Gå til innhold

Xanor kontra vival???

Anbefalte innlegg

hei igjen.... i går var jeg for første gang hos psykiater på psykosomatisk poliklinikk.

Han skrev ut xanor til meg, som skulle hjelpe på søvnproblemene i forbindelse med aurorix.

Han nevnte også at disse var i samme gruppe som vival... men et bedre alternativ?? -- At de ble brukt som alternativ mot angst for mennesker som ikke tålte eller fikk hjelp av AD.

Noen som har vært borte i disse??. Er de bedre å bruke enn vival?? har de lenger virketid??

Når jeg ikke er for ille hjelper vival meg, men problemet er at de har for kort virketid. Forsto det også slik at zanor kunne erstatte vival uten noen seponering på dem??----

Har aldri hørt om dem før, og han trodde det kom av at bare psykiatikere kunne skrive dem ut?? Noen som vet hvorfor??

Blir man veldig avhengig??

Mvh medisin skeptiker

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar.... det var nyttig lesing....

så det er altså et mye bedre alternativ å bruke denne daglig enn vival??--- vet du noe om de er så beslektet at jeg kan gå rett over på denne istedet for vival....

I og med at jeg har brukt vival i så mange år 0,5 mg-12,5 mg daglig etter hva som blir krevd av meg...er jeg redd for å få reaksjoner på plutselig å kutte helt ut.

Lurer derfog også på om disse en periode lar seg kombinere?

Eller blir de brukt som vival??

Etter behov??

Psykiatikeren gav dem egentlig til meg i første omgang for søvnen (jfr. aurorix), men nevnte dette med at det var et alternativ hvis aurorix skulle vise seg ikke å virke som ønket. (han trodde ikke det kom til å gjøre det). Men vi hadde ikke tid til å prate om det denne timen. Skal ta det opp neste gang. Hvis aurorix ikke har hjulpet.

Skjønte jeg artikkelen riktig når 0,5 mg om morgenen kunne hjelpe meg resten av dagen?? Og at det på sikt kunne kurere angst??

Nå vet ikke jeg om jeg har panikkangst, men spenningene stiger og stiger til "blodet føles som det ikke kommer til hodet" og øynene flimrer.... Når det er ille hjelper ikke 5 mg vival meg noe nevneverdig.

Nå er jeg inne i en forverret periode, og føler at ingenting hjelper. Har hatt slike forverringer 3 ganger i løpet av disse 10 årene og hver gang har det kommet etter hard massasje av muskulaturen i øvre del av ryggen og nakken.

Virker som om min "panser" mot angsten blir løsnet for fort

opp, og slår ut.

Til vanlig har jeg spenninger i hodet(ørhet/svimmelhet/slapphet) og generell uvelhet, men i moderat form. Og da virker vival....

Er jo redd denne forverringen er kommet for å bli, men jeg har kommet meg ut av før. Men har jo aldri blitt bra av disse hva jeg kaller psykosomatiske plagene... selv om jeg kan leve med dem.

Hvis xanor er såpass virkningsfull, skjønner jeg ikke at leger ikke foreskriver dem istedet for vival....

Håper du kan svare meg hvis du har erfaring med dem.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1011701
Del på andre sider

så det er altså et mye bedre alternativ å bruke denne daglig enn vival??--- vet du noe om de er så beslektet at jeg kan gå rett over på denne istedet for vival....

I og med at jeg har brukt vival i så mange år 0,5 mg-12,5 mg daglig etter hva som blir krevd av meg...er jeg redd for å få reaksjoner på plutselig å kutte helt ut.

Etter behov??

Psykiatikeren gav dem egentlig til meg i første omgang for søvnen (jfr. aurorix), men nevnte dette med at det var et alternativ hvis aurorix skulle vise seg ikke å virke som ønket. (han trodde ikke det kom til å gjøre det). Men vi hadde ikke tid til å prate om det denne timen. Skal ta det opp neste gang. Hvis aurorix ikke har hjulpet.

