Gå til innhold

Studenter på psykiatrisk avdeling. Ok?


Gjest 2-årsstudent

Anbefalte innlegg

Gjest 2-årsstudent

Jeg er 2-års sykepleierstudent og skal nå 10 uker i psykiatrien. Har ingen erfaring derfra fra før og må innrømme jeg gruer meg litt. Det jeg er mest engstelig for er vel hva pasientene synes om meg som student. Er bare 20 år og føler jeg er for ung og uerfaren til å ha noe å bidra med. Pasientene er jo i en ganske sårbar posisjon fra før. Vet ikke om jeg hadde likt å ha mange uerfarne studenter snokende rundt meg dersom jeg ble innlagt...

Enda mer ubehagelig er det hvis noen jeg kjenner eller vet hvem er, blir innlagt:-/ Det må jo føles utrolig ydmykende for dem?

Det jeg egentlig vil frem til med dette innlegget er om det er noen andre som har erfaringer eller syn på dette området. Enten som pasient eller som student. Er det ok med unge uerfarne studenter som liksom skal være med å "behandle" dere? Og hva kan vi som studenter evt bidra med? Hvordan bør vi opptre/forholde oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest urquell

Da jeg var innlagt, var sykepleier studentenes rolle heller og vaere vennlig, observere og skape en dialog med folk, heller enn og behandle... Det var mange ganger de kunne ta oss med ut paa gaaturer etc. noe som var kjekt siden jeg ikke hadde lov til og bevege meg ute alene. For min del var sykepleier studentene bare der for og observere og se hva som foergikk, og hadde ingen innflytelse paa mitt opphold eller behandling, annet enn at jeg fikk en luftetur i ny og ne (studentene hadde anledning til og vaere lenger borte fra avdelingen enn de vanlige sykepleierne)

Vet ikke helt om dette var til noe nytte,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips bare

Etter egen erfaring er studenter like ok som andre, dog det er litt ekkelt siden de ikke jobber der fast. Men bare opptre ovenfor psykiatripasienter som hvilken som helst annen pasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville tenkt at du var egnet til å ha praksis der fordi du er såpass åpen og refektert om problemstillingen. det er viktig å være ydmyk i forhold til pasientene. det er ikke alle som er det selv de som er godt over din alder.

ofte er det ikke alderen det kommer an på men livserfaring. Du er ung men du vet kanskje en del om livet.

tror det er viktig at du er åpen når du er i praksis. Legg vekt på at du er der for å lære og at du som alle andre heller ikke vet eller kan gi svar på alt.

det går nok bra skal du se

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bare skal glede deg til oppholdet jeg. HAr selv vært innlagt og "vært igjenom" flere kull med studenter. Har bare hatt positive erfaringer med det. Det som er viktig er at du er åpen og forståelsesfull, og ikke ser ned på pasientene. Men du skal være klar over at enkelte pasienter kan se på det sonm vanskelig å forholde seg til deg før dere blir kjent med hverandre. Vet ikke hvilke type avdeling du skal på, men jeg tror du får et kjemefint opphold og treffer masse spennede mennesker. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var innlagt på akuttpsykiatrisk avdeling, var det to hyggelige sykepleier studenter der. Jeg trengte litt ekstra hjelp til praktiske ting som å legge på laken på senga - og da var det lettere å spørre studentene om hjelp. De hadde også bedre tid til å spille spill og være med på aktiviteter.

Primærkontakten min spurte om det var greit for meg at studenten var med på vår daglige samtale, og for meg var det helt greit.

Håper du får et godt faglig utbytte av praksisen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lotus-Or.

Har vært i kontakt med flere sykepleierstudenter i forbindelse med innleggelse, og har bare gode erfaringer med det.

Husk at psykiatriske pasienter er omtrent som andre mennesker, og behandle dem deretter, så går det sikkert bra. Dessverre er det ikke alle som gjør det, selv om de har jobbet innen psykiatrien i mange år.

Lykke til med praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2-årsstudent

Takk for mange fine svar!!

Har nå hatt min første praksisuke og stortrives! Tror rett og slett jeg har funnet ut hvilken retning jeg ønsker å jobbe innen som ferdig utdannet Ü

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...