Gå til innhold

vaksiner før reise til tunisia


Gjest Siri

Anbefalte innlegg

Jeg reiser til Tunisis i august og lurer på om jeg må ta noen vaksiner. I så fall, hvilke vaksiner må jeg ta, og hvor får eg tatt disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du må ialefall ta vaksine mot gulsott, den får du tatt på helsestasjoner. Har sjølv vert i tunisia, og hadde det herligt, håper du for ein god tur. Og eg anbefale virkelig at du er med på 2dagers ørkensafari. Det var den utfluktsturen som gjorde alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sundance Kid

Jeg har vært i Tunisia, og tok ingen vaksiner før avreisen, men Hepatitt A-vaksine er anbefalt for alle afrikanske land.

En ting du MÅ huske på er å ikke drikke springvann. Kjøp heller ikke drikke på flasker som ligner brusflasker, spesielt gjelder det fanta og andre gule brustyper, når små, ivrige selgere kommer springene med dette på rasteplasser/turiststeder. Dette er kun saft med springvann.

Drikker du springvann, får du i beste fall kun alvorlige mageproblemer for noen dager/uker. I verste fall Hepatitt.

Reiseselskapet vil allerede under flyreisen drille dere på å ikke drikke springvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pebbels

Du må ha hepattit A , og kanskje B, og hvis det er mer enn 10 år siden du tok de "vanlige" vaksinene, annbefales de at du tar disse også. Også kan de være lurt og ta en drikkevaksine mot kolera, som også beskytter mot de fleste turisdiareer. Ring vaksinasjonskontoret der du bor, de vaksinerer billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Erik Landmark,lege

Du må ha hepattit A , og kanskje B, og hvis det er mer enn 10 år siden du tok de "vanlige" vaksinene, annbefales de at du tar disse også. Også kan de være lurt og ta en drikkevaksine mot kolera, som også beskytter mot de fleste turisdiareer. Ring vaksinasjonskontoret der du bor, de vaksinerer billigst.

Når det gjelder reiser til Tunisia ville jeg begynne med å sjekke at man er oppdart på polio,difteri og stivkrampe.

Videre ville jeg definitivt vaksinere meg mot Hepatitt A.Husk at denne må gjentas etter 6-12 mndr for å gi full beskyttelse over tid.Om skal velge å vaksinere seg mot Hepatitt B eller ei avhenger litt på hvor lenge man skal være der og hvor.Og da

tenker man om skal være på reise til områder med dårlig hygiene og sanitære forhold.Hvis man og har ubeskytt sex vil Hepatitt B være aktuellt.Det er litt avhengig av hvilken litteratur man leser i.Vider anbefales det fra Folkehelsa vaksine mot tyfoidfeber ved lengre opphold under mer kummerlige forhold.En annen anbefaling ville være dukoral som vil delvis beskytte mot turistdiare.l

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...