Gå til innhold

Muskelrykninger

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg legger meg ned for å hvile/sove, og prøver å konsentrere meg for å slappe godt av, så får jeg "rykninger" rundt omkring i kropper (armer,ben, mellomgulvet). Det underlige er at det er først når jeg begynner å kjenne at jeg virkelig slapper av, eller når jeg er like ved å gli inn i søvnen, at det rykker til. I går kveld talte jeg hvor mange ganger jeg "rykket til" før jeg endelig sovnet: 25-30 ganger. Noen ganger kan det være en ganske liten rykning i den ene hånden f.eks., andre ganger hele kroppen. Tar ingen medisiner som skulle bevirke denne form for bivirkninger (trisekvens, cipramil). Har det siste året hatt en svært belastende livssituasjon, skilsmisse osv. og jeg har i første omgang tolket det som noe "nervøst", et symptom på angst, usikkerhet stc. Synes bare det er så spesiellt at disse "rykkene" (har opplevde dem før når jeg skulle sove, men da bare et par ganger i året) synes å komme når jeg er avslappet. Føler meg ellers litt "på siden av meg selv" for tiden, fremmedgjort i min egen tilværelse på en måte, plages litt av kvalme og svimmelhet - men ellers ikke andre problemer enn det jeg pleier å ha (en vond rygg og tidvise migreneanfall). Har søkt på nettet og spurt en del leger, men kan ikke finne at det skulle være tegn på noe alvorlig. Skal jeg slå meg til ro med at det er "bare psykisk"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156785-muskelrykninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nevrolingvistiker

Hei! :) Jeg er glad for at du tok opp denne problemstillingen. Jeg jobber selv med mennesker som har søvnproblemer, og dette er sannsynligvis relatert til ting du har opplevd i livet den siste tiden. Rykninger i perioden før du faller inn i "virkelig søvn" er helt normalt og de fleste opplever det i en større eller mindre grad. Dette er fordi psyken reagerer på å "slippe bevisstheten", særskilt om du er en typisk "planlegger".

Jeg anbefaler noe så enkelt som meditasjon, rolig musikk (med gode minner). Hold deg langt unna koffeinholdig drikke etter klokken 7 på kvelden. (eller 4 timer før du legger deg)

Utover dette, ønsker jeg deg lykke til og god søvn :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156785-muskelrykninger/#findComment-1008872
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er helt normalt med ryknunger før innsovning; de kommer idet de elektriske bølgene i hjernen endrer seg til en "rytme" med bølge som medfører ganske bråe signaler til musklene i kroppen til å slappe av. Rykningene har sjelden noe med psykisk ubalanse å gjøre. Imidlertid kan de komme noe hyppigere dersom man er betydelig trøtt. Rykningene dine er nok litt mer markante enn det som er normalt. For helt sikkert å utelukke sjeldne former for epilepsi må det taes en EEG; denne må fastlegen din henvise deg til. Men tror du kan ta det hele med ro og avvente litt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156785-muskelrykninger/#findComment-1013038
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...