Skjønte jeg artikkelen riktig når 0,5 mg om morgenen kunne hjelpe meg resten av dagen?? Og at det på sikt kunne kurere angst??

Nå vet ikke jeg om jeg har panikkangst, men spenningene stiger og stiger til "blodet føles som det ikke kommer til hodet" og øynene flimrer.... Når det er ille hjelper ikke 5 mg vival meg noe nevneverdig.

Nå er jeg inne i en forverret periode, og føler at ingenting hjelper. Har hatt slike forverringer 3 ganger i løpet av disse 10 årene og hver gang har det kommet etter hard massasje av muskulaturen i øvre del av ryggen og nakken.

opp, og slår ut.

Til vanlig har jeg spenninger i hodet(ørhet/svimmelhet/slapphet) og generell uvelhet, men i moderat form. Og da virker vival....

Er jo redd denne forverringen er kommet for å bli, men jeg har kommet meg ut av før. Men har jo aldri blitt bra av disse hva jeg kaller psykosomatiske plagene... selv om jeg kan leve med dem.

Hvis xanor er såpass virkningsfull, skjønner jeg ikke at leger ikke foreskriver dem istedet for vival....

Mvh

Hvis det er slik at Xanor har mye mindre tilvenningsfare enn Vival, Valium, Stesold, etc., er det jo veldig rart at kun psykiater kan skrive ut Xanor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1011746
Del på andre sider

Hvis det er slik at Xanor har mye mindre tilvenningsfare enn Vival, Valium, Stesold, etc., er det jo veldig rart at kun psykiater kan skrive ut Xanor.

Takk for svar--- men i linken morami viser til står det da det.... Synes også dette er rart..!!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1011751
Del på andre sider

hei igjen, ble så lettet da jeg så linken du viste til. Søkte likevel etter mer informasjon og fant denne skrevet av Dagfinn Haarr, fastlege i Kr.Sand

http://www.uib.no/isf/eyr/2004q2/017977.html

Så en kan jammen bli forvirret. Trodde jeg hadde funnet noe bedre alternativ til vival jeg nå.... men liker overhodet ikke tanken på mer avhengihetsdannende medisin.

mvh oppgitt medisinskeptiker

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1012040
Del på andre sider

Annonse

Etter behov??

opp, og slår ut.

Mvh

Hvordan det er å bytte fra vival til xanor vet jeg ikke siden jeg ikke har brukt vival daglig. Men tror det skulle gå greit.

Selv brukte jeg bare 0,25 mg xanor hver morgen mot angst en periode. Nå tar jeg av og til en etter behov..men ikke noe fast.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1012086
Del på andre sider

Takk for svar--- men i linken morami viser til står det da det.... Synes også dette er rart..!!

Mvh

KJÆRE DEG.

Ikke bruk Xanor. Det er sant det Dagfinn Haarr sier, jeg har prøvd den selv, og det er ett helvete å komme av den medisinen. Fryktlige abstinens bare du skal kutte ut en kvart om gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1012744
Del på andre sider

KJÆRE DEG.

Ikke bruk Xanor. Det er sant det Dagfinn Haarr sier, jeg har prøvd den selv, og det er ett helvete å komme av den medisinen. Fryktlige abstinens bare du skal kutte ut en kvart om gangen.

Så den er altså verre enn vival,valium , sobril og de gamle beroligende....grøss...

Takk for opplysningen....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1012797
Del på andre sider

KJÆRE DEG.

Heiigjen... brukte du det forresten lenge, og hvor mange milligram pr dag??

Jeg fikk forresten "utrolig" ekle abstinenserplager av anafranil, og seroxat--- til tross for svært lang nedtrapping--- Men de sier legene ikke er vanedannende???

Mitt system ble iallefall trengende etter sannsynligvis serotinin??? eller hva det kunne være----

Derfor tør ikke jeg bruke SRRI, hadde i tillegg bivirkninger underveis...

