Gå til innhold

Søvnløs med hender og føtter som dovner bort

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ofte søvnløs, noe som tærer på over tid. Jeg har stort ansvar for barn og er eneforsørger, og det hender derfor at hjernen min ofte først får tid til å bearbeide og tenke på ting når jeg legger meg. Men selv når jeg ikke må tenke, sover jeg meget dårlig. Ofte sovner hendene og føttene mine og jeg våkner av den sjenerende prikkingen som det medfører. Så snart jeg sovner igjen, dovner særlig henden bort igjen. Har forsøkt å passe på at jeg ikke ligger på hendene og mener at jeg ikke gjør det, men de dovner likevel. Dete kan også skje på dagtid, for eksempel hvis jeg sitter med det ene benet over det andre når jeg jobber - da dovner ofte det øverste bene t ved knehsen. Jeg er 37 år gammel og ved god helse. Sykler eller går 3 - 4 kilometer hver dag og spiser sunt.

En annen ting som har fulgt meg siden oppveksten er at jeg har svært vanskelig for å svette - jeg kan trene ganske hardt, men bare få små svetteperler på nesa. Hva kan jeg gjøre for å øke svetepproduksjonen og dermed forbrenningen?

Mvh Ildest

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Mengden man svetter er veldig individuelt. Kroppen regulerer selv behovet for å kvitte seg med varme/væske når man trener eller er varm. Badstu burde gi rikelig svetting, eller trening mer enn 20-30 minutter med intensitet som gir mer enn ca 120 i puls. Bortdovning kan enten skyldes klem på nerver eller blodkar. Sistnevnte går gjerne raskt over når man får "ristet" løs. klem på nervenr i håndroten er et vanlig symptom, og gir oftest stråling til de 3 midterste fingrene. legen din kan undersøke dette. Mange som har plager med bortdovning sover i for myk madrass, vurder dette. For ordens skyld kan du få sjekket vanlige ting som blodprosent/jernlager, stoffskifte, mineraler og B-vitaminer. Tilskudd av sistnevnte ( gjerne reseptbelagte Trio-Be) kan hjelpe på nerveirritasjon. Reduser sukkerinntak, og spis rikelig frukt/grønt og ta godt med vitaminer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...