Gå til innhold

Angst for hjerteproblemer!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 24år gammel gutt som har utviklet en betydelig angst for hjertesykdom.

Symptomene har vært brystsmerter, hjertebank (harde hjerteslag, ikke rask puls), svimmelhet, hodepine osv.

Ved mitt første legebesøk i mai 2004 var BT 120/80, blodprøver (crp og blodprosent: ok), videre var lytting til hjerte, samt hvile EKG: ok.

Etter dette fikk jeg en umiddelbar indre ro, som dempet symtomene en kort stund. Det gikk imidlertid ikke lange tiden før jeg igjen oppsøkte fastlege og legevakt. Det har blitt noen turer. Prøver er imidlertid ok, og jeg skjønner at dette sitter i hode..

Det er imidlertid en prøve jeg engstelig for. Blodtrykket som i mai var 120/80, var i juni 130/90, i juli 135/75 og 132/78, i august 140/70 og nå ved siste måling 155/89. Spesielt siste måling synes jeg var høy, men det ble bare kaldt "kontorblodtrykk". Jeg synes imidlertid det er rart at overtrykket bare stiger og stiger..

Til slutt kan jeg nevne at min høyde er 180cm, 65kg, ingen kjente tilfeller av hjertesykdom i familien osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157062-angst-for-hjerteproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Isac.

Situasjonen din er ganske typisk for(etterhvert) mange, for det meste unge, mennesker.Utvikling av en form for angst for hjertesykdom er utbredt, og ofte vanskelig å bli kvitt. Det er derfor avgjørende at du klarer å bearbeide dette på en systematisk og logisk måte, og at du eventuelt søker hjelp hos kvalifisert instans (psykolog, psykiater) hvis det ikke går.

Sannsynligheten for at du har en organisk hjerte-kar-sykdom er forsvinnende liten, og du hører ikke til en familie med overhyppighet av slik sykdom i ung alder. Du anfører også at endel adekvate tester har gitt normalt resultat hos deg.

Vårt blodtrykk er underlagt mange reguleringssystemer, hvor bl.a. vår psyke ofte inntar en sentral plass. En angstlignende tilstand vil medføre en overstimulering av de kjertler som produserer stoff som får våre blodårer til å trekke seg sammen og dermed øke blodtrykket (mest kjent av disse er adrenalin og noradrenalin, men det finnes en rekke andre substanser som har til dels sterkere virkning på blodtrykket).

De trykk du refererer er ikke representative for noe annet enn trykket i den aktuelle situasjon. Skal man få skikkelig oversikt over blodtrykket må man måle det over 24 timer, hvor man kan få 60-80 målinger spredt over hele døgnet. Egentlig burde det ikke være nødvendig i din situasjon. Det er avgjørende at du psykisk bearbeider deg selv på det mentale plan. Du er meget slank, og burde være ganske lett-trent. Du skriver ikke noe om din treningstilstand, men du bør også prioritere fysisk trening (både kondisjon og styrke), slik at du blir mer bevisst på hvor fint du fysisk fungerer, og dermed også forstår at du egentlig er frisk og uten noen form for hjerte-kar-sykdom. Du må komme bort fra det mønsteret at du blir avslappet og rolig etter en grundig undersøkelse, men så langsomt glir ned i en angst-tilstand etterhvert som tiden går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...