Gå til innhold

Bekymret!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har i tre mnd nå vært dårlig. Sykdomsforløpet begynte etter et måltid, men det er blitt tatt prøver etter parasitter og bakterier, noe som viste seg å være negativt. Har hatt masse ulike symptomer som slim i avføring, kvalme, slapphet, sure oppstøt, gass i mage/tarm, diaree osv. Sympotmene har vist seg å være svært ustabile, men har gradevis blitt svakere i løpet av sykdomsforløpet. Har hatt lite eller ingen problemer før matintaket for tre mnd siden. 12 timer etter dette fikk jeg feber, kvalme, oppkast og slapphet. Legen min har tatt alle mulige blodprøver (sjekket etter kyssesyke, hepatitt) og det eneste de viser er at leververdiene er forhøyet. Disse er dog ikke på mer en rundt 50, noe som i seg selv ikke er så unormalt, men fordi de har beveget seg opp og ned på skalaen, er legene blitt litt bekymret(ved første blodprøve var de på 25).Har nå blitt koblet til infeksjonsavdeling, som jeg følte ikke tok dette så alvorlig.

Så til mine spørsmål: Frykten for kreft sitter der. Men fordi jeg er en 25 år gammel man, uten noen form for krefttillfeller i familien, ikke har hatt noen konkrete smerter i mage/tarm regionen og heller ikke har noe blod i avføringen anser jeg mulighetene som små. Hadde før sykdom brøt ut ingen smerter/vansker. Har mistet 8 kilo, men felsteparten av disse kiloene er mistet da jeg 5 uker ute i sykdomsforløpet plutselig ble kjempe dårlig etter å ha røyket, spist, drukket alkohol, kaffe osv. Har fortsatt litt mangel på apetitt, men vekten er nogenlunde stabil. Går jeg ned nå er det kanskje en kilo i mnd(og det fordi jeg ikke spiser alverden). Anser du kreft som en sansynlig ”diagnoese”? Er det muligheter for at det er kreft som påvirker leveren og i såfall hvilken typer kreft kan det være?

Har skjønt at legene klør seg litt i hodet av dette(det gjør sikkert du å). Det å drive på i 3 mnd uten en diagnose har til tider vært tungt å fordøye. Studiene måtte jeg også legge på hylla. Tanker melder seg fort når man ikke har en knagg å henge de på. Min fastlege nevnte virus. Kan det være en forklaring? Ulcerøs kolitt og irritabel tykktarm har også blitt nevnt på sykhuset, men dette gir da ingen påvirkning på leververdiene? Er blitt litt redd for at dette skal være noe uten en forklaring, noe kronisk eller i verste fall, noe som drar ned rullgardinen. Om dagens tilstand kan jeg si at jeg har fast avføring, noen ganger litt løs, enkelte ganger er jeg litt uggen(kvalm), men er forholdsvis slapp. Det siste jeg vil si er at det til min overraskelse er så ”få” typer sykdommer som blir snakket om i henhold til min historie. Finnes det ikke flere løsninger en de jeg har nevnt?

Vennlig hilsen bekymret ung man

Fortsetter under...

Skrevet

Glemte å spørre om leveren kan være en direkte årsak til slappheten, kvalmen osv..

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi
Skrevet

Jeg har selvfølgelig ingen muligheter til å stille en diagnose uten å ha undersøkt det og tatt forskjellige prøver, spesielt etter at leger som undersøkte deg måtte på en måte melde pass. Det at det begynte så plutselig etter et måltid kan det peke i retning av at det var enten noen infeksjon i maten som ble overført til deg eller at maten var bedervet og inneholdt giftstoffer som utløste symptomene. Begge deler kan forekomme, men det er uvanlig at slike ting forårsaker en såpass langvarig sykdom. Man kan selvfølgelig spørre om det har noe med måltidet å gjøre. (Du skriver ingenting om det). Jeg ville sette et stort spørsmålstegn til det. Med en så alvorlig utvikling (vekttap,, mulig leveraffeksjon) er det rimelig å tenke på en kronisk tarmsykdom. Ved ulserøs kolitt ville du hatt blod og slim i avcføringen, hvilket du ikke har. Jeg har ingen tro på kreft. Jeg ville foreslo en skikkelig tarm og leverundersøkelse for å komme videre. Virus kan være så ymse, jeg har ingen klar assosiasjon ut fra din historie.

Som du forsår kommer jeg ikke nærmere heller, men det er noen tanker som du kan kanskje ta med på veien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...