Gå til innhold

Er det vanlig at privatpsykologer aldri er tilgjengelige?


Gjest Er det synspunkter eller råd jeg kan få i forbindelse med det?

Anbefalte innlegg

Gjest Er det synspunkter eller råd jeg kan få i forbindelse med det?

I de periodene som jeg var deppa, har jeg sagt til psykologen at jeg ville slutte, fordi jeg føler at jeg ikke har kommet noen vei videre selv om jeg har gått i 1 ½ år der.Dessuten har ikke akkurat motivasjonen min blitt noe større pga hun er ikke akkurat den personen som er mest motiverende..

Siden jeg da betalte egenandelen til samtaletimen, så ville hun at jeg skulle komme tilbake selv om jeg var deppa, så kunne vi snakke mer om dette neste gang...

Etter at jeg fikk frikortet, sa hun til meg at jeg fikk selv bestemme om jeg ville slutte hos henne eller ikke.. Hun sa bare at jeg fikk gjøre som jeg ville, for det var mitt valg. For meg virket hun plutselig rett og slett likegyldig til om jeg sluttet eller ikke...Hun ba meg å ringe igjen hvis det var noe jeg ville snakke med ho om eller om jeg skulle bestille neste time...

Fortalte også en gang at jeg hadde selvmordstanker og var langt nede. Da kom hun med et forslag som ikke falt helt i smak som gikk ut på at jeg skulle skrive opp og føre regnskap over hvor mange ganger om dagen disse selvmordstankene dukket opp...

De første timene som jeg var hos henne,sa jeg i fra at jeg ikke ville ha medisiner pga jeg har hatt tidligere negative erfaringer med medikamenter hvor jeg fikk en bivirkning som gikk ut på at jeg gikk opp 15kg etter at jeg prøvde de medisinene...

Hun sa at hun ikke var noe særlig for medisiner i og med at hun har mer sans for alternativ behandling. Jeg synes at problemene varierte i større og i mindre grad, og ønsket medisiner som kunne stabilisere oppturene og nedturene...

Hun sa også at hun ikke kunne skrive ut medisiner, men det høres litt rart ut når hun er psykolog med videreutdanning i psykiatri, og måtte forhøre seg med min tidligere psykiater som jeg gikk hos angående medisiner...

Nå har det gått 1 1/2 år siden sist jeg begynte der. Jeg forklarte henne at jeg ikke hadde det helt lett og var villig til å prøve ut medisiner, men hun sa at siden jeg ikke ville ha det tidligere, så kom det ikke på tale at jeg fikk noen medisiner nå heller. Det var bare ikke snakk om en gang...

Jeg kunne ha søkt om å gå til en annen psykolog, men det er litt vanskelig når det er dårlig med kapasitet her i byen.. Grunnen til at jeg ble sendt til henne var fordi dem ikke hadde kapasitet nok til å ta meg i mot verken på poliklinikken eller hos psykiatrisk sykepleie i kommunehelsetjenesten pga dårlig kapasitet.. Behandleren min søkte meg også inn til en annen privatpraktiserende psykolog, men han hørte jeg aldri noe i fra i det hele tatt. Derfor fikk jeg henne psykologen her som skulle fungere som en nødløsning. Jeg fikk henne pga hun var privatpraktiserende, og har mye tid til overs. Dessverre er hun mye ute å reiser siden hun ikke er her i fra landet, og hun har visst ikke så mye tid til overs likevel....

Noe annet som er negativt er at jeg ikke klarer å sette ord på tankene og følelsene til henne.. Synes det er vanskelig, fordi jeg ikke føler verdens beste kjemi mellom oss to. Da er det mye bedre å snakke med fastlegen i stedet for.. Jeg får til og med ut mer hos et kvarter hos fastlegen enn hos psykologen som har en vanlig 45 minutters time... Neste time har jeg ikke peiling på når det er, for hun satte ikke opp en time til meg neste gang. Hun sa at jeg selv kunne velge om jeg ville ringe eller ikke for å bestille en ny time...

I denne uka har jeg prøvd å få tak i psykologen min. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ringt til ho om dagen, men det eneste jeg kommer til er en telefonsvarer... Har prøvd alle ukedagene med å ringe henne, men hun er jo aldri tilgjengelig.. Ikke har jeg mob.nr. hennes heller.

Til de tidligere behandlerne som jeg hadde, kunne det hende at jeg ringte dem for å snakke med dem hvis det var ting som jeg synes var vanskelig, for eks. selvmordstanker... Ofte når jeg la igjen beskjed på telefonsvareren dems, ringte dem meg opp igjen...

