Gå til innhold

Hva gjør jeg?


usikker43

Anbefalte innlegg

Satt og leste litt om depresjon og manisk-depressive på nett nå i natt.

Vel;

historien er slik;

Jeg har ei venninne/elskerinne/bestevenn jeg har kjent i 2,5 år. Vi har møttes så ofte vi har kunnet.. hun har vært alene med barna i 1 år, da hun flyttet fra mannen sin. Når vi er sammen (1-3 ganger i uka) er hun utrolig harmonisk og munter og glad og kosete, og vi koser oss masse i lag, spiser god mat, ser film og har god sex. Hun er midt i 30-årene, jeg litt eldre

Men;

Hun lager "scener" ganske ofte, de kommer som lyn fra klar himmel, og skjer alltid via sms..aldri når vi er sammen. Hun har laget ca 15 sånne "kriser" i løpet av de siste 2 årene og de sliter så voldsomt på meg.. tapper meg for all energi.. men alltid blir vi venner igjen.

Jeg har prøvd å snakke med henne om dette (når vi er sammen) men hun viker unna.

Jag har også hintet at hun skal snakke med legen sin..

Hun har en tendens til hevne seg på meg etterpå, via sms.. Sier at jeg fantaserer og

trenger hjelp i stedet, men dette er vel en vanlig forsvarsmekanisme..

For meg virker det som hun prøver å skyve meg vekk, men alltid ordner ting seg..

Det virker på meg som hun har dårlig selvtillit, selv om hun ikke burde ha det, hun er

utrolig søt og sjarmerende. Men trenger bekreftelser.. og er veldig dårlig til å gi

bekreftelser tilbake, men jeg ser jo at hun er kjempeglad i meg.. så jeg trenger ikke

disse bekreftelsene..

Jeg har tenkt mye på hva jeg skal gjøre…. Kontakte primærlegen hennes bak hennes

rygg? Skal jeg snakke med en psykologi?

I mangel på bedre ting, hoppet jeg altså hit

Har du til å gi noen synspunkter blir jeg kjempeglad, og har du ikke har jeg all mulig respekt for det..

Takk for at du leste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

For meg virker det som om hun er i litt bevegelse mentalt, og hvor hun er mentalt avhenger av hvem hun snakker med. Det skjer ofte dersom man har dårlig selvtillit, og speiler sine egne meninger i andre. Da skifter man ofte og fort etter hvem og hvor man er.

Andre som ikke opplever den ytre (eller indre) påvirkningen hun er i skjønner ikke helt sammenhengen, fordi den ikke er synlig. Og det er den antakelig ikke for henne selv heller. Derfor føles det som om hun lager kriser ut av ingenting.

Det finnes sikkert flere årsaker, men siden jeg har erfaring med overgrepsproblematikk, vil jeg si at jeg kjenner det veldig godt igjen her. Å være splittet (uansett grunn) fører til at man ikke har så god kontakt med sitt indre kompass. Man må bare finne ut hvorfor, og ta det derifra.

Jeg tror ikke det er en god ide å snakke med fastlegen bak hennes rygg. Ville du ha likt med om hun gjorde det med din fastlege?

Nei, jeg tror det er bedre å overtale henne til å bli med til fastlege. Slik at dere sammen kan finne gode løsninger. Det går ikke ann å hjelpe en som ikke vil hjelpe seg selv! (Da går det heller mottsatt vei, fordi en absolutt ikke vil høre etter...)

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For meg virker det som om hun er i litt bevegelse mentalt, og hvor hun er mentalt avhenger av hvem hun snakker med. Det skjer ofte dersom man har dårlig selvtillit, og speiler sine egne meninger i andre. Da skifter man ofte og fort etter hvem og hvor man er.

Andre som ikke opplever den ytre (eller indre) påvirkningen hun er i skjønner ikke helt sammenhengen, fordi den ikke er synlig. Og det er den antakelig ikke for henne selv heller. Derfor føles det som om hun lager kriser ut av ingenting.

Det finnes sikkert flere årsaker, men siden jeg har erfaring med overgrepsproblematikk, vil jeg si at jeg kjenner det veldig godt igjen her. Å være splittet (uansett grunn) fører til at man ikke har så god kontakt med sitt indre kompass. Man må bare finne ut hvorfor, og ta det derifra.

Jeg tror ikke det er en god ide å snakke med fastlegen bak hennes rygg. Ville du ha likt med om hun gjorde det med din fastlege?

Nei, jeg tror det er bedre å overtale henne til å bli med til fastlege. Slik at dere sammen kan finne gode løsninger. Det går ikke ann å hjelpe en som ikke vil hjelpe seg selv! (Da går det heller mottsatt vei, fordi en absolutt ikke vil høre etter...)

Lykke til! :-)

tusen takk for svar, alltid godt å høre andres meninger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...