1952 Skrevet 5. september 2004 Del Skrevet 5. september 2004 PS! Innlegget ligger også under "allmennmedisin". Jeg er en voksen mann (52 år) som har fått diagnoen mononukleose (kyssesyke). Det startet plutselig med vondt i magen og 39-40 i feber natten til 21 mars i år. De neste 4 ukene hadde jeg konstant feber og noe magesmerter. Lite eller ingen opphovnet hals (smerte). Først etter innleggelse på sykehus 13 april ble det konstatert mononukeose. Den første tiden var jeg på jobb. I 14 dager etter sykehusoppholdet (3 dager), var jeg hjemme og tok det helt med ro. Jeg følte meg etter hvert bra og begynte å sysle med det normale. Jobb og hjemmearbeid. I slutten av mai var alle blodprøver OK (lever/mm). Helt siden mai har jeg hele tiden hatt "opp og nedturer". Dvs jeg har følt meg "delvis frