Gå til innhold

Hva betyr paranoid psykose?


Gjest Valnøtt

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Hva betyr det?

Blir man bra igjen?

Hvilke symptomer er synlige for utenverdenen, jeg tenker på nær familie.

Svært takknemlig for svar, det gjelder en jeg er veldig glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

En psykose går, så vidt jeg vet, alltid over. Om den kommer tilbake senere er en annen sak. Men det er mye god hjelp i medisiner.

Paranoid psykose vil ofte vise seg som "forfølgelsesvanvidd", den det gjelder tror noen/alle er ute etter seg. H*n kan f.eks tro at det snakkes om h*n i nyhetssendinger, på radio eller TV. At avisene sender skjulte budskap til h*n.

En psykose er jo også ofte forbundet med hallusinasjoner. Det kan være at h*n hører trusler, ser at mennesker er i ferd med å knivstikke h*n, lukte gass, eller til og med kjenner at det er noen som tar h*n. Dette er jo selvfølgelig ikke ting som virkelig skjer, men den som er rammet opplever det som så virkelig at h*n ikke klarer å tro noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

En psykose går, så vidt jeg vet, alltid over. Om den kommer tilbake senere er en annen sak. Men det er mye god hjelp i medisiner.

Paranoid psykose vil ofte vise seg som "forfølgelsesvanvidd", den det gjelder tror noen/alle er ute etter seg. H*n kan f.eks tro at det snakkes om h*n i nyhetssendinger, på radio eller TV. At avisene sender skjulte budskap til h*n.

En psykose er jo også ofte forbundet med hallusinasjoner. Det kan være at h*n hører trusler, ser at mennesker er i ferd med å knivstikke h*n, lukte gass, eller til og med kjenner at det er noen som tar h*n. Dette er jo selvfølgelig ikke ting som virkelig skjer, men den som er rammet opplever det som så virkelig at h*n ikke klarer å tro noe annet.

Det er ikke alltid psykoser går over...

Psykose er å ha helt sprø tanker-og attpå til tro på dem. Kanskje ser man at tankene er så fjerne at det er helt sprøtt. Så da konkluderer man like så godt med at det ikke er ens egne tanker, men andre som putter tanker inni en.

Men jeg vet ikke hva paranoid psykose går ut på, kun psykose under bipolar eller schizoaffektiv lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...