Gå til innhold

Pacemaker og blodtrykk

Anbefalte innlegg

Min flotte, morsomme og livsglade mamma som snart fyller 90 år fikk satt inn pacemaker for godt og vel ett år siden. Det har gått kjempefint, hun har bare blitt bedre og bedre og har et godt liv. Men i det siste har hun følt seg "utslått" og sliten enkelte dager. Ved siste kontroll sier legen hennes at hun har for høyt blodtrykk!

Er det noe som kan gjøres med det? Er dette farlig for henne? bør hjemmesykepleien inn i bildet?

Jeg vet at hennes gynekolog har satt henne på en hormonkur der hun de 10 første dagene i måneden spiser "gul legeme-hormon". Denne kuren har hun hatt siden i vår - den skal framprovosere menslignende blødning for å støte ut en fortykket slimhinne i livmoren - slik at hun ikke utvikler kreft - sier gynekologen, - men hun har ikke hatt noen nevneverdig blødning siden hun begynte med denne medisinen. Kan dette ha noen innvirkning på blodtrykket. Min mor lever sunt og mosjonerer en del

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157164-pacemaker-og-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Erbe.

Det kan godt tenkes at din mor har et blodtrykk som bør behandles medikamentelt. Du anfører ikke noe om hvor høyt det er , men det synes jeg du skal be din mor ta opp med kontrollerende lege. Dernest kan det tenkes at hun innimellom har en annen hjerterytme enn den vanlige, og at det er årsaken til variasjonen. Det vil ofte en moderne pacemaker kunne avdekke på grunnlag av det minne som er innebygget i enheten, og den som kontrollerer hennes pacemaker vil lett kunne få ut data som kan belyse dette.

"Gul-legeme-hormon" progesteron har ofte forhøyelse av blodtrykket som bivirkning. Jeg har vanskeligheter med å se berettigelsen av å bruke progesteron hos en 90-åring på den nevnte indikasjonen, så jeg synes du skal be mor ta dette opp med sin fastlege/evt. gynekolog. Det er ikke utelukket at endel av hennes periodiske plager er forårsaket av denne medikasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...