Gå til innhold

Medisiner eller ei

Gjest vil være anonym nå

Anbefalte innlegg

Gjest vil være anonym nå

Jeg har, i følge min psykiater, en alvorlig generell angstlidelse (GAD ?) med innslag av fobier. Jeg funker veldig bra i jobb og hjemme og sosialt, men blir utrolig sliten av å være redd og bekymret hele tiden. Angsten går mye på døden, å miste, "bli mistet", og på å være i situasjoner der jeg ikke kan "komme meg unna". I tillegg er jeg svært overvektig, og har nok innslag av spiseforstyrrelser ("tvangsspising"). Blir dessuten veldig rolig av mat, i alle fall en stund.

Psykiateren betegner meg som svært sterk, og gir meg to alternative former for behandling:

1: Uten medisiner, vi tar fatt på et og et område av det jeg er redd for, og aksepterer inntil videre angsten for "resten". Ser etterhvert hva slags effekt jeg vil ha av det.

Jeg tror dette er mulig, men vil nok ta lang tid og bli svært slitsomt.

2: Forsøke medisiner sammen med samtaleterapi.

Jeg finnes ikke deprimert, men lever med et sinnsvakt indre spenningsnivå. Føler det hadde vært deilig å få slappe av litt, dersom medisiner kan hjelpe meg til det. Dette har vært en lang vei å gå, siden jeg er enormt skeptisk til medisin.

Jeg er veldig redd for bivirkninger, blant annet blodtrykksøkning og vektøkning. Jeg fikk økt blodtrykk av p-piller tidligere. Vektøkning er en katastrofe for meg, jeg sliter nok med å forholde meg til de kiloene jeg har.

Nå har psykiateren sendt med meg en resept på Efexor Depot 75.mg. På dette forumet får jeg inntrykk av at dette er en beintøff medisin ? Stemmer dette ? Burde psykiateren forsøkt med noe annet før han forsøkte denne, eller er den kjent for å være spesielt egnet for min situasjon ? Jeg leser om bivirkninger, og blir jo redd av det...

Psykiateren antar at i en gruppe med 100 psykiatere, ville det være en overvekt av de som ville anbefalt medikamenter for min tilstand, og ment at det ville hatt best effekt for en langsiktig bedring. En del ville nok gått for varianten "egne ressurser".

Hva mener du er det rette for meg ut i fra det jeg skriver, med tanke på medisinbruk/type - og evt. ikke medisinbruk ?

Stemmer det at Efexor er veldig vanskelig å slutte med ? Det gjør meg skrekkelig redd ! Ønsker ikke å komme ut av dette med en avhengighet til medisin !

Har lagt spørsmålet inn på forum for psykiatri også, men vet jo ikke om NHD kommer til å svare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156557-medisiner-eller-ei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vil være anonym nå

Som en ekte GAD-pasient, leser jeg informasjon om bivirkninger med "lys & lykte".

Det står at økt kolesterol kan være en bivirkning. Er det smart for en sterkt overvektig pasient å bruke Efexor da ? Jeg hadde litt forhøyet kolestrol da jeg målte for et par år siden.

Når det gjelder vektøkning, skjønner jeg at både økt og minsket apetitt kan være bivirkning. Det er altså ikke medisinene i seg selv som fører til økt vekt ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156557-medisiner-eller-ei/#findComment-1007280
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Uansett bør du gå i samtaleterapi; medisiner bør ikke brukes alene. Efexor har vist seg mer effektivt enn de vanligere anti-depressiva og angst-dempende; SSRI-preparater. Men muligens kan en av disse også vurderes, disse gir litt mindre tendens til vektøkning. men dersom tablettene virker, uansett hvilken som velges, så vil uroen og kanskje tendens til å overspise bedres. Mange har nytte av tabletter for å bryte en ond sirkel, men som sagt vil samtaleterapi være det viktigste for å unngå tilbakefall. Tablettene er ikke vanedannende, og skal ikke være vanskelige å slutte med, men de skal trappes gradvis ned.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156557-medisiner-eller-ei/#findComment-1009331
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...