Har ringt til henne psykologen som jeg går hos nå flere ganger før når jeg hadde det vanskelig... Jeg la igjen beskjed på telefonsvareren hennes at hun skulle ringe meg opp igjen siden jeg ikke fikk tak i henne. I motsetning til de andre psykologene som jeg har hatt tidligere, ringer hun aldri meg opp igjen enda jeg ber om hun kan gjøre det...Det har jeg desverre fått en bitter erfaring av... Jeg ringte også og snakket inn på telefonsvareren hennes en gang for en god stund siden om at jeg ville ta livet av meg, men likevel da ringte hun ikke tilbake enda jeg ba henne å ringe...

Har vært inne på tanken om å bytte psykolog, men jeg vet ikke helt hva fastlegen synes om det hvis jeg foreslår at hun skal sende en henvisning til en annen psykolog...

Derfor lurer jeg på om hvordan jeg skal gå fram for å evt. bytte psykolog eller forklare fastlegen angående det problemet at hun psykologen er så mye bortreist siden hun ikke kommer her i fra landet, og at jeg ikke klarer meg å åpne helt for henne...

Eller evt. hva slags synspunkter dere har om denne saken her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bare si at selv om en psykolog har vidreutdanning i psykiatri kan en psykolog IKKE skrive ut medisiner.

Det er kun lege og psykiatere som kan skrive ut medisiner. Psykiater er en lege som har vidreutdannet seg innen psykiatri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har et greit forhold til fastlegen, bør du kunne ta opp at den det ikke fungerer med den psykologen du har nå. Be om henvisning til en annen.

Trenger du medisiner tar du dette opp med fastlege eller psykiater.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er det synspunkter eller råd jeg kan få i forbindelse med det?

Hvis du har et greit forhold til fastlegen, bør du kunne ta opp at den det ikke fungerer med den psykologen du har nå. Be om henvisning til en annen.

Trenger du medisiner tar du dette opp med fastlege eller psykiater.

mvh

Takk for svar!

Hun psykologen har viderutdanning i psykiatri, så hun sier at hun kan skrive ut medisiner, men kun til barn og ikke til voksne siden hun jobber mest med barn og ungdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er det synspunkter eller råd jeg kan få i forbindelse med det?

Ville bare si at selv om en psykolog har vidreutdanning i psykiatri kan en psykolog IKKE skrive ut medisiner.

Det er kun lege og psykiatere som kan skrive ut medisiner. Psykiater er en lege som har vidreutdannet seg innen psykiatri.

Ok!

Hun har selv sagt at hun er psykiater for barn og ungdom, og sa at hun kunne skrive ut medisiner til dem, men ikke til voksne..

Hun fungerer også som psykolog via privat, så det er nok kansje derfor hun ikke kan skrive ut medisiner...

Blir litt forvirret av henne, for i det ene øyeblikket sier at hun kan skrive ut medisiner og i neste øyeblikk sier at hun ikke kan skrive ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette er mitt nick

Takk for svar!

Hun psykologen har viderutdanning i psykiatri, så hun sier at hun kan skrive ut medisiner, men kun til barn og ikke til voksne siden hun jobber mest med barn og ungdom...

Hæ?, det hørtes rimlig sprøtt ut. Psykologer kan da ikke skrive ut medisiner, uansett hvor lang utdannelse de har? Synes kanskje du burde tenke på å skifte psykolog siden det er så dårlig kjemi mellom dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er det synspunkter eller råd jeg kan få i forbindelse med det?

Hæ?, det hørtes rimlig sprøtt ut. Psykologer kan da ikke skrive ut medisiner, uansett hvor lang utdannelse de har? Synes kanskje du burde tenke på å skifte psykolog siden det er så dårlig kjemi mellom dere.

Jeg vet at det høres helt sprøtt ut...

Selv blir jeg litt forvirret, for den ene gangen sier at hun har kun lov til å skrive ut medisiner til barn og unge siden hun jobber med dem og ikke til voksne...

Den andre gangen sier hun at hun kan skrive ut medisiner til voksne også. Derfor blir jeg litt forvirret...

Har sett på kvitteringen som jeg har fått av henne etter at jeg har betalt, og der står det spesialist i barne og ungdomsspsykiatrien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiansund1365380625

Ok!

Hun har selv sagt at hun er psykiater for barn og ungdom, og sa at hun kunne skrive ut medisiner til dem, men ikke til voksne..

Hun fungerer også som psykolog via privat, så det er nok kansje derfor hun ikke kan skrive ut medisiner...

Blir litt forvirret av henne, for i det ene øyeblikket sier at hun kan skrive ut medisiner og i neste øyeblikk sier at hun ikke kan skrive ut...

