Gå til innhold

forsvarlig reseptutskriving

Anbefalte innlegg

På et psykiatrisk sykehus hvor jeg var til poliklinisk behandling var det slik at jeg kunne be om et medikament og så ville psykologen min fylle ut en respet og så gå på leting etter en lege som kunne skrive under og så ville jeg få resepten neste time. Dreide seg mest om sovepiller. En gang fortalte behandleren at hun hadde fått en underskrift av en person som viste seg å være innlagt pasient, ikke lege. Er ikke dette litt slappe rutiner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156763-forsvarlig-reseptutskriving/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ulovlig. Absolutt uakseptabel praksis. (Det er på grensen til at jeg ikke tror det kan være sant).

Det er sant. Men jeg snakket med en lege en gang da jeg skulle ha antidepressiva, da kom det en lege inn i timen. Men for å få sovepiller (Imovane) snakket jeg aldri med noen lege, og det var da psykologen som fylte ut respeten, bortsett fra underskriften til legen. Og den gangen pasienten skrev under ble det jo oppdaget, fordi psykologen sjekket, så det skjedde egentlig ikke noe, hun fortalte det mest fordi hun syntes det var en morsom historie tror jeg. Er det fortsatt ikke lov da? Dette gjladt nok heller ikke bare denne psykologen, det virket som det var slik de gjorde det der.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er sant. Men jeg snakket med en lege en gang da jeg skulle ha antidepressiva, da kom det en lege inn i timen. Men for å få sovepiller (Imovane) snakket jeg aldri med noen lege, og det var da psykologen som fylte ut respeten, bortsett fra underskriften til legen. Og den gangen pasienten skrev under ble det jo oppdaget, fordi psykologen sjekket, så det skjedde egentlig ikke noe, hun fortalte det mest fordi hun syntes det var en morsom historie tror jeg. Er det fortsatt ikke lov da? Dette gjladt nok heller ikke bare denne psykologen, det virket som det var slik de gjorde det der.

1. Det er helt akseptabelt og vanlig at erfarne psykologer kan anbefale at pasienten bruker sovemedisin en kort tid, og at legen skriver under resepten uten å se pasienten.

2. Det er kun leger som kan skrive under resepter. Alt annet er ulovlig og regnes som dokumentforfalskning.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...