Håper på svar!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1012798
Del på andre sider

Heiigjen... brukte du det forresten lenge, og hvor mange milligram pr dag??

Jeg fikk forresten "utrolig" ekle abstinenserplager av anafranil, og seroxat--- til tross for svært lang nedtrapping--- Men de sier legene ikke er vanedannende???

Mitt system ble iallefall trengende etter sannsynligvis serotinin??? eller hva det kunne være----

Derfor tør ikke jeg bruke SRRI, hadde i tillegg bivirkninger underveis...

Håper på svar!

Med vennlig hilsen

Joda, du kan få abstinens av "lykkepiller" også. Det har jeg også fått, men det er bare barnematen i forhold.

Faren for å bli avhengig er stor, når det gjelder Xanor. Jeg begynte i det små, men endte i ett kjempe-avhengighets nivå. har brukt de i 7 år før jeg klarte å forstå at de plager jeg fikk var abstinens.

Snakk med legen, og gi han all den info han kan få.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1012817
Del på andre sider

Joda, du kan få abstinens av "lykkepiller" også. Det har jeg også fått, men det er bare barnematen i forhold.

Faren for å bli avhengig er stor, når det gjelder Xanor. Jeg begynte i det små, men endte i ett kjempe-avhengighets nivå. har brukt de i 7 år før jeg klarte å forstå at de plager jeg fikk var abstinens.

hei og takk for svar....

Vil du beskrive vival og valium på samme måte....??

Noen leger og medmennesker som ikke har prøvd angst og bare lest om bivirkningene advarer jo veldig mot avhengighet av disse og...

--men de har jo vært brukt i 40 år, og mange av oss kan faktisk bruke dem som den medisin det er, uten i det hele tatt å misbruke dem.

Har også fått beskjed av homeopat at de er lite giftige for kroppen.

Så med mitt forbruk med 5- 12,5 mg om dagen ser jeg faktisk ikke noen grunn til å slutte ... en venninne som ikke har prøvd hverken angst eller depresjon ble helt forferdet da jeg sa dette...Minte meg på hva slags preparat dette var, og jeg fikk samvittihetskvaler... men ble beroliget av legen min om at dette er en medisin... hverken mer eller mindre når de blir brukt på den måten som jeg gjør det.

-de har vært min redning i mange, mange år...og jeg kjenner virkningen av dem, så jeg regner med at mitt forbruk vil vare ...slik som situasjonen er nå.-- men jeg passer meg vel for å øke på... tar det bare når jeg føler jeg må... og setter en grense for meg selv.

Er jeg bedre av svimmelheten min, går jeg ned på forbruket umiddelbart, og jeg tror dette er grunnen til at jeg fortsatt får beroligende virkning av 5 mg.

Har alltid hørt at man må ha mer og mer for at de skal virke..... men det har igrunnen ikke vært slik for meg. (men er jeg ille nok, virker det dårlig/eller for kort tid av gangen)--- derfor ble jeg nysjerrig på xonor.

-men skulle jeg mot formodning bli så bra av aurorix at jeg ikke har behov lenger....vil jeg bare ha dem for sikkerhets skyld som i gamle dager.

--- ønsker selvsagt ikke å være avhengig av noe som helst. Vil jo helst være helt frisk--- men må man så må man...mitt liv de siste 10 årene hadde iallefall blitt uhyre vanskelig hvis ikke de fantes.

Men jeg skal holde meg langt unna xanor, hvis det gir slike økningtrang som du beskriver.

Lurer på om det avhengighetsdannede stoffet i xonor er det samme som i vival, bare sterkere??

Fikk bare inntrykk av at de var bedre enn vival av psykiatikeren!!

Grunnen til at jeg spør er at jeg vet noen har veldig mye imot beroligende uansett...hva det måtte være.!!!

