Gå til innhold

hei!

Gjest veronica201188

Anbefalte innlegg

Gjest veronica201188

hei! jeg er en jente på 15 år som lurer på noe.... jeg er 165 høy og veier 45/50 kilo alle sier at jeg er vanlig eller litt tynn men jeg syns at jeg er sjukk!!! hva skal jeg gjøre???? åssen skal jeg slanke meg? er det vanlig at man alltid syns man er sjukk??? jeg har slanka meg men vil hele tiden bli tynnere... plis svar meg hilsen veronica!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157238-hei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vært 14 jeg også :-)

Tror kanskje tankene dine kan være ganske vanlige i din alder. Da er det viktig at du holder tunga rett i munnen og ikke gir etter for det presset som mange unge i dag blir utsatt for.

Det går absolutt ann å jobbe selv for at man skal få bedre selvtillit og bli glad i kroppen sin. Jeg hadde kjempesmå pupper og syns det var veldig vanskelig. Men etterhvert klarte jeg å bli glad i dem og bli fornøyd med det jeg hadde fått!

Prøv å ta det folk sier, til deg! Det er sant! Du ER ikke tjukk, selv om du syns det ser sånn ut... Speil og butikkvinduer LYVER. De gjør faktisk det! Jeg vet veldig godt at ikke jeg er tjukk heller, men av og til så kan det se sånn ut når jeg går på gata og ser speilbildet mitt et sted.

Jeg husker da jeg var på din alder og også kunne tro at jeg var tjukk. En gang så jeg et bilde av meg, og DA så jeg det, at det folk sa nok var sant. Da SÅ jeg at jeg slett ikke var tjukk, og faktisk var ganske fin! Det var DET bildet jeg måtte lære meg å huske når jeg så i et vindu at jeg så litt bredere ut enn jeg ønsket. Prøv det du også! Det er ingen som er ute etter å lure deg til å tro at du er tynnere enn du er.

Du har kommet i puberteten, og du vet helt sikkert at da skjer det mye med kroppen. Alt det som du har ventet på begynner å skje. Du får pupper, mensen og hårvekst her og der. Det unge jenter har lett for å glemme at dette ikke skjer som bevis på at man er "stor" (voksen) men det er faktisk kroppen som forbereder seg på å kunne bære fram og føde barn. En del av dette er at vi jenter også blir rundere i kantene. Vi får ikke bare pupper, men også hofter og lår. Det er helt naturlig selv om vi ikke er like forberedt på å få det som å få pupper. Hvis du ser på jenter rundt 20 så har de aller fleste fått "voksne" hofter, rumpe og lår. Det betyr ikke at vi blir tjukke, men at vi har fått jentekropp. Det er slik vi skal være! Og etterhvert vil du oppleve at det også er slik de fleste gutter ønsker at vi skal være!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157238-hei/#findComment-1013753
Del på andre sider

I følge BMI er du undervektig.

Kanskje du bør ta kontakt med noen... Helsesøster eller noe, og fortelle om tankene dine. Ikke begynn med slanking, da vil jeg tro du havner inn i et langvarig spiseforstyrrelse-helvete.

Hei! Ikke gi etter for slankepresset. Vær så snill. Det er rett og slett kjedelig med jenter som maser om vekten sin, når det ikke er noe som helst galt med dem. Du er helt normal, og som alle andre går det litt opp og litt ned i den perioden av livet du er i nå. Tro meg den stabiliserer seg fort.

Jeg har ikke veiet meg selv på mange år, og har ikke behov for det heller. Er 26 år, og ganske fornøyd med meg selv. Selv om man noen dager er misfornøyd med alt, men det går fort over. Spis en sjokolade nå og da, men ikke overdriv. Spis en salat nå og da, men ikke overdriv det heller. Jeg kjenner på buksene mine når jeg kanskje har gått opp en kilo eller to, eller tre, men det er ikke verdens undergang.

Tren fordi det er gøy, ikke fordi du må, finn deg en hobby, og kos deg. Gutter er heller ikke særlig glad i jenter som bare maser om vekt og hva de ikke skal spise. Finn klær som passer DEG og ikke press deg inn i x-small fordi du hadde det i fjor eller den forrige toppen du kjøpte var den størrelsen. Klær er også forskjellige. Og det finnes altfor mange jenter som kler seg etter størrelser og ikke etter hva som passer dem.

Når du etterhvert klarer dette, får du også etterhvert en mer voksen "ro" over deg selv, og man får selvsikkerhet til å ignore og overhøre sleivete kommentarer om kropp og klær. Vær den første til å le over ufine kommentarer, vis at det ikke sårer, selv om det kanskje gjør det i begynnelsen. De lærer seg snart at de ikke kommer noen vei med ertingen.

Med selvsikkerheten følger også beundring, over at noen faktisk ikke bryr seg om dette presset. Men man kan likevel bry seg om at man ser bra ut.

Så for all del: Ikke bry deg om hva andre sier, om DIN kropp. Den er din, og de sier det som regel fordi de ikke er fornøyd med sin egen, eller prøver å fremheve det lille de er fornøyd med. Det er naturlig at man i din alder plutselig går opp en bh-størrelse, eller to buksestørrelser. Man er tross alt ikke et barn lenger.

Dette ble vel kanskje et langt innlegg, men jeg håper for din skyld at du ikke bruker tid og penger og dårlig samvittighet for hva du spiser og hva du legger på deg! Alle trenger ikke være A4 heller...?

Klem, Marianne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157238-hei/#findComment-1015380
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...