Gå til innhold

Hva kan skje hvis jeg ikke overholder avtalen?


jjohnsen

Anbefalte innlegg

Jeg var hos psykiateren min på fredag, jeg har grublet på noe han sa til meg i timen i helgen, får ikke fred.

Jeg er innlagt psykiatrisk etterverns hjem frivillig.har bodd der i 1 år, har faste regelmessige permisjoner til egen leilighet.

Nå sa psykiateren til meg at for at jeg skulle få permisjoner, så måtte jeg ha kontakt med 1. linjetjenesten. Dette var plutselig en avtale som han sa, dette har jeg aldri hørt noe om.Jeg hadde på en måte en plikt til å møte psykiatrisk sykepleier i kommunen.

Det jeg lurer på er om psykiateren kan tvinge meg til å ha kontakt med 1. linjetjenesten, når jeg ikke ønsker det selv.

Er det noe som heter det at man kan bli tvunget til å møte opp for samtaler/vise sitt ansikt for kommunen?

kan han bare si at jeg ikke får permisjoner dersom jeg ikke møter opp til timen?

håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lotus-Or.

Ja, han kan faktisk si det. Og det er sikkert en fordel for deg å etablere kontakt med de i kommunen. For du har vel ikke tenkt å tilbringe resten av livet på ettervernshjem?

I og med at du er innlagt frivillig, kan han ikke nekte deg å skrive deg ut hvis du ikke liker opplegget eller synes du får for lite permisjon.

Men jeg synes det virker veldig merkelig at han kommer trekkende med en sånn "avtale" uten at dere har snakket om det på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten virker god. Men slik du beskriver det formidles det på en noe utrivelig måte.

Hvis målet er at du skal ut av ettervern og inn i en egen leilighet, er det viktig at du etablerer kontakt med førstlinjetjenesten.

Før du skrives ut av ettervern er det viktig at det er laget en plan for hvordan dette skal fungere for deg. Det heter så flott at alle har rett på en idividuell plan.

Denne planen skal kartlegge dine behov. Hva du klarer selv. Hva du kan trenge hjelp med og hvordan denne oppfølgingen skal gis. Hvem som har ansvaret for hva.

Individuell plan er ikke noe som skal tres nedover hodet på deg. Det er noe som skal utformes i samråd med deg. Planen er til for deg ikke for for at helsepersonell skal ha det gøy.

Det er mye absurd overformyderi i helsevesnet, ikke minst psykiatrien. Alt for mye gjøres etter prinsippet frivillig tvang.

Jeg tror det kan være greit for deg å etablere kontakt med førstlinjetjenesten. Har du begynt å gjøre deg noen tanker om hvordan livet ditt skal se ut etter at du utskrives?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...