Det er et tankekors at de som sliter med mye hodepine ikke har problemer med å si at de bruker paralgin forte, mens vi som bruker vival/valium/sobril for plager som er minst like store tier.!! ---

Jeg har og talt like ille mot bruk av srri, på grunn av min dårlige erfaring med serotinin...men må innrømme at jeg har også sett folk som har fått en helt ny livskvalitet med dem.

Og for ikke å snakke om alkohol... (utover forsiktig bruk som å å dele en flaske vin en gang i blant).--- da jeg har sett skyggsiden ved det medikanmentet i nærmiljøet også.

Men til tross for at dette er det største sosiale problemet vi har, vil ikke hverken politikere eller andre engang forsøke med holdningsskapende arbeid.-- ungdommen/ og eldre ungdom som oss i 30-40 årene drikker som aldri før--- med ungene flyende rundt seg... huff...

Og grunnen til at det ikke blir gjort noe for å forsøke å stoppe dette--- er at politikere og andre som har noe å si i samfunnet nyter dette selv.

Hadde alkohol blitt oppdaget og kommet på banen i dag... ville det blitt totalforbud-- garantert helt sikkert.

Akkjasan...det var et lite hjertesukk.....langt utenfor det vi snakket om...:)) beklager!! Ble bare revet med av meg selv--:)) Ingen kan iallfall beskylde meg for å ha blitt uengasjert, tross store plager..hehe--- tror jeg sender det inn i forumet tross alt jeg.... :))

Men konklusjonen er vel at vi blir farget av egne erfaringer. Og forsvarer det vi føler har hjulpet oss, og fordømmer det som har gjort tilværelsen værre.

Men jeg er en skeptiker til alt nytt.... så xanor blir ikke brukt av meg.

Så igjen takk for rådet.

Da får jeg heller se på Tv om natten.... bruker aurorix for tiden..og sover dårlig, fikk derfor forslag om å ta 0,25mg xanor til å sove på. Man får jo angst av for lite søvn og.

Håper igjen på å høre fra deg... synes det er lærerikt å høre andres er erfaringer.

Har du blitt helt frisk av angsten??--og helt medikamentfri?? og evt hva har hjulpet??

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1012855
Del på andre sider

Så den er altså verre enn vival,valium , sobril og de gamle beroligende....grøss...

Takk for opplysningen....

Jeg har før stilt spørsmålstegn ved hvorvidt det er konstruktivt å etterspørre andres erfaringer med medikamenter på den måten du gjør, og akkurat denne kommentaren bekrefter for meg at det kan være grunn til å stille et slikt spørsmålstegn...

Synes du ikke det vil være en bedre ide å diskutere alle dine motforestillinger med din lege i stedenfor å ta beslutninger på grunnlag av enkeltstående innlegg du måtte finne ulike steder på internett?

Du skal lete lenge for å finne medikamenter som ikke vil gi en eller annen type negativ virkning for ett eller annet individ. Leser du felleskatalogen vil du se at det er lange lister med bivirkninger under hvert eneste medikament. Men som PieLill sier i et annet innlegg her i dag, så dreier det seg om en kost-nytte vurdering i hvert enkelt tilfelle. Derfor blir det etter min mening lite fornuftig å basere sine beslutninger på fragmentariske utsagn av den typen du har funnet i dag.

Jeg vet ingenting om Xanor utover det jeg kan lese meg til i felleskatalogen, men kan ikke se at denne diskusjonen gir grunnlag for å hevde at "Xanor er verre enn Vival osv". Men selv om jeg ikke er spesielt autoritetstro, så ville jeg ha vektlagt en spesialist i psykiatri sin vurering av medikamentets egnethet enn andre brukere av doktoronline sin. Ved tvil ville jeg ha drøftet situasjonen med min fastlege...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1012874
Del på andre sider

Annonse

Jeg har før stilt spørsmålstegn ved hvorvidt det er konstruktivt å etterspørre andres erfaringer med medikamenter på den måten du gjør, og akkurat denne kommentaren bekrefter for meg at det kan være grunn til å stille et slikt spørsmålstegn...

