Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nå i mange år merket et merkelig fenomen, som også min mor har et snev av, og jeg lurer på om dette kan være en eller annen form for kuldeallergi. Hver eneste gang jeg fryser, spesielt på bena, og spesielt rundt mens, får jeg akutt diare. Jeg kommer meg knapt ut fra toalettet før jeg må inn igjen og dette kan jeg holde på med i mange timer. Hvis jeg derimot tar på meg et par ullsokker blir jeg kurert i løpet av noen få minutter. Har dere noengang hørt om noe lignende? Og hva kan dette være?

Kan også nevne at jeg er veldig ømfindtlig for kulde. Jeg blir nærmest paralysert når jeg fryser, orker ingenting selv om jeg vet at jeg jo får mer varme i meg når jeg beveger meg, så føles det smertefullt å bevege meg når jeg fryser og jeg vil helst bare krype i hi og være helt i ro. Trenger jeg å nevne at vinteren ikke er min favorittårstid....?! Men som sagt, håper jeg kan få et svar på dette om det kan ha noe med allergi å gjøre eller hva?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15728-kuldeallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære fskee

Den vanligste måten å reagere på kulde på er med elveblest, og det er vel den reaksjonen vi egentlig kaller kuldeallergi. Akutt diare har jeg ikke hørt om i forbindelse med kulde, men teoretisk sett kunn det også komme ved de samme mekanismene som de som utløser elveblesten. Jeg vil derfor ikke se bort i fra at det du beskriver er en slags kuldeallergi. Vanligvis har antihistaminer (allergitabletter) liten effekt ved reaksjon på kulde, men det går jo an å prøve.

En annen mulighet er at reaksjonen din på kulde har sammenheng med den reaksjonen endel mennesker får på fingre og tær i kulde, nemlig at de blir helt hvite og livløse, "likfingre". Dette har med "dårlig" blodomløp i fingre og tær å gjøre, og noe tilsvarende kunne muligens skje i tarmen.

Kanskje noen andre vet mer om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15728-kuldeallergi/#findComment-73657
Del på andre sider

Kjære fskee

Den vanligste måten å reagere på kulde på er med elveblest, og det er vel den reaksjonen vi egentlig kaller kuldeallergi. Akutt diare har jeg ikke hørt om i forbindelse med kulde, men teoretisk sett kunn det også komme ved de samme mekanismene som de som utløser elveblesten. Jeg vil derfor ikke se bort i fra at det du beskriver er en slags kuldeallergi. Vanligvis har antihistaminer (allergitabletter) liten effekt ved reaksjon på kulde, men det går jo an å prøve.

En annen mulighet er at reaksjonen din på kulde har sammenheng med den reaksjonen endel mennesker får på fingre og tær i kulde, nemlig at de blir helt hvite og livløse, "likfingre". Dette har med "dårlig" blodomløp i fingre og tær å gjøre, og noe tilsvarende kunne muligens skje i tarmen.

Kanskje noen andre vet mer om dette?

Jeg har hørt om noe som heter klimasyke eller noe lignende og der var det snakk om at enkelte mennesker ikke tåler spesielle klimaer. F.eks. kulde mm.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15728-kuldeallergi/#findComment-74554
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg har også samme problem med kuldeallergi. Jeg får akutt diare ved å fryse, men dette skjer oftest etter inntak av en varm middag. Hadde store problemer med dette som barn, da mine foreldre ikke så sammenhengen mellom dette og min elveblest ved kulde/solpåvirkning.

Jeg tror denne overfølsomheten kan være arvelig da to familiemedlemmer av meg har samme problemet. Den ene som er 3 år har elveblest og ofte problemer med diare. Legene tror han har en form for matallegi(ikke påvist ennå), men jeg tror det er samme type kuldeallergi som jeg har. Det er visst på tide legene får mer kunnskap om denne allergiformen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15728-kuldeallergi/#findComment-104162
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...