1952 Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Jeg er en voksen mann (52 år) som har fått diagnoen mononukleose (kyssesyke). Det startet plutselig med vondt i magen og 39-40 i feber natten til 21 mars i år. De neste 4 ukene hadde jeg konstant feber og noe magesmerter. Lite eller ingen opphovnet hals (smerte). Først etter innleggelse på sykehus 13 april ble det konstatert mononukeose. Den første tiden var jeg på jobb. I 14 dager etter sykehusoppholdet (3 dager), var jeg hjemme og tok det helt med ro. Jeg følte meg etter hvert bra og begynte å sysle med det normale. Jobb og hjemmearbeid. I slutten av mai var alle blodprøver OK (lever/mm). Helt siden mai har jeg hele tiden hatt "opp og nedturer". Dvs jeg har følt meg "delvis frisk" og begynt så smått å gjøre forskjellige ting. Men hver gang har det bidratt til at jeg har blitt syk igjen (slapp, indre skjelving/sitring og ikke orket noe som helst). Mellom hver gang har det tatt lenger og lenger tid for å bli "sånn nogen lunde i form igjen". De siste 4-6 ukene har jeg vært delvis nummen på venstre side av hodet (sår-smerte følelse). I dag 5 1/2 måned etter utbruddet føler jeg meg slappere og i dårligere form enn noen gang. Jeg kan ikke gjøre noe som helst uten at jeg blir vestligere dårligere. Det er fortvilende å være slik. Hvis jeg ratter (eks lukeparkerer) for mye med bilen, støvsuger hjemme, eller gjør andre småting blir jeg helt utkjørt. Jeg føler at jeg blir svakere og svakere for hver uke som går. Hva kan gjøres for at jeg skal få en positiv sykdomsutvikling? Er det noe som kan gjøres for at jeg skal bli frisk? Jeg går regelmessig til lege, men det er ikke noe å få gjordt - sies det. Men all den stund jeg blir svakere og svakere - må det vel være noe som burde sjekkes .......... F.eks gjør seksuell aktivitet at jeg blir syk/slapp i flere dager etterpå (selv om jeg forsøker å være særlig lite aktiv). Det samme gjelder etter at jeg har gjordt en liten jobb (svært liten anstrengelse). Kan feks ikke dra, skyve eller gni på ting (ikke klippe plen, pusse, sitte for lenge foran TV/PC) m.m.). Det er ellers veldig ubehaglelig med den "smerten" på venstre side av hodet. Kan dere gi meg noen hjelp / svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/157367-kyssesyke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenIguana Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 Mitt ene barn hadde mononucleose for endel år siden. Det tok lang tid før duiagnosen endelig ble stilt, fordi det virket som en vanlig halsbetennelse til å begynne med. Men da barnet kom på sykehus, hadde h*n over 40 i feber. Fikk beskjed om å ta det meget med ro, ikke gym på et halvt år, siden det kunne forverre situasjonen. Etter et års tid begynte ting å bli litt bedre, men det tar lang tid å komme over denne syken. Du burde fått beskjed om at du trengte å ta det helt med ro, ikke jobbe eller noe annet anstrengende, i et halvt års tid. Jeg kan ikke forstå at det ikke er noe å gjøre med det nå, ettersom det jo er gått litt tid. Men 14 dager er for liten tid når det gjelder denne syken. Håper du vil bli bedre om ikke så lenge. Bare ta det med ro en god stund til. Ikke sex..;-) Neida, bare tulla..:-) Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/157367-kyssesyke/#findComment-1014162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 9. september 2004 Del Skrevet 9. september 2004 Regner med at du har vært til grundig generell helsesjekk, der særlig jevnlige infeksjonsprøver er tatt. Noen har etter en kraftig virus-infeksjon (som mononukloeose er) problem med sekundære infeksjoner grunnet nedsatt immunforsvar. Særlig når det gjelder ubehaget i hodet så må det tenkes på om du kan ha fått sekundære herpes-infeksjoner eller andre virus-angrep på nerver i hodet. Unge mennesker takler kyssesyke bedre enn eldre. Du har nok ikke hatt et typisk forløp heller. Sannsynligvis har du fått det vi kaller postviral asteni; dvs utmattelse etter en virus-infeksjon. Dette tar tid; opptil 1 år. Eneste som virkelig hjelper er hvile. Du bør gjøre minst mulig av det du blir sliten av; frustrerende nok. Du kan med fordel ta rikelig vitamin-tilskudd; særlig C-vitaminer ca 1g/dag og E-vitaminer 3-4 tabl/dag. Noen har også effekt av B-vitaminer; spør fastlegen om du kan få resept på Trio-Be. Dersom du ikke kommer deg i løpet av de neste månedene så kan du diskutere med fastlegen din om du kanskje burde hatt en henvisning til en infeksjonsmedisiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/157367-kyssesyke/#findComment-1017054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.