Gå til innhold

Anbefalte innlegg

heisann...

jeg har et spm til deg. jeg lurer på hva som skjer i kroppen når en person får diabetes mellitus....?

hva ville du ha hvis en person har symtomer på føling når du hadde henne som pasient? uansett?

hvilken hovedretningslinjer er det som gjelder for kosten til en diabetikere??

hvilken ville du ha gjort hvis du var hjelpepleier iverksette til ei dame på 78år som er svaksyn og er veldi glemsk,å så hender det at hun glemmer å ta insulinet sitt... ho er mye deprimert å ligger mye på sofaen å ikke bryr seg om noen ting lenger... før da hun fikk det var hun 25 år da var hun oppegående. hun har hjemmesykepleier som kommer å hjelper henne for å tilrettelegge morgenstellet og kveldstellet... men hvordan skal jeg tilrettelegge dette jeg som er hjelpepleier snart... og har en dame som jeg støtter opp...???

hilsen en beskymeret vennine...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156817-diabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Diabetes betyr at kroppen ( bukspyttkjertelen ) produrer for lite insulin, alternativt ( ved diabetes 2 ) at mottaker-cellene i kroppen ikke tar opp det insulinet som produseres. Resultatet er høyt blodsukker som medfører tretthet, sukker i urinen og økt fare for urinveisinfeksjon. Dårlig regulert blodsukker over tid kan gi dårlig sirkulasjon i de små karene, f.eks ytters i føtter, øyebunn og i nyrene. Dette bør regelmessig kontrolleres, bl.a med jevnlig fotpleie og kontroller hos øyelege, samt urinprøver. Langtids-blodsukkeret bør ligge under 7. Lavt blodsukker kan gi besvimelse, kan være dramatisk, og sukker skal gies umiddelbart. Ofte får pasientene en spesiell lukt fra munnen. En lege med god kunnskap om diabetes ( oftest indremedisiner) bør følge henne, kanskje bør typen insulin endres til mer langtidsvirkende. Hun bør spise minst mulig sukker; karbohydratene bør være av de "langsomtvirkende" ; f.eks Fedon-dietten kan være gunstig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156817-diabetes/#findComment-1013041
Del på andre sider

• 2 uker senere...

hva ville du ha hvis en person har symtomer på føling når du hadde henne som pasient? uansett?

SVAR: gi pas. noe sukkerholdig. Eks. en sukkerbit under tunga, et glass saft (sukkerholdig, dersom ikke: ha i sukker og bland) Uansett noe med sukker!

Dersom hun glemmer å ta insulin så må jammen meg hjemmesykepleien som er hos henne morgen/kveld hjelpe henne med dette! Regner med at blodsukkeret hennes blir fulgt opp (muligens ikke...?)

Tar hun øvrige medisiner? Hvordan er det med disse?

Jeg kommer gjerne med forslag til forandringer. (er off. godkjent sykepleier)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156817-diabetes/#findComment-1021389
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...