Gå til innhold

Alternativ behandling for depresjon


Gits79

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en gutt på 25 år som er forlovet med ei jente med alvorlig depresjon og angst som hun har slitt med i 5-6 år.

Hun har prøvd medisin uten forbedring. Har også vært frivillig innlagt på sykehuset uten forbedring. I de siste 3 årene har hun gått til pykolog, men siden hun ikke synes det hjelper å prate om problemene så hjelper ikke det heller. Det jeg lurer på da er om det er noen som vet om noen alternative behandlinger?

Har snakket med fast legen, men han er rett og slett ikke int. i å hjelpe oss. Det må da finnes andre alternativ enn pyskolog, sykehus, og medisin.

Jeg må få hjelp med dette nå. da hun er farlig for seg selv i dette øyeblikk.

Tusen takk for alle svar jeg får

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved en alvorlig depresjon som ikke responderer på medisiner, er ECT det naturlige valg.

ECT gis i narkose 2-3 ganger per uke, tilsammen 8-12 ganger. Ingen behandling har raskere og bedre effekt på depresjon enn ECT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en alvorlig depresjon som ikke responderer på medisiner, er ECT det naturlige valg.

ECT gis i narkose 2-3 ganger per uke, tilsammen 8-12 ganger. Ingen behandling har raskere og bedre effekt på depresjon enn ECT.

Tusen takk for svaret.

Må man søke for å ta ECT,

Vi har søkt på dette en gang tidligere, men det mange år siden.Hvem skal vi kontakte når det gjelder ECT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for svaret.

Må man søke for å ta ECT,

Vi har søkt på dette en gang tidligere, men det mange år siden.Hvem skal vi kontakte når det gjelder ECT

Du skal be fastlegen henvise deg til den psykiatriske avdeling du tilhører (eller var det kjæresten din?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankefeltterapi kan hjelpe sjekk: www.tftnorway.com.

Eller ring 67905220 så får du vite mere om dette. De lover ikke at de kunne hjelpe alle men 9 av 10 kan de hjelpe.

Har ikke forsøkt det selv men har mange gode tilbakemeldinger på at dette virker. Selv om det også finnes eksempler på det motsatte. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Det fins flere alternative behandlinger for depresjon. For eksempel akupunktur, fotsoneterapi og homøopati kan gi et løft som merkes.

Problemet med disse er at en risikerer å bli noe dårligere først. Så de vil jeg ikke anbefale for en som er skikkelig langt nede.

Jeg regner det som en selvfølge at hun er testet standardtestene almenleger skal ta ved depresjon - jernmangel, B12-mangel, folatmangel, stoffskifte osv

Mens dere evt søker på ECT kan man forsøke er å endre det man spiser. Dette kan høres ut som noe stort tull, men det kan hjelpe mer enn man tror. Det er f.eks. skolemedisinsk uttestet at omega-3 hjelper mot depresjon. Hvis hun ikke tar vanlig tran kan hun i starten godt ta 2 spiseskjeer hver dag. Effekt vil da merkes i løpet av dager eller noen uker. Noen trenger 3-4 måneder for full effekt.

Dere kan godt prøve dere frem med B- C- vitamin, og magnesium. B- og Cvit bør man merke effekt av relativt fort, magnesium kan ta lenger tid. Prøv ut en ting av gangen, så vet dere hva som hjelper mest.

Norske husdyr får selen-tilskudd for økt velvære, det er mange muligheter å prøve ut!:-)

Spiser hun mye sukker (snop, brus, kaker osv) og junkfood og posemat? Hvis hun ikke orker lage sunn mat selv, prøv å ta så mye frukt og grønt hun har råd til, ordentlige varme middager osv. Veldig vanskelig når man er langt nede, men en veldig god investering.

Har hun mulighet for å drive noen form for mosjon? - absolutt alt hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fins flere alternative behandlinger for depresjon. For eksempel akupunktur, fotsoneterapi og homøopati kan gi et løft som merkes.

Problemet med disse er at en risikerer å bli noe dårligere først. Så de vil jeg ikke anbefale for en som er skikkelig langt nede.

Jeg regner det som en selvfølge at hun er testet standardtestene almenleger skal ta ved depresjon - jernmangel, B12-mangel, folatmangel, stoffskifte osv

Mens dere evt søker på ECT kan man forsøke er å endre det man spiser. Dette kan høres ut som noe stort tull, men det kan hjelpe mer enn man tror. Det er f.eks. skolemedisinsk uttestet at omega-3 hjelper mot depresjon. Hvis hun ikke tar vanlig tran kan hun i starten godt ta 2 spiseskjeer hver dag. Effekt vil da merkes i løpet av dager eller noen uker. Noen trenger 3-4 måneder for full effekt.

Dere kan godt prøve dere frem med B- C- vitamin, og magnesium. B- og Cvit bør man merke effekt av relativt fort, magnesium kan ta lenger tid. Prøv ut en ting av gangen, så vet dere hva som hjelper mest.

Norske husdyr får selen-tilskudd for økt velvære, det er mange muligheter å prøve ut!:-)

Spiser hun mye sukker (snop, brus, kaker osv) og junkfood og posemat? Hvis hun ikke orker lage sunn mat selv, prøv å ta så mye frukt og grønt hun har råd til, ordentlige varme middager osv. Veldig vanskelig når man er langt nede, men en veldig god investering.

