har ikke hatt utbrudd uten sår, for å si det sånn. Men får et forvarsel ved at jeg blir litt øm i huden på innsiden av låret eller korsryggen, alt etter hvor utbruddet kommer (av og til falsk alarm...) De virker som ekspertene er enige om at herpes kan smitte fra munnen til underlivet. Personlig har jeg heldigvis aldri hatt munnsår, og jeg er ganske sikker på at jeg ikke ble smittet ved munnsex. Men Det er visst fremdeles herpes 1 selv om det er "der nede", uten at det har så mye å si for symptomene (men har lest at herpes 1 skal være "mildere", dvs sjeldnere utbrudd) Som aquatop skriver, strides de lærde om hvorvidt det har noen betydning at det er herpes 1 eller 2 man er smittet av... Jeg er dessverre svært forvirret og fortvilet selv, så egnetlig er jeg vel ikke rette person å spørre om råd... Hei på deg Tusen hjertelig takk for svaret, det du skriver er betryggende og nå ser det ut til at det går over ved hjelp av kremen jeg fikk av legen. Jeg håper at en eller annen en gang finner opp en kur mot herpes, og ser ikke hvorfor ikke det skal kunne skje en gang! Hvis typen virkelig er glad i deg, så forsvinner han ikke selv om du har vært uheldig, det er jo så inmmari uforskyldt da! Lykke lykke til. Hilsen Mariana PS. Kankskje du synes det er fjernt, men healing har hjulpet meg på områder der ingenting annet har det. Vet ikke med underlivet der, men jeg kan undersøke det for deg i løpet av helgen i alle tilfelle DS 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156500-kan-herpes-forsvinne/#findComment-1011018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1976modell Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Hei på deg Tusen hjertelig takk for svaret, det du skriver er betryggende og nå ser det ut til at det går over ved hjelp av kremen jeg fikk av legen. Jeg håper at en eller annen en gang finner opp en kur mot herpes, og ser ikke hvorfor ikke det skal kunne skje en gang! Hvis typen virkelig er glad i deg, så forsvinner han ikke selv om du har vært uheldig, det er jo så inmmari uforskyldt da! Lykke lykke til. Hilsen Mariana PS. Kankskje du synes det er fjernt, men healing har hjulpet meg på områder der ingenting annet har det. Vet ikke med underlivet der, men jeg kan undersøke det for deg i løpet av helgen i alle tilfelle DS Jeg er glad for at plagen din ser ut til å forsvinne, Mariana! Og takk for omtanken. Har gått i alle disse årene og båret på det nesten alene (hatt en venninne jeg sa det til etter noen år), men nå har jeg sagt det til flere venninner. Det er faktisk ganske godt å ha noen å snakke med... Og så forstår de litt bedre hvorfor jeg har sånn "angst" for å involvere meg i gutter på ordentlig . Er liksom ikke bare å hive seg ut i det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156500-kan-herpes-forsvinne/#findComment-1011410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1976modell Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Hei. Det er utrolig mye feilinformasjon om herpes både av leger og på forskellige Internettsider. Først fakta (ferske amerikanske data) 80 til 90 % av de som er smittet av herpes type 2 (HSV II) har ingen symptomer, men kan smitte andre. Dette er det veldig få norske, om noen leger som vet. 25-30 % av alle 30 åringer i Norge er smittet med HSV2. 80 til 90 % av herpes type I (HSV I), såkalt forkjølelsesår. Ca. 30-40 % av genital herpes skyldes HSV I. De fleste leger sier det ikke betyr noe om genital herpes skyldes HSV1 eller HSV2. Amerikanerene mener noe annet. Det er veldig avgjørende for antall nye utbrudd, samt hvis partner allerede er smittet med HSV1, noe altså 80-90 av befolkningen er, har partner allerde antisoffer og vil med liten sansynlighet bli smittet genitalt. Herpes forvinner aldri, dvs du bærer viruset i kroppen for resten av livet. Hvis det hevdes noe annet er det av ren uvitenhet. Det kan på en annen side brenne ut, dvs. at utbruddene forsvinner, men du kan i teorien smitte andre ved at det skilles ut små mengder virus fra slimhinner uten at det merkes og uten utbrudd. Som nevnt over 80-90 % har ingen symptomer eller så små plager at det mistenkes som f.eks. sopp. En glimrende side med mye fin info. og spørrespalte er denne amerikanske siden : http://boards.webmd.com/topic.asp?topic_id=90 Her får du svar på alle dine spørsmål. Hei aquatop, og takk for raskt svar (leste det med en gang og har sjekket ut nettstedet)! Ble litt nysgjerrig på din bakgrunn, du virket så sikker i dine uttalelser..? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/156500-kan-herpes-forsvinne/#findComment-1011427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.