Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 57 år gammel kvinne.

I Australia fikk jeg for et år siden en diagnose kalt Lichen sclerosus. Underlivet klødde noe helt vannvittig. Hydrokortison i geleform hjalp noe, men har ikke funnet denne her hjemme.Nå bruker jeg babyolje og masse xylocain. Har ikke noe lyst til å besøke hudlege med dette problemet, da jeg har en lang og slitsom sykehistorie hos gynekologer.

Finnes det på norske apotek et reseptfritt middel som kan stoppe/lindre denne sykdommen?

Hva kommer den av og hva er helpredelsessjansen?

Har xylocainet noen skadevirkning?

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist
Skrevet

Hei,

lichen sclerosus er en tilstand med ukjent årsak, hvor immunsystemet sannsynligvis spiller en rolle, og hvor resultatet etter noen tid vil være slimhinne (eller hud) med økt mengde bindevev. Tilstanden kan brenne ut, men da ofte med en slimhinne som kan være hardere og ofte hvitlig av farge.

Hydrokortison og xylokain kan skaffes reseptfritt. Hydrokortison kan nok dempe kløen noe, men er som regel ikke effektivt nok. Xylocain kan gi kontaktallergi, dersom det brukes over lang tid, og anbefales nok ikke.

Det finnes med andre ord ikke gode reseptfrie midler for dette. For personer som plages med hard slimhinne med tendens til sprekker, kan bindevevet myknes med sterke kortisonkremer. Behandlingen må startes av lege og følges nøye for å unngå bivirkninger av kortisonet.

Dersom plagene er kløe og irritasjon, kan et nytt kortisonfritt alterativ være effektivt, og du burde be gynekologen din om en resept på legemiddelet Protopic. Hudlegene er nok mer kjent med dette preparatet, men du får sikkert god informasjon hos gynekologen din også.

Lykke til,

Per Helsing

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...