Har hun mulighet for å drive noen form for mosjon? - absolutt alt hjelper.

hei

takk for svaret, har ikke vært sjekket for noe annet enn stoff skifte mangel. når det gjelder kosthold og mosjon er hun flink til å spise normale måltid og tar daglig en spasertur.. Allmen legen vi har vært hos har vist ingen støtte, fikk beskjed for 5 år siden at det kom til å gå over. Vi gikk da til en annen lege som henviste oss direkte til pyskolog. Jeg vet ikke hvem jeg skal kontakte for vi trenger hjelp i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

hei

takk for svaret, har ikke vært sjekket for noe annet enn stoff skifte mangel. når det gjelder kosthold og mosjon er hun flink til å spise normale måltid og tar daglig en spasertur.. Allmen legen vi har vært hos har vist ingen støtte, fikk beskjed for 5 år siden at det kom til å gå over. Vi gikk da til en annen lege som henviste oss direkte til pyskolog. Jeg vet ikke hvem jeg skal kontakte for vi trenger hjelp i dag.

Hun MÅ få sjekket folat (B9) og B12. Dette SKAL leger gjøre rutinemessig ved depresjon, selv om jeg vet at ikke alle er oppdatert på det. Evt skrive ut resept på TrioBe. Søk, så ser du at NHD har skrevet om dette flere ganger her inne.

Hvis hun er blodfattig eller har lave jernlagre hjelper ikke det heller på formen. En fastlege som nekter å ta disse helt enkle, standard blodprøvene bør dere komme dere bort fra.

Tar hun en spiseskje tran pr dag eller tilsvarende omega-3? Dette BØR dere absolutt prøve snarest mulig. Likeledes har flere her inne anbefalt spesielt magnesium. Det er vel lite å tape på å prøve?

Når dere først er hos legen for blodprøvene, ville jeg krevd en henvisning til psykiater eller DPS (eller sykehus direkte såvidt jeg forstpår NHD). Disse skal ha god greie på f.eks. ECT.

Noen ganger må en ikke være redd for å nevne ordet "selvmord" hvis en skal komme frem i køen.

Dette gjelder også ved timebestilling hos fastlege. Det fins vanlige timer, med lang ventetid, og det fins ø-hjelp (øyeblikkelig hjelp) timer som en kan få på dagen eller dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun MÅ få sjekket folat (B9) og B12. Dette SKAL leger gjøre rutinemessig ved depresjon, selv om jeg vet at ikke alle er oppdatert på det. Evt skrive ut resept på TrioBe. Søk, så ser du at NHD har skrevet om dette flere ganger her inne.

Hvis hun er blodfattig eller har lave jernlagre hjelper ikke det heller på formen. En fastlege som nekter å ta disse helt enkle, standard blodprøvene bør dere komme dere bort fra.

Tar hun en spiseskje tran pr dag eller tilsvarende omega-3? Dette BØR dere absolutt prøve snarest mulig. Likeledes har flere her inne anbefalt spesielt magnesium. Det er vel lite å tape på å prøve?

Når dere først er hos legen for blodprøvene, ville jeg krevd en henvisning til psykiater eller DPS (eller sykehus direkte såvidt jeg forstpår NHD). Disse skal ha god greie på f.eks. ECT.

Noen ganger må en ikke være redd for å nevne ordet "selvmord" hvis en skal komme frem i køen.

Dette gjelder også ved timebestilling hos fastlege. Det fins vanlige timer, med lang ventetid, og det fins ø-hjelp (øyeblikkelig hjelp) timer som en kan få på dagen eller dagen etter.

Takker igjen for svar

Hun tar daglig omega 3 tabeletter. Problemet er at hun har en fast psykolog som hun går til og han er nå på ferie. Vi har snakket om hun bør legge seg inn igjen på sykehuset for hennes egen sikkerhet. Kan noen forklare meg dette med dagpasient hva det går ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Tusen takk for svaret.

Må man søke for å ta ECT,

Vi har søkt på dette en gang tidligere, men det mange år siden.Hvem skal vi kontakte når det gjelder ECT

Hva er ect??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Tankefeltterapi kan hjelpe sjekk: www.tftnorway.com.

Eller ring 67905220 så får du vite mere om dette. De lover ikke at de kunne hjelpe alle men 9 av 10 kan de hjelpe.

Har ikke forsøkt det selv men har mange gode tilbakemeldinger på at dette virker. Selv om det også finnes eksempler på det motsatte. Lykke til!

Hvis tankefelt-terapi hjelper 9 av 10--- da er jeg den 10. --dette tror jeg overhodet ingen ting på.

At det som alt annet inne alternativ medisin kan hjelpte noen skal jeg være med på, men ikke den prosenten som her er oppgitt.

Har prøvd---- teapauten som er skal være en av de bedre her i distriktet...ifølge han selv, forlangte 5000 kr i forskudd for 5 ganger.

Dette var da nytt, og han fortalte meg også om at han kunne hjelpe 80-90 % Jeg var dum nok og betalte. Hva gjør man ikke når man er fortvilet--jeg hadde penger til det, men tenk på de som kanskje også sliter med dårlig økonomi...

Kvakksalveri og pengeutpressing av fortvilte sjeler !!! - var hva jeg kaller bankingen til denne terapauten... Ser han annonserer daglig i avisene.... så han holder på fortsatt.

Får håper han har sluttet med å ta seg forhåndsbetalt iallefall....

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

mind1365380795

Du skal be fastlegen henvise deg til den psykiatriske avdeling du tilhører (eller var det kjæresten din?).

Hei Jeg har prøvd TFT og vil si at det fungerer bra. Problemet er at det ikke er 100% effektivt men det virker mye bedre enn andre ting. ECT Jeg kjenner en som var normalt helt til det skjedde noe!! Denne personen fikk ECT, og i dag er denne personen totalt forandret ser ut som en 100% psykriatisk pasient.

Det hele handler mye om selvtillit, men spørsmålet er vel hvordan få god selvtillit. Å sprenge grenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...