Synes du ikke det vil være en bedre ide å diskutere alle dine motforestillinger med din lege i stedenfor å ta beslutninger på grunnlag av enkeltstående innlegg du måtte finne ulike steder på internett?

Du skal lete lenge for å finne medikamenter som ikke vil gi en eller annen type negativ virkning for ett eller annet individ. Leser du felleskatalogen vil du se at det er lange lister med bivirkninger under hvert eneste medikament. Men som PieLill sier i et annet innlegg her i dag, så dreier det seg om en kost-nytte vurdering i hvert enkelt tilfelle. Derfor blir det etter min mening lite fornuftig å basere sine beslutninger på fragmentariske utsagn av den typen du har funnet i dag.

Jeg vet ingenting om Xanor utover det jeg kan lese meg til i felleskatalogen, men kan ikke se at denne diskusjonen gir grunnlag for å hevde at "Xanor er verre enn Vival osv". Men selv om jeg ikke er spesielt autoritetstro, så ville jeg ha vektlagt en spesialist i psykiatri sin vurering av medikamentets egnethet enn andre brukere av doktoronline sin. Ved tvil ville jeg ha drøftet situasjonen med min fastlege...

Hei igjen... du har jo rett...i det du sier om at bivirkninger, det er jo en lang liste på hvert eneste medikament i felleskatalogen.

Dethar alltid skremt meg, men må man så må man.

Hvis exefor er mere avhengighetsdannende enn de andre B-preparatene, vil jeg jo ikke begynne med disse og, og få et tilleggsproblem.

Fikk ikke pratet om dette med psykiatikeren. Det var helt på "tampen" av timen at han skrev ut disse til meg på grunn av søvnproblemene.

Vet godt at vi reagerer ulikt på medikamenter.

Men jeg er som sagt skeptisk til medisin, og når jeg får foreskrevet noe jeg aldri har hørt om, vil jeg høre om andres erfaringer. Ingen kan vel uttale seg bedre, enn de som har prøvd.

Men selvsagt skulle jeg gjerne ha pratet med legen om dette, eller helst psykiatikeren, men vil jo ikke mase på ham, hvis han i det hele tatt er å få fatt i på tlf.

Det tar forøvrig 3-4 uker å få time hos fastlegen. Søvnproblemene er nå. NHD er på kurs,og da er det nærliggende å spørre noen her på forumet, mener nå jeg da.

Nå lar jeg meg ikke påvirke så mye som det kanskje høres ut.

Vurderer selvsagt fordeler og ulemper og tar mine egne valg.

Har fått både positive og negative tilbakemeldinger om xonor. Men mest negative, tatt i betraktning det jeg har lest ved søk på google.

Men skeptisk det er jeg. Har vel vært for mye hos homeopat til å ikke være det.

Det er ikke for ingen ting jeg har slitt i 20 år og bare søkt alternative behandlingsmetoder for mine plager (ved siden av vival da). Men det hjelper jo bare der og da, tar symptomer --ingen årsaker som vel kjent.

Men blir jeg ille nok, prøver jeg AD, har gjort det før med uheldig utfall og prøver igjen med frisk:)) (litt overdrevent kanskje)hehe..mot...

Ha en god kveld frosken!! og takk for svar... setter pris på det....

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1012924
Del på andre sider

Bugge1365380662

hei!

