Gå til innhold

Atrieflimmer/stoffskifte

Anbefalte innlegg

svetlana1365380740

Fikk konstatert atrieflimmer for fire år siden. Har nok hatt det i minst seks år tidligere. Jeg har fått beskjed om at man ikke kjenner til noen årsak til denne sykdommen. Det var imidlertid en hjertespes. som spurte om stoffskiftet mitt. Det blei målt, men da resultatet kom var denne legen langt avgårde, gjesteopptrednen ved mitt sykehus var over. Jeg vet at st.skifte mitt da lå i laveste skikt. Hvordan skal jeg gå frem for å få konstatert om det eventuelt er noen sammenheng? Dette svekker min livskvalitet ganske betraktelig. jeg er 66 år og ellers oppegående på alle vis. Jeg har lagt på meg ca. 15 kg på de siste 10 årene. S.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156769-atrieflimmerstoffskifte/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Svetlana.

Hvis du fikk atrieflimmer for 10 år siden er det mulig at du på det tidspunkt hadde et for høyt stoffskifte,f.eks. som følge av en slags betennelseslignende tilstand i skjoldbrukskjertelen. Slike "betennelser" går gjerne over av seg selv, men vil etterhvert kunne medføre en for lav hormonproduksjon i kjertelen, med lavt stoffskifte som følge. Dette er en ganske hyppig årsak til stoffskifteproblemer.

Det er en sikker og velkjent sammenheng mellom høyt stoffskifte og atrieflimmer. Det kan tenkes at dette er tilfellet for ditt vedkommende, men det er så langt fra sikkert.

Å få kontrollert stoffskiftet er relativt enkelt. Det hører med en skikkelig klinisk undersøkelse, men diagnosen stilles i hovedsak på grunnlag av blodprøver som indikerer hvilken situasjon som foreligger i kjertelen. Slike blodprøver kan du få tatt på et hvilket som helst legekontor. Hvorvidt dette har sammenheng med din atrieflimmer , er derimot mer teoretisk.

Jeg regner med at du får "blodfortynnende" medisin (Marevan) for din flimmer, og at det er vist at din puls ikke er vedvarende høy. Ta dette opp med din fastlege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...