nikka1365380494 Skrevet 2. september 2004 Del Skrevet 2. september 2004 Jeg er en dame på 36 år som har et stort problem som begynte for 24 år siden. Jeg begynte å miste hår (på issen) i 12 års alderen, dette kom og gikk i perioder. Jeg oppsøkte også leger/hudleger, og det ble tatt en del prøver som jeg ikke vet svarene på i dag. Min mor mener å huske at det ikke ble funnet ut noe galt. Var så veldig bra i mange år, men mistet mye hår igjen i 2 svangerskap og ammeperioder, for henholdsvis 12 og 6 år siden. De siste 6 årene har jeg ikke mistet mere hår, men problemet nå er at det ikke vokser ut igjen. Jeg har en stor flekk midt på hodet med bare tynt dun. Finnes det noe som kan hjelpe meg med ny hårvekst? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/157122-tidligere-h%C3%A5ravfall/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hei, det er vanskelig å gi en entydig forklaring på hårtapet ditt. Det mange årsaker til hårtap, og kanskje er det flere i ditt tilfelle. Hårtap i ung alder vil nok hyppigst være alopecia areata (flekkvist håravfall) som av og til ikke er flekkvist, men kan dekke større områder eller det meste av behåringen. Slikt håravfall vil som regel komme tilbake. En annen type forbigående håravfall er såkalt telogent effluvium ( og nei, det finnes ikke noe godt norsk ord for dette). Slikt håravfall er kjent for mange, og fører til at man mister mye hår noen måneder etter et stress; fysisk eller psykisk. Et typisk eksempel er det hårtapet du opplevde etter svangerskapet. Dette hårtapet vil også opphøre. Det permanente hårtapet du har idag kan også ha flere årsaker. Det er mange hudsykdommer som medfører hårtap. Det er derfor viktig å undersøke hodebunnen for å antyde årsak. Om hodebunnen er normal vil nok de fleste tilfeller skyldes mannlig type håravfall hos kvinne. Dette er ikke så uvanlig, og kan inntre svært tidlig hos enkelte (12 år er nok i tidligste laget), og den vanligste lokalisasjon hos kvinner er nettopp issen. Dersom mor, far eller søsken opplever denne type hårtap, er det sannsynlig at du har det samme. Behandling vil variere avhengig av årsak. Hudsykdommer i hodebunnen kan behandles. Om hodebunnen din er normal, og det har vokst lite hår der i 6 år, høres det ikke helt lett ut. Kanskje på tide med et nytt besøk hos hudlegen din? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/157122-tidligere-h%C3%A5ravfall/#findComment-1014875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 6. september 2004 Del Skrevet 6. september 2004 Hei, det er vanskelig å gi en entydig forklaring på hårtapet ditt. Det mange årsaker til hårtap, og kanskje er det flere i ditt tilfelle. Hårtap i ung alder vil nok hyppigst være alopecia areata (flekkvist håravfall) som av og til ikke er flekkvist, men kan dekke større områder eller det meste av behåringen. Slikt håravfall vil som regel komme tilbake. En annen type forbigående håravfall er såkalt telogent effluvium ( og nei, det finnes ikke noe godt norsk ord for dette). Slikt håravfall er kjent for mange, og fører til at man mister mye hår noen måneder etter et stress; fysisk eller psykisk. Et typisk eksempel er det hårtapet du opplevde etter svangerskapet. Dette hårtapet vil også opphøre. Det permanente hårtapet du har idag kan også ha flere årsaker. Det er mange hudsykdommer som medfører hårtap. Det er derfor viktig å undersøke hodebunnen for å antyde årsak. Om hodebunnen er normal vil nok de fleste tilfeller skyldes mannlig type håravfall hos kvinne. Dette er ikke så uvanlig, og kan inntre svært tidlig hos enkelte (12 år er nok i tidligste laget), og den vanligste lokalisasjon hos kvinner er nettopp issen. Dersom mor, far eller søsken opplever denne type hårtap, er det sannsynlig at du har det samme. Behandling vil variere avhengig av årsak. Hudsykdommer i hodebunnen kan behandles. Om hodebunnen din er normal, og det har vokst lite hår der i 6 år, høres det ikke helt lett ut. Kanskje på tide med et nytt besøk hos hudlegen din? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/157122-tidligere-h%C3%A5ravfall/#findComment-1014876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.