Gå til innhold

Aurorix - Moclobemid ratiopharm?? kan de bruker om hverandre???


ink1365380698

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har som nevnt mange ganger begynt med aurorix. Holdt på i 14 dager. Fikk en liten begynnerpakke, og fornyet så resepten for noen dager siden. Og stor var overaskelsen da jeg åpnet den i dag. Trodde det var aurorix som lå i pakken.--Men....

Jeg fikk Moclobemid ratiopharm!

Sto riktignok at dette var det samme som Aurorix, men da jeg leste i felleskatalogen, så det ut til å være enda flere nevnte bivirkninger på denne siste.

Jeg ringte apoteket, hvor de kunne fortelle at de ikke hadde Aororix inne på lager, fordi dette var et billigere preparat og rikstrygdeverket hadde bestemt at det billigste skulle brukes... Velstands Norge!!

Kunne få aurorix, men da måtte da få ny resept, og legen måtte skrive spesiellt at jeg skulle ha aurorix....slik at de kunne bestille det.

Nå er det selvsagt helg, og ikke noe å få gjort med før mandag.

Jeg ble så irritert.... har ikke flere aurorix igjen, og tør ikke bråslutte inntil mandag. Må vel nøye meg med å ta dette Bproduktet (siden det er en billigere variant av virkstoffet moclobemid)--- men jeg liker det overhodet ikke...

er skeptisk til all medisin, og når jeg først etter manger ukers overveielse turde å begynne på aurorix, var dette et slag i ansiktet.

Har noen andre brukt disse to produktene om hverandre??

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lotus-Or.

Det er samme virkestoffet i begge preparatene, det er betingelsen for at apoteket skal kunne gi deg et billigere preparat. Egentlig er det samme medisin med forskjellige navn, så det skulle gå greit. Det er ingen grunn til at du skulle få flere bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike preparater som ikke er den "opprinnelige" medisinen er vel oftest billigere fordi det firmaet som fremstiller denne medisinen ikke har hatt kostnader på å utvikle medisinen, teste den osv. Tror ikke det behøver være noe annenrangs produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Apoteket gjør sånn ganske ofte med mange medisiner. Medisinene inneholder akkurat det samme. Tviler på at man får andre bivirkninger. Det ville vel vært merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker alle for svar!!!!

Jeg har ikke noe valg annet enn å bruke det inntil videre.... det går nok bra!!!

Ble bare så frustrert!!!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bugge1365380662

Det er samme virkestoffet i begge preparatene, det er betingelsen for at apoteket skal kunne gi deg et billigere preparat. Egentlig er det samme medisin med forskjellige navn, så det skulle gå greit. Det er ingen grunn til at du skulle få flere bivirkninger.

Men selv om det er samme virkestoff i et preparat trenger ikke medikamentet virke likt.Det kan ha noe med sammenhengen med hjelpestoffer og virkestoffer,uten at jeg er ekspert på dette.Men det går helt sikkert greit å bruke dette preparatet,og ta opp med legen spørsmålet neste gang.

VH Bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om det er samme virkestoff i et preparat trenger ikke medikamentet virke likt.Det kan ha noe med sammenhengen med hjelpestoffer og virkestoffer,uten at jeg er ekspert på dette.Men det går helt sikkert greit å bruke dette preparatet,og ta opp med legen spørsmålet neste gang.

VH Bugge

Det skal jeg... igjen takk for svar...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er en idiotordning politikerne har funnet på for å spare noen lusne kroner. Det skaper mye usikkerhet, feilmedisinering og uønsket seponering.

Da ordningen kom, var det sagt klart fra at dette ikke skulle praktiseres til eldre og innen medisin for psykiske lidelser. Det har alle (unntatt noen leger) glemt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker alle for svar!!!!

Jeg har ikke noe valg annet enn å bruke det inntil videre.... det går nok bra!!!

Ble bare så frustrert!!!

Med vennlig hilsen

Forstår godt du ble frustrert.

Idiotisk av apoteket å gjøre noe slikt uten å en gang drøfte det med deg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angstogdepresjon

Dette er en idiotordning politikerne har funnet på for å spare noen lusne kroner. Det skaper mye usikkerhet, feilmedisinering og uønsket seponering.

Da ordningen kom, var det sagt klart fra at dette ikke skulle praktiseres til eldre og innen medisin for psykiske lidelser. Det har alle (unntatt noen leger) glemt nå.

Jeg har fått opplyst på apoteket at dette er akkurat samme medisin Det er bare en annen fabrikat.Stemmer dette ikke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har fått opplyst på apoteket at dette er akkurat samme medisin Det er bare en annen fabrikat.Stemmer dette ikke???

Jo, det er akkurat samme medisinen.

Men ordningen med bytte fører til mye ansgt og usikkerhet, ikke bare hos deg, men hos svært mange. Dette er etter min mening ikke verdt prisen når en kun sparer noen få kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...