Gå til innhold

Bra effekt Cipralex!


Gjest Dame55

Anbefalte innlegg

Hei! Merker allerede en god effekt av Cipralex etter ei knapp uke. Dette virker bra, er litt roligere i kroppen og synes ting er mere lystbetont enn før. Jeg er sikkert heldig, ingen bivirkninger hittil. Skulle nok ha prøvd dette for lenge siden...., men bedre sent enn aldri! Hvordan går det med deg, namenick?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, bare bra.

Jeg skulle også ha prøvd dette for lenge siden.

Har sagt nei til legen min i mange år i redsel for bivirkninger.

Det er enormt bra, panikkangsten er helt forsvunnet.

Ingen bivirkninger.

Men jeg har ikke av den grunn tatt helt av med å oppsøke alt det fortapte.

Ser ingen grunn til å bli manisk.

Jeg smiler til verden, og tro det eller ei; verden smiler til meg.

Dette skrev jeg 31/7 (kunne ikke tro at det er samme personen):

Klaustrofobiske angstanfall

Jeg har angst for å gå i butikker, være i møter, snakke i forsamlinger osv. Det er igrunnen ikke så alvorlig, men det at jeg har blitt mer og mer isolert fra venner og familie er verre.

Jeg er nå 42 år, og har vært uføretrygdet i 15 år. For ca. 17 år siden da problemene toppet seg, var jeg pillemisbruker med overforbruk av Stesolid. Jeg sluttet å bruke piller i noen år, noe som gjorde at jeg ble mer og mer isolert.

Har begynt med Stesolid igjen, men det er ingen fare for overforbruk som tidligere. Kun 2-3 tabeletter i uka.

Legen min sier at Stesolid og "lykkepillen" er det eneste som hjelper i min tilstand. "Lykkepillen" ønsker jeg ikke å prøve.

Når jeg bestiller tid hos legen min så opplever jeg at det jeg sier ikke blir hørt, kanskje pga. at legen har dårlig tid, og jeg får da forklaringsproblemer pga. tidspress inne hos legen. Jeg har brukt samme lege i alle år.

Finnes det noen medisiner som hjelper mot klaustrofobiske angstattack? For jeg har vært sosialt isolert i over 10 år. Har lest at Kodein tabeletter hjelper. Paralgin Forte hjelper litt (2-3 timer), men kan bare ta Paralgin Forte 2-3 ganger i uken pga. bivirkninger. Det blir Stesolid og Paralgin Forte annenhver dag.

Angsten som av og til går over i depresjoner har jeg sånn noenlunde lært meg å leve med. Men det å gå ut har bare blitt verre og verre. Gå på besøk er det blitt helt slutt på. Til og med mine egne søsken og foreldre har jeg ikke hatt noe sosialt samvær med de siste 10 årene! Gikk ikke i min søsters bryllup. Jeg får også klaustrofobiske panikkanfall hjemme i min egen stue når noen kommer på besøk. Situasjonen er uutholdelig.

Har gått til psykolog tidligere. Dette med å oppsøke ("hoppe i det") situasjoner som jeg har angst for er prøvd. Jeg har ydmyket meg selv mer enn en gang. Resultatet er at angsten bare blir forsterket.

Finnes det noen medisiner for min tilstand som er bedre enn, eller altentativt for Stesolid og "lykkepillen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ulvejenta

Mannen min begynte å bruke Cipralex for å takle det da jeg fortalte at jeg ville flytte fra ham. Legen skrev det ut "just like that", enda min mann ikke hadde noen forhistorie på psykiske problemer. Jeg liker det ikke.

Jeg mener, man burde vel ha prøvd å "ta det som en mann", og klare seg uten kjemiske stoffer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min begynte å bruke Cipralex for å takle det da jeg fortalte at jeg ville flytte fra ham. Legen skrev det ut "just like that", enda min mann ikke hadde noen forhistorie på psykiske problemer. Jeg liker det ikke.

Jeg mener, man burde vel ha prøvd å "ta det som en mann", og klare seg uten kjemiske stoffer??

Hvordan vet du dette bedre enn legen, at han trenger medisiner?

Hvordan vet du at legen skrev ut "just like that"?

På meg høres det ut som at du fortsatt(?) ønsker å ha kontroll på ex-mannen din.

Kjemikalier?

Har møtt noen med den holdningen.

Det anmodes om et åpnere samfunn med tanke på psykiske lidelser.

Men det er tydeligvis enda langt igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bugtora

Mannen min begynte å bruke Cipralex for å takle det da jeg fortalte at jeg ville flytte fra ham. Legen skrev det ut "just like that", enda min mann ikke hadde noen forhistorie på psykiske problemer. Jeg liker det ikke.

Jeg mener, man burde vel ha prøvd å "ta det som en mann", og klare seg uten kjemiske stoffer??

Ulvejenter oppfører seg ikke som deg. Du minner mer om en dustefjert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det var hyggelig :-)

Synd at ikke folk forstår at det er dette som er det vanligste, mens alle skrekkhistoriene om alvorlige bivirkninger er heldigvis sjeldne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var hyggelig :-)

Synd at ikke folk forstår at det er dette som er det vanligste, mens alle skrekkhistoriene om alvorlige bivirkninger er heldigvis sjeldne.

Nå har jeg vært i bursdagselskap uten 1 Sobril, for første gang på mange år. Takket være Cipralex'n vil jeg tro. Jeg ville ikke blande disse to pillene. Det gikk så bra med meg og sier igjen at jeg er fornøyd med min nye help - så langt. Søvnen er vel kanskje den samme enda, våkner tidlig, mellom kl. 2-4 og ligger våken en stund, sover ikke så godt resten av natta heller, men kan det hende dette også blir bedre etterhvert? Prøver å ha et fast søvnmønster, slukker lyset mellom kl. 22 og 23.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...