Gå til innhold

NHD/andre hvor stor betydning har arv når det gjelder diagnosesetting?


Gjest er adoptert

Anbefalte innlegg

Gjest er adoptert

har ofte fått spørsmål om andre i familien min har slitt med psykiske lidelser. Dette kan jeg ikke svare på fordi jeg ikke kjenner familien min. Hvor mye har dette å si for meg? Bør jeg begynne med slektsforskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Diagnose skal settes ut fra observerbare symptomer/selvrapportering. Slik sett er arv uvedkommende for en diagnose, men opplysinger om slektningers psykiske lidelser vil kunne gjøre en mer oppmerksom på mulige diagnoser.

Hvis en deprimert pasient f.eks. opplyser at hans far var bipolar, vil man nok være mer oppmerksom på tegn på bipolaritet hos pasienten, men diagnosen vil fortsatt være depresjon så lenge pasienten ikke viser disse tegnene.

Du trenger med andre ord ikke begynne med slektsforskning. Bare vær deg selv, så å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

I noen sammenhenger har det diagnostisk betydning. Særlig gjelder dette ved gjentatte depresjoner.

Dersom en har gjentatte depresjoner og en førstegradsslektning (forelder, søsken, barn) har bipolar lidlese, har en selv bipolar III lidelse. Dette vil gjøre behandling med stemningsstabiliserende medisiner aktuelt.

Så vikig er det ikke at du skal starte med slektsgranskning. Ved dårlig effekt av AD på depresjon, er det mulig å prøve andre medisiner selv om en ikke vet noe om slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...