nå er det litt sent på kveld,og jeg er litt trøtt,men fikk lyst til å blande meg inn i denne diskusjonen.Jeg går på 15 mg cipralex,og ellers har jeg gått på xanor en god stund,med et opphold.Jeg går hos en psykiater jevnlig.For det første er det riktig at en psykiater må være den første til å skrive ut xanor.for det andre tilhører det diazepinene,men de er etter det jeg forstår og opplever mildere enn vival,valium og stesolid.Man skal ikke gå på xanor i mer enn 8 mnd i strekk.Etter det skal en ha en pause.Når jeg begynte med xanor har jeg fra første stund tatt de regelmessig morgen og kveld.4 mg har stort sett vært dosen,og jeg hadde ingen problemer med å seponere etter de første 8 mnd.Det var mye verre å slutte med efexor for eksempel.Hadde ikke abstinenser i det hele tatt.Etter en stund fant jeg ut at det var best å fortsette med dem en stund til fordi angsten min kommer til uttrykk som ulvehunger og jeg begynte å legge kraftig på meg.Nå går jeg på 6 mg om dagen.I tillegg har jeg sobril liggende,for de virker muskelavslappende på en annen måte enn xanor,og en sjelden gang tar jeg 1 p.forte og 1 sobril mot stress/angsthodepine.Min lege skriver nesten aldri ut valium og liknende for de er mye mer avhengighetsskapende enn xanor og sobril,alopam.Hvordan det er å ta xanor sporadisk har jeg ingen erfaringer med.Jeg har ingen bivirkninger av xanor.Er en bedre bilist med de medisinene jeg går på nå enn når jeg gikk på efexor.Ellers har jeg aldri prøvd en vival noen gang.Jeg er veldig fornøyd med disse medisinene,og gruer meg ikke så veldig til å seponere om et par mnd.

vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1012984
Del på andre sider

hei!

nå er det litt sent på kveld,og jeg er litt trøtt,men fikk lyst til å blande meg inn i denne diskusjonen.Jeg går på 15 mg cipralex,og ellers har jeg gått på xanor en god stund,med et opphold.Jeg går hos en psykiater jevnlig.For det første er det riktig at en psykiater må være den første til å skrive ut xanor.for det andre tilhører det diazepinene,men de er etter det jeg forstår og opplever mildere enn vival,valium og stesolid.Man skal ikke gå på xanor i mer enn 8 mnd i strekk.Etter det skal en ha en pause.Når jeg begynte med xanor har jeg fra første stund tatt de regelmessig morgen og kveld.4 mg har stort sett vært dosen,og jeg hadde ingen problemer med å seponere etter de første 8 mnd.Det var mye verre å slutte med efexor for eksempel.Hadde ikke abstinenser i det hele tatt.Etter en stund fant jeg ut at det var best å fortsette med dem en stund til fordi angsten min kommer til uttrykk som ulvehunger og jeg begynte å legge kraftig på meg.Nå går jeg på 6 mg om dagen.I tillegg har jeg sobril liggende,for de virker muskelavslappende på en annen måte enn xanor,og en sjelden gang tar jeg 1 p.forte og 1 sobril mot stress/angsthodepine.Min lege skriver nesten aldri ut valium og liknende for de er mye mer avhengighetsskapende enn xanor og sobril,alopam.Hvordan det er å ta xanor sporadisk har jeg ingen erfaringer med.Jeg har ingen bivirkninger av xanor.Er en bedre bilist med de medisinene jeg går på nå enn når jeg gikk på efexor.Ellers har jeg aldri prøvd en vival noen gang.Jeg er veldig fornøyd med disse medisinene,og gruer meg ikke så veldig til å seponere om et par mnd.

vennlig hilsen bugge.

Takk for svar Bugge...

Håpet forresten å høre fra deg, da jeg på søk om xanor, kom over et innlegg fra deg.

Fint at du har funnet de medisinene som har hjulpet deg, sikkert etter en del prøving og feiling du også.

Godt å høre noen som har gode tilbakemeldinger om xanor også. Jeg er så forferdelig skeptisk til nye medisiner. Og ble enda mer skeptisk etter å ha lest johansen sin erfaring. Leste forøvrig på nettet et sted at noen uttalte at xanor nok om et par år ville komme i gruppe

A.??? Hva nå det innebærer??

Virker xanor slik at det går an å bli kvitt angst?? Jeg mener i og med at du tar det som en kur i 8 mnd??---

Valium og vival er jo redninger der og da, men tar det jo ikke vekk. Gjør xanor det?