Psykologer kan ALDRI skrive ut medisiner, hvis de tilfeldigvis ikke også er leger. Men det vet jeg bare om tre stykker som er og alle er professorer. En spesialist i barne- og ungdomspsykiatri (kalles gjerne barnepsykiater) er en lege med videreutdanning, og vedkommende har fulle rettigheter som lege inkludert retten til medikamentforskrivning. Det kan være at en barnepsykiater ikke føler seg helt trygg eller oppdatert på medikamentell behandling av voksne, og derfor ikke ønsker å gjøre dette på egen hånd. Det er faktisk i seg selv et kvalitetsstempel: at en behandler selv er klar over egne begrensninger og velger å rådføre seg med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det høres helt sprøtt ut...

Selv blir jeg litt forvirret, for den ene gangen sier at hun har kun lov til å skrive ut medisiner til barn og unge siden hun jobber med dem og ikke til voksne...

Den andre gangen sier hun at hun kan skrive ut medisiner til voksne også. Derfor blir jeg litt forvirret...

Har sett på kvitteringen som jeg har fått av henne etter at jeg har betalt, og der står det spesialist i barne og ungdomsspsykiatrien...

Er du ikke rimelig sikker på at det behandlingsopplegget hun representerer ikke fungerer for deg? Og at du mangler tillit til henne.

Gjort er utgjort og spist er spist. Tror ikke du kommer så langt med å forske mer på den psykologen/psykiateren(?).

Hva med å glemme hele dama og be fastlegen om henvisning til en annen behandler som kan fungere bedre for deg?

Ta også medisinspørsmål opp med fastlegen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er det synspunkter eller råd jeg kan få i forbindelse med det?

Er du ikke rimelig sikker på at det behandlingsopplegget hun representerer ikke fungerer for deg? Og at du mangler tillit til henne.

Gjort er utgjort og spist er spist. Tror ikke du kommer så langt med å forske mer på den psykologen/psykiateren(?).

Hva med å glemme hele dama og be fastlegen om henvisning til en annen behandler som kan fungere bedre for deg?

Ta også medisinspørsmål opp med fastlegen.

mvh

Takk for svar, og gode råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du hadde mange spørsmål. Svarar på to av dem.

1. Ingen psykologer kan skrive ut resept/medisin.

2. Det er vanlig at en har telefontid en time eller to i uken. Det er ikke vanlig at en kan ringe når som helst. Storparten av tiden sitter en i samtaler med pasienter, og da vil en ikke bli avbrutt og forstyrret av telefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er det synspunkter eller råd jeg kan få i forbindelse med det?

Du hadde mange spørsmål. Svarar på to av dem.

1. Ingen psykologer kan skrive ut resept/medisin.

2. Det er vanlig at en har telefontid en time eller to i uken. Det er ikke vanlig at en kan ringe når som helst. Storparten av tiden sitter en i samtaler med pasienter, og da vil en ikke bli avbrutt og forstyrret av telefoner.

Takk for svar!

Hun har aldri sagt til meg at det er en eller to timer om dagen ho har telefon tid eller gitt meg beskjed om hvilke tider jeg kan ringe henne på telefonen. Derfor blir jeg rett og slett i tvil...

Hun jobber også litt privat og er også mye bortreist i hjemlandet sitt. Kanskje det er derfor hun ikke har vært tilgjengelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar!

Hun har aldri sagt til meg at det er en eller to timer om dagen ho har telefon tid eller gitt meg beskjed om hvilke tider jeg kan ringe henne på telefonen. Derfor blir jeg rett og slett i tvil...

Hun jobber også litt privat og er også mye bortreist i hjemlandet sitt. Kanskje det er derfor hun ikke har vært tilgjengelig...

Jeg skrev: En til to timer i uken (ikke per dag).

Du kan skrive brev til henne og spørre om når og hvordan du kan nå henne. Kanskje på mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Er det synspunkter eller råd jeg kan få i forbindelse med dette?

Jeg skrev: En til to timer i uken (ikke per dag).

Du kan skrive brev til henne og spørre om når og hvordan du kan nå henne. Kanskje på mail?

Leste visst ikke det forrige svaret ditt helt nøye...Så først nå at du skrev 1 til 2 timer per uke...

Det er nok lurt å skrive et brev til henne i stedet for å ringe til henne..Takk for rådet

Fikk en brosjyre av henne en gang for en stund siden at man kunne ringe til mental helse telefon å prate med noen hvis man trengte det mye, men har rotet bort lappen pga flytting..

Hvor får jeg tak i dette telefonnummeret igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjelpetelefonen

Leste visst ikke det forrige svaret ditt helt nøye...Så først nå at du skrev 1 til 2 timer per uke...

Det er nok lurt å skrive et brev til henne i stedet for å ringe til henne..Takk for rådet

Fikk en brosjyre av henne en gang for en stund siden at man kunne ringe til mental helse telefon å prate med noen hvis man trengte det mye, men har rotet bort lappen pga flytting..

Hvor får jeg tak i dette telefonnummeret igjen?

http://www.mentalhelse.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...