Gå til innhold

Biskjoldbrukskjertelen

Anbefalte innlegg

Tell1365380740

Hei

For flere år siden fikk jeg en diger og smertefull nyresten, den ble fjærnet med ultralyd(?).

Jeg har også hatt en tur senere, liten sten, ingen problem.

For 2-3mnd siden kjente jeg litt murring i nyreregionen, ikke mye, men jeg ville være førevar. Resultat: En liten forkalkning/nyresten. De ville ikke gi meg kontrastveske for røntgen, da det viste seg at kalsiumverdien i blodet var litt for høy. Men, det ble brukt CT, ultralyd (også på halsen). Konklusjon ble at en liten biskjoldbrukskjertel produserte litt for mye kalsium. Legen mente at det var greit å fjærne den kirurgisk, men er det så enkelt?? Bivirkninger: tap av stemmen og annet fanteri???

Homøpat Geir Lund mener at jeg kan unngå det ved å spise hans tabletter, RUBIA TINC. Jeg tar disse en måned og tar en test igjen. Men, hvis kalsiumnivået ikke har gått ned, må vel mannen med kniven fram. I såfall, hvor finnes beste ekspertise på området..

Kan jeg få svar på dette så fort som mulig?

Ernst Bjørsvik

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/156907-biskjoldbrukskjertelen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Operasjon av biskjoldbrusk-kjertel går oftest helt bra. En sjelden gang kan nerver til bl.a. deler av stemmebånd eller mellomgulvet skje, men svært sjelden. Operasjonen bør skje på et sykehus der de gjør operasjonen hyppig. Det er fritt sykehus-valg. Prøv å samarbeid med fastlegen din om dette. har ikke hørt om medisinen du nevner, men det skader ikke å prøve en periode.

• 7 måneder senere...
Shortybebeh

Operasjon av biskjoldbrusk-kjertel går oftest helt bra. En sjelden gang kan nerver til bl.a. deler av stemmebånd eller mellomgulvet skje, men svært sjelden. Operasjonen bør skje på et sykehus der de gjør operasjonen hyppig. Det er fritt sykehus-valg. Prøv å samarbeid med fastlegen din om dette. har ikke hørt om medisinen du nevner, men det skader ikke å prøve en periode.

Jeg opplevde det samme som deg. Fikk 2 nyresteiner. De ble fjernet kirurgisk med

spinalbedøvelse.

Etter dette fant de ut at jeg hadde hyper paratyreodisme og fant en biskjoldbrukskjertel som produserte for mye kalsium. De la meg under kniven og fjernet 3 av kjertlene. De mente jeg klarte meg med bare èn.

Jeg vet ikke om jeg har noen bivirkninger PGA operasjonen, annet enn et 7 cm arr. Men etter operasjonen har jeg vært plaget med prikninger i ben, rumpe,armer/hender/fingre og lepper/nese. Dette var svært ille like etter operasjonen, så ille at jeg fikk kramper i magen/opp mot brystet etter anstrengelser, pulsen økte og svetten haglet. De sa kroppen måtte venne seg til å ikke ha for mye kalsium. Dette ga seg litt etterhvert, men fortsatt, 2 år etter operasjonen, prikker det fortsatt i ben og armer. Jeg har til nå gått til utredning,mangler ikke annet enn jern. Hyperventilerer ikke. Har sjekket karpal tunnel syndrom, fått beskjed om at jeg har et mildt snev,(men det forklarer ikke prikkingen i bena) har sjekket MS (som det ikke er) vært til neurografi både med og uten nåler, tatt en haug tester gjennom spinalpunksjon, utallige ultralyd og mr- og røntgen-bildet etc. Straks skal jeg ta en Thermotest men jeg tviler på om de finner noe...

Lurer på om jeg må leve med dette resten av livet uten å vite hva det kommer av.

Eneste jeg ikke har vært igjennom er en EEG. Merkelig nok...De har tatt bilder av hodet mitt, fant en stor ansamling av blodårer og mente den ikke har noe å si, med mindre den sprekker. Men de har ikke gjort en EEG.

Etter Thermotesten "gir de opp".

På tross av disse "bivirkningene" angrer ikke på operasjonen og jeg ville gjort det igjen. Nyrestein, konstant svimmel- og slapphet er så mye verre enn de plagene jeg har nå. :)

• 2 måneder senere...
kazandra1365380639

Jeg opplevde det samme som deg. Fikk 2 nyresteiner. De ble fjernet kirurgisk med

spinalbedøvelse.

Etter dette fant de ut at jeg hadde hyper paratyreodisme og fant en biskjoldbrukskjertel som produserte for mye kalsium. De la meg under kniven og fjernet 3 av kjertlene. De mente jeg klarte meg med bare èn.

Jeg vet ikke om jeg har noen bivirkninger PGA operasjonen, annet enn et 7 cm arr. Men etter operasjonen har jeg vært plaget med prikninger i ben, rumpe,armer/hender/fingre og lepper/nese. Dette var svært ille like etter operasjonen, så ille at jeg fikk kramper i magen/opp mot brystet etter anstrengelser, pulsen økte og svetten haglet. De sa kroppen måtte venne seg til å ikke ha for mye kalsium. Dette ga seg litt etterhvert, men fortsatt, 2 år etter operasjonen, prikker det fortsatt i ben og armer. Jeg har til nå gått til utredning,mangler ikke annet enn jern. Hyperventilerer ikke. Har sjekket karpal tunnel syndrom, fått beskjed om at jeg har et mildt snev,(men det forklarer ikke prikkingen i bena) har sjekket MS (som det ikke er) vært til neurografi både med og uten nåler, tatt en haug tester gjennom spinalpunksjon, utallige ultralyd og mr- og røntgen-bildet etc. Straks skal jeg ta en Thermotest men jeg tviler på om de finner noe...

Lurer på om jeg må leve med dette resten av livet uten å vite hva det kommer av.

Eneste jeg ikke har vært igjennom er en EEG. Merkelig nok...De har tatt bilder av hodet mitt, fant en stor ansamling av blodårer og mente den ikke har noe å si, med mindre den sprekker. Men de har ikke gjort en EEG.

Etter Thermotesten "gir de opp".

På tross av disse "bivirkningene" angrer ikke på operasjonen og jeg ville gjort det igjen. Nyrestein, konstant svimmel- og slapphet er så mye verre enn de plagene jeg har nå. :)

Jeg har fått diagnosen parathyreoidisme og er virkelig dårlig. Dette sliter meg snart ut, men legene vil ikke operere da mitt kalsiumnivå er under 2,8 som visstnok er grensen de setter for operasjon.Jeg er fortvilet og deprimert, vet ikke hva jeg skal gjøre. Det hadde vært fint å høre hva kalsiumet til dere andre er/var.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...