Nå er det heldigvis slik for meg iallefall, at jeg ikke er like ille bestandig. Det går opp og ned. Mitt største angstproblem har hele tiden vært helseangst--- at jeg og mine skal få en farlig sykdom.

Og derav veldig ømfindtlig for alle kroppslige symptomer.

Fikk en dårlig periode når det gjelder det sosiale etter besøk hos fysioterapaut i våres. Har opplevd det et par ganger før også. Men det har jeg snakket om før her på forumet. Panstrer nok mye i muskulaturen.-- derav alle psykosomatiske plagene, når disse blir raskt løsnet på, slår det ut ....på en eller annen måte-- og for meg blir jeg svimmel når jeg må mobilisere.---

Pr i dag, merker jeg ingen ting til svimmelheten på hjemmebane, men det har ikke alltid vært slik. Men jeg blir fryktelig svimmel face to face med mennesker og på handlesenter. Noen som min jobb til de grader innebærer. Og det plager meg veldig.

Igjen takk for svar bugge, er imøtekommende for svar--- synes det er OK å "prate litt med andre"

Er klar over at jeg i innlegg etter innlegg gjentar meg selv ved å beskrive mine plager.... men det blir nå engang slik...

Synes liksom jeg må grunngi mine tanker om ting.... greier ikke være kortfattet. Men så var jeg og en god stilskriver på skolen:)) hehe...

Ok..ha en god dag--- og som sagt håper å høre fra deg.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1013069
Del på andre sider

Hei igjen... du har jo rett...i det du sier om at bivirkninger, det er jo en lang liste på hvert eneste medikament i felleskatalogen.

Dethar alltid skremt meg, men må man så må man.

Hvis exefor er mere avhengighetsdannende enn de andre B-preparatene, vil jeg jo ikke begynne med disse og, og få et tilleggsproblem.

Fikk ikke pratet om dette med psykiatikeren. Det var helt på "tampen" av timen at han skrev ut disse til meg på grunn av søvnproblemene.

Vet godt at vi reagerer ulikt på medikamenter.

Men jeg er som sagt skeptisk til medisin, og når jeg får foreskrevet noe jeg aldri har hørt om, vil jeg høre om andres erfaringer. Ingen kan vel uttale seg bedre, enn de som har prøvd.

Men selvsagt skulle jeg gjerne ha pratet med legen om dette, eller helst psykiatikeren, men vil jo ikke mase på ham, hvis han i det hele tatt er å få fatt i på tlf.

Det tar forøvrig 3-4 uker å få time hos fastlegen. Søvnproblemene er nå. NHD er på kurs,og da er det nærliggende å spørre noen her på forumet, mener nå jeg da.

Nå lar jeg meg ikke påvirke så mye som det kanskje høres ut.

Vurderer selvsagt fordeler og ulemper og tar mine egne valg.

Har fått både positive og negative tilbakemeldinger om xonor. Men mest negative, tatt i betraktning det jeg har lest ved søk på google.

Men skeptisk det er jeg. Har vel vært for mye hos homeopat til å ikke være det.

Det er ikke for ingen ting jeg har slitt i 20 år og bare søkt alternative behandlingsmetoder for mine plager (ved siden av vival da). Men det hjelper jo bare der og da, tar symptomer --ingen årsaker som vel kjent.

Men blir jeg ille nok, prøver jeg AD, har gjort det før med uheldig utfall og prøver igjen med frisk:)) (litt overdrevent kanskje)hehe..mot...

Ha en god kveld frosken!! og takk for svar... setter pris på det....

mvh

ser jeg kom til skade for å skrive exefor istedet for xanorm. Og at jeg hadde slitt i 20 år---mente selvsagt 10.

Har sikkert ikke noen betydning men, vil nå rette opp feilen jeg da. Ble nok litt seint igår...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1013073
Del på andre sider

Da har du sikkert et grunnleggende avhengighetsproblem i forhold til flere typer piller/evt, alkohol. Har man det burde man unngå alle slike b-preparater.

