Gå til innhold

prevensjonsråd

Anbefalte innlegg

Skrevet

I denne vrimmelen av prevensjon blir jeg helt usikker på hva jeg kan bruke. Er 35 år, 2 barn, Ikke røker, Ikke noe prev siden 94. (hopper av), aktivt sexliv. Min mann jobber i USA og kommer hjem snart. Forsøkt spiral, men fikk en livmorbet. fort. derfor skeptisk. Lett for å glemme p-piller, har hørt om plaster og p-ring, Hva bør jeg velge, ønsker i grunnen ikke p-piller men kan jo forsøke, men der er jo også vrimmelen stor, vet at det kommer en ny østrogenfri p-pille Cerazette fra september kan det være noe?

Skrevet

Det er jo en minipille, bare at den er en av de mest effektive mht antikonsepsjon som er laget.

Jeg bruker p-plaster fordi jeg får magesmerter(monosyklisk, yasmin) eller pms/enorm vektøkning, vannansamling (trisyklisk, Trionetta) av p-piller.

Spiral støter jeg ut.

Plasteret har for meg kun to minus.

Det ene er at det nekter å sitte bra på andre steder enn overarmen, så jeg har en hvit firkant på hver overarm etter sommer'n :-) Og en del spørsmål om hva jeg har gjort armen - men nå har jeg gått over til å pynte det med myke fløyels-lignende klistremerker (rimelig vannfaste) så nå er det slutt på maset om hva det er, hehe.

Det andre er at jeg av og til er noe usikker på om det når det løsner litt i kanten, er det fremdeles sikkert? Det har holdt så langt iallefall.

Magen er ikke 100% bra med plaster, men tusen ganger bedre enn med p-piller.

Andre ting jeg har vurdert er ringen (men er redd for lokale reaksjoner, jeg har et veldig lett forstyrret miljø i skjeden), implanon ("minipille"-implantat i armen) men synes det høres så ekkelt ut med den lange greia inni armen .. eller rett og slett pessar, for å unngå denne hormongreia fullstendig.

Skrevet

Lurer på om jeg ikke har blitt betrakelig roligere (eksploderer mindre) etter at jeg byttet fra yasmin til p-plaster ..

Skrevet

Lurer på om jeg ikke har blitt betrakelig roligere (eksploderer mindre) etter at jeg byttet fra yasmin til p-plaster ..

yasmin som er kjent for at kvinnen skal ha det mer gøy.. men synes du plasteret virker? Er ikke det en slags minipille og er det like sikkert?

Skrevet

yasmin som er kjent for at kvinnen skal ha det mer gøy.. men synes du plasteret virker? Er ikke det en slags minipille og er det like sikkert?

Plasteret er en p-pille i plasterform. Man kan tåle å gå 12 timer uten, uten at man blir gravid av den grunn. Man kan også glemme plasteret i 2 dager etter at man egentlig burde sette på et nytt.

Hos meg fungerer det bra, har ikke blitt gravid :-)

Andre måter jeg ser at det fungerer på er at jeg får mensen 1 gang i mnd, i den plasterfrie uken.

Vanligvis har jeg en syklus på 34-56 dager.

Nå er mensen regelmessig hver 4. uke. Får den 3 dager etter at jeg tar av plasteret, og den stopper 1-2 dager etter at jeg har satt på nytt.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Det finnes "mekaniske" prevensjonsmidler som kondom, pessar og "femidom". Det finnes p-sprøyte som settes hver 3. måned, som er et godt alternativ for mange, denne inneholder ikke østrogen, bare gestagenhormonet ( som i minipille). Kjenner ikke til hvordan Cerazette skal doseres, men vil tro at du må huske på daglige tabletter da også. Til nå har det vært slik at ikke-østrogenholdige p-piller må taes til likt klokkeslett hver dag, noe som er vanskelig for mange. For mange i din alder kan sterilisering være en god løsning. Du kan få gode brosjyrer på apoteket, elelr du kan snakke med fastlegen din om hva som er best i ditt tilfelle. mange bruker p-piller til godt opp mot overgangsalder. man må da være sikker på at du ikke har arvelig brystkreft i familien, eller økt blodproppfare. Hormonspiral er et veldig godt alternativ for mange; infeksjoner er svært sjelden.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg vet hvertfall HELT SIKKERT at jeg er roligere etter at jeg sluttet med yasmin. Jeg er et helt annet menneske etter at jeg begynte på noe annet.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Det er jo en minipille, bare at den er en av de mest effektive mht antikonsepsjon som er laget.

Jeg bruker p-plaster fordi jeg får magesmerter(monosyklisk, yasmin) eller pms/enorm vektøkning, vannansamling (trisyklisk, Trionetta) av p-piller.

Spiral støter jeg ut.

Plasteret har for meg kun to minus.

Det ene er at det nekter å sitte bra på andre steder enn overarmen, så jeg har en hvit firkant på hver overarm etter sommer'n :-) Og en del spørsmål om hva jeg har gjort armen - men nå har jeg gått over til å pynte det med myke fløyels-lignende klistremerker (rimelig vannfaste) så nå er det slutt på maset om hva det er, hehe.

Det andre er at jeg av og til er noe usikker på om det når det løsner litt i kanten, er det fremdeles sikkert? Det har holdt så langt iallefall.

Magen er ikke 100% bra med plaster, men tusen ganger bedre enn med p-piller.

Andre ting jeg har vurdert er ringen (men er redd for lokale reaksjoner, jeg har et veldig lett forstyrret miljø i skjeden), implanon ("minipille"-implantat i armen) men synes det høres så ekkelt ut med den lange greia inni armen .. eller rett og slett pessar, for å unngå denne hormongreia fullstendig.

Jeg har også merket at jeg blir usikker på om plasteret er løsnet eller ikke. Det står at man egentlig skal bytte til nytt når det løsner i kantene, men det er jo dyrt å bare bruke ny hele tiden også.. Det skjer jo ganske ofte. Det virker som om det fungerer likevel. Er du sikker på at man kan vente i 2 dager? Det står jo at man må sette på nytt til riktig tid? Har du noen erfaring med å utsette mensen med p-plaster?

Skrevet

Jeg har også merket at jeg blir usikker på om plasteret er løsnet eller ikke. Det står at man egentlig skal bytte til nytt når det løsner i kantene, men det er jo dyrt å bare bruke ny hele tiden også.. Det skjer jo ganske ofte. Det virker som om det fungerer likevel. Er du sikker på at man kan vente i 2 dager? Det står jo at man må sette på nytt til riktig tid? Har du noen erfaring med å utsette mensen med p-plaster?

"Absorpsjon: Maks. serumkonsentrasjon etter 48 timer. Terapeutisk serumkonsentrasjon vedvarer i 7 døgn. Css opprettholdes i ytterligere 2 dager ved glemt skifte av plaster. Klinisk effekt vil derfor fortsette, selv om planlagt utskiftningsdag blir overskredet med 48 timer."

http://www.felleskatalogen.no/ecom/StaticPages/NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/HighlightHelper.asp?target=NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/AC6A7EC9-1F71-4DB7-BD8D-C1CDA828B8AF.asp&frameset=1&words=evra

"Hvis du glemmer å skifte depotplasteret:

• ved starten av en hvilken som helst plastersyklus

(uke 1 (dag 1)):

Hvis du glemmer å sette på depotplasteret, LØ-

PER DU MULIGENS SPESIELT HØY RISIKO FOR Å

BLI GRAVID - Du må bruke ekstra ikke-hormonbasert

prevensjon i én uke. Sett på det første depotplasteret

i den nye syklusen så snart du husker det.

Du har nå en ny dag 1 og en ny ‘utskiftningsdag’.

• midt i plastersyklusen (uke to eller uke tre):

Hvis du glemmer å skifte plaster i én eller to dager

(opptil 48 timer), sett på et nytt depotplaster så

snart du husker det. Sett på det neste depotplasteret

på den vanlige ‘utskiftningsdagen’. Det er ikke

nødvendig med ekstra prevensjon.

Hvis du glemmer å skifte depotplasteret i mer enn

2 dager (48 timer eller mer), KAN DU BLI GRAVID

- start en ny fire ukers syklus så snart du husker

det ved å sette på et nytt depotplaster. Du

har nå en ny ‘utskiftningsdag’ og en ny dag 1. Du

må bruke ekstra prevensjon i den første uken av

den nye syklusen.

• ved slutten av plastersyklusen (Uke 4):

Hvis du glemmer å ta av depotplasteret, ta det av

så snart du husker det. Start den neste syklusen

på den vanlige ‘utskiftningsdagen’, dagen etter dag

28. Det trengs ikke ekstra prevensjon"

http://www.janssen-cilag.no/content/backgrounders/janssen-cilag.no/Evra.pdf

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...