Gå til innhold

NHD... bruer aurorix--vanskelig å sove..hva kan hjelpe???


ink1365380698

Anbefalte innlegg

ink1365380698

Hei igjen.... Jeg har nå brukt aurorix i vel en uke. Begynte fint med 75 mg x 2. Økte så ganske snart til 150 x 2. Men må jo oppover. Det jeg sliter meg er søvnvansker (og litt kvalme).

De siste fire nettene har det vært vanskelig å få sove... Sovner omsider for så å våkne grytidlig. Får i bestefall 5-6 timeres "røkkete" søvn. Tror du dette vil vedvare?? eller kun en begynnerbivirkning??

Jeg tar dose 2 på ettermiddagen, ved 4-5 tida.

Vil nå over helga øke til 450 mg. Er det da ok at jeg tar 300 morgen og 150 g kveld.... eller bør det være likt fordelt??

Finnes det noe man ikke blir avhengig av som jeg kan bruke for å bedre søvnen ??

Jeg tidligere ved søvnproblemer tatt en halv paraset eller disperil??--- (innbiller meg at det har hjulpet)---men vet ikke om jeg kan bruke disse sammen meg aurorix så jeg har ikke turt å prøve??

Har nå når jeg har våknet ved to tiden om natten mått "ty" til en halv vival..for i det hele tatt å få sovne igjen.

Men jeg har ikke så mange av disse at jeg kan bruke dem opp nattestid... trenger det jeg får av legen i andre anledninger.

Jeg er redd for dette med lite søvn, for da jeg som sagt møtte veggen for 10 år siden var det nettopp etter alt for lite søvn.. (nattevåk med kolikkbarn over flere måneder).

Ellers så viser jeg til spærsmål fra wiggum. Når jeg nå øker til 450 mg--- og senere kanskje til 600 mg, vil det da ta en fjorten dagers tid før jeg får virkning av økningen??

Jeg har også lavt jernlager, og blitt anbefalt å bruke jerntabletter...Lar det seg forene med aurorix??

Mvn trøtt og sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For søvnen anbefaler jeg Tolvon 10 mg kl. 20-22. Kan økes med 10 mg hver kveld inntil god nok søvn.

Jerntabletter kan brukes.

Tid til virkning kan ikke besvares eksakt. Mellom 5 og 20 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cerruti 1881

For søvnen anbefaler jeg Tolvon 10 mg kl. 20-22. Kan økes med 10 mg hver kveld inntil god nok søvn.

Jerntabletter kan brukes.

Tid til virkning kan ikke besvares eksakt. Mellom 5 og 20 dager.

Jeg brukte aurorux i 6 uker. To siste 600mg. Måtte slutte pga mangel på søvn. Trodde jeg skulle miste forstanden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

For søvnen anbefaler jeg Tolvon 10 mg kl. 20-22. Kan økes med 10 mg hver kveld inntil god nok søvn.

Jerntabletter kan brukes.

Tid til virkning kan ikke besvares eksakt. Mellom 5 og 20 dager.

Takk for svar....

Så aurorix kan altså med fordel kombineres med tolvon om kvelden. Jeg bruker også noe vival om dagen. 5mg til 7,5 mg og noen ganger 10 mg etter hva som kreves av meg.??

Håper dette er en grei kombinasjon. (aurorix-tolvon-vival)--- (stadig redd nye blandinger):))

Hvis aurorix hjelper meg så er jo målet og kunne bruke vival bare av og til ved behov , og ikke daglig som jeg har gjort de siste årene. (men altså i forholdsvis liten målestokk)- Men pr i dag er dette umulig.

Så et tilleggspørsmål--- Jeg har jo som sagt store problemer med å gå på jobb for tiden--- Skal jeg trasse og bruker min stahet (sammen med vival - 10 mg) eller er det best å ta det med ro og se om medisinene kan hjelpe meg.

Jeg er ikke typen som har lett for å gi meg, så jeg vil gå på jobb --alt annet føles som et nederlag, men på den annen side får jeg nå om dagen så mange dårlige erfaringer at det kan bli værre og værre å takle det. Jobbet på lørdag... og det var ikke mye godt.

Vi må være to på jobb om dagen på grunn av dette, slik at jeg kan sette meg på bakrommet når det føles som om blodet ikke kommet opp i hodet på meg og øynene flimrer... huff for en situasjon... Er sjeleglad jeg er min egen sjef... ellers så ville selvfølelsen ha dalt ytterligere....med en irritert arbeidsgiver over meg. i tillegg...

Kan ikke få beskrevet hvor mye jeg håper på bedring.....

Håper på svar!!!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ink1365380698

Jeg brukte aurorux i 6 uker. To siste 600mg. Måtte slutte pga mangel på søvn. Trodde jeg skulle miste forstanden...

hei... det hørtes ikke bra ut--- prøvde du tolvon ved siden av om kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cerruti 1881

hei... det hørtes ikke bra ut--- prøvde du tolvon ved siden av om kvelden?