Xanor er en helt ok pille å bruke for den som sliter med panikk angst/bekymringsangst. Den virker på lang sikt (mot panikk) ved å ta den daglig, eller kan brukes mot akutt angst ved behov. Virker litt annerledes enn valium men man kjenner at angsten avtar etter en til to timer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1013085
Del på andre sider

Enig med frosken her. Denne kjeden av ytringer blir for mye enkeltsynsing. Det beste er å rådføre seg med psykiater og prøve seg fram til hva som er det beste for en selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1013087
Del på andre sider

Bugge1365380662

Takk for svar Bugge...

Håpet forresten å høre fra deg, da jeg på søk om xanor, kom over et innlegg fra deg.

Fint at du har funnet de medisinene som har hjulpet deg, sikkert etter en del prøving og feiling du også.

Godt å høre noen som har gode tilbakemeldinger om xanor også. Jeg er så forferdelig skeptisk til nye medisiner. Og ble enda mer skeptisk etter å ha lest johansen sin erfaring. Leste forøvrig på nettet et sted at noen uttalte at xanor nok om et par år ville komme i gruppe

A.??? Hva nå det innebærer??

Virker xanor slik at det går an å bli kvitt angst?? Jeg mener i og med at du tar det som en kur i 8 mnd??---

Valium og vival er jo redninger der og da, men tar det jo ikke vekk. Gjør xanor det?

Nå er det heldigvis slik for meg iallefall, at jeg ikke er like ille bestandig. Det går opp og ned. Mitt største angstproblem har hele tiden vært helseangst--- at jeg og mine skal få en farlig sykdom.

Og derav veldig ømfindtlig for alle kroppslige symptomer.

Fikk en dårlig periode når det gjelder det sosiale etter besøk hos fysioterapaut i våres. Har opplevd det et par ganger før også. Men det har jeg snakket om før her på forumet. Panstrer nok mye i muskulaturen.-- derav alle psykosomatiske plagene, når disse blir raskt løsnet på, slår det ut ....på en eller annen måte-- og for meg blir jeg svimmel når jeg må mobilisere.---

Pr i dag, merker jeg ingen ting til svimmelheten på hjemmebane, men det har ikke alltid vært slik. Men jeg blir fryktelig svimmel face to face med mennesker og på handlesenter. Noen som min jobb til de grader innebærer. Og det plager meg veldig.

Igjen takk for svar bugge, er imøtekommende for svar--- synes det er OK å "prate litt med andre"

Er klar over at jeg i innlegg etter innlegg gjentar meg selv ved å beskrive mine plager.... men det blir nå engang slik...

Synes liksom jeg må grunngi mine tanker om ting.... greier ikke være kortfattet. Men så var jeg og en god stilskriver på skolen:)) hehe...

Ok..ha en god dag--- og som sagt håper å høre fra deg.

Mvh

Hei igjen!

Jeg tror grunnen til at en ikke kan gå på den i mer enn 8 mnd i strekk, er faren for tilvenning.Derfor må en ha et opphold.Jeg vet ikke helt hvor lenge det oppholdet må være,men jeg brukte lang tid på nedtrappingen.Ikke fordi jeg merket så mye til abstinenser,men fordi jeg tidligere har hatt abstinenser og vanligvis er veldig var for slikt.

Medisinen virker mer jevnt.Demper angstnivået på det jevne.Hvis jeg har opplevd noe traumatisk må jeg gjerne ta en sobril eller to i enkelttilfeller. Jeg har en mer generalisert angsttype,med andre ord forlater angsten meg sjelden,derfor tror jeg dette midlet fungerer så godt på meg.Jeg opplever som sagt ikke at det sløver meg.Men det har ikke den samme muskelavslappende virkningen som sobril.Men igjen virker all medisin individuelt.

VH Bugge

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157073-xanor-kontra-vival/#findComment-1013173
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...