Hei!

Innlegget mitt kom litt dumt ut, ser jeg nå... Dog, ukene med aurorix var de verste ever, så det kom litt spontant. Jeg prøvde ikke noe annet enn innsovningstabletter, stil nocht, ved siden av. Disse hjalp overhodet ikke under bruken av aurorix. Ble heller ikke foreslått noe annet av legen min.

Håper at aurorix hjelper deg og at søvnen bedrer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For søvnen anbefaler jeg Tolvon 10 mg kl. 20-22. Kan økes med 10 mg hver kveld inntil god nok søvn.

Jerntabletter kan brukes.

Tid til virkning kan ikke besvares eksakt. Mellom 5 og 20 dager.

Hei igjen... Var hos psykiater for første gang i går på psykosomatisk poliklinikk. En positiv opplevelse!!

Formålet var i finne ut hvor mye som var fysisk og hvor mye som var psykisk av mine plager.

Da min angst vanligvis har vært relatert til sykdom. Og jeg har en nakkeskade med avleiringer i 5 virvel... funnet på MR nå i sommer.

Jeg nevnte at jeg hadde begynt med aurorix, men hadde store søvnproblemer og av den grunn skulle begynne med 10 mg tolvon om kvelden.

Dette frarådde han meg, på grunn av at han ikke kunne si om mine svimmelhet kom av panikkangst eller annen angst etter å ha snakket med meg bare en gang. Tolvon kunne utløse panikkangstanfall sa han.-- hvis jeg var disponert for det.--ellers ikke.

Han skrev istedet ut 0,5 mg xonor til å sove på. Og fortalte også at hvis ikke AD virket eller man fikk for store bivirkninger av SRRI, så var xonor veldig bra mot angst, og et godt alternativ.

Forsto det slik at jeg kunne bytte ut vival uten seponering

over tid, da det tilhørte samme gruppe (benzo) og skulle angivelig gi mindre avhengighetsdannelse. --

Men kjenner jo virkningen av vival, og den tåler jeg på alle måter. Problemet er bare at den virker i så kort tidsrom, og tar ikke såpass sterk svimmelhet/angst som jeg får nå om dagen. Til vanlig --før denne forverringen tok vival mine plager. På jobb 7,5 mg til 12,5 mg. Hjemme 0,5 til 7,5 mg. Jobber 3 dager i uka.

Har brukt vival slik i 5 år. De 5 årene før det var jeg hjemmeværende med mine plager og brukte ca 5 mg daglig. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Men aldri mer enn 10. Noen dager uten.

Har jo vært i situasjoner der jeg har tatt 15 mg og kansje 20 og, men svært sjeldent. Da har jeg vært så ille at jeg ikke har klart å prate engang og så lyssky at lyset har slått imot meg/ nesten som et migreneanfall uten smerter, men med et uutholdelig press i hodet. Har måttet ligge.

Men så har jeg lest litt da, på nettet, og noen advarer sterkt mot bruk av dette nye (xonor)--(leger), sier det er verre enn verst, mens i andre artikler virker det veldig bra. Jfr linker lenger opp.

Jeg vil nødig bruke mer avhengighetdannende medisin enn jeg allerede gjør, så derfor har jeg ikke tørt å begynne.

Sliter meg gjennom nettene med bøker. Sover ca 5 timer røkkevis---

Nærmer seg nå 14 dager med aurorix, og håper og håper at de kan hjelpe. Tror forresten jeg har fått litt mere energi. Jeg var veldig energiløs/slapp, måtte slite med alt.

Håper denne lille positive endringen kan være begynnelsen på noe mer. Men angsten har det ikke tatt.--overhodet ikke---enda iallefall--vet det er for tidlig å si noe om.

- har økt til 450 mg. 175 g morgen og 175 g ved fire tiden.

Kan jeg ta litt xonor for å sove på inntil evt. angst type er diagnostisert, og bruke vival som før om dagen. Jeg mener selv jeg lider av GAD-- da jeg i de 5 første årene hadde dette svimmelhet/hodepresset konstant. Både ute og hjemme. Men jeg er ingen faglært.

Hva mener du angående vival kontra xonor.... jeg er redd alt nytt... har xonor lenger virningstid? Vi fikk ikke pratet om dette, da psykiatikeren i første omgang skrev ut dette på grunn av søvnproblemene mine.

Håper på svar--- betyr mye for meg. Har ikke ny time hos psykiateren før om 3 uker. Og skal bare gå der engang til,(tror jeg) da de skal ta noen beregninger utifra vanskelige og generelle spørsmål på skjemaer jeg har fyllt ut m.m. ... Håper de ikke de skal finne diagnose på et så tynt grunnlag...

Så du er den eneste psykiateren jeg sånn sett kan ha kontakt med over tid.

Men vet jo at det er mange her som trenger dine råd, --- men håper allikevel du kan tilgodese litt tid. Vet jeg maser litt nå men...:)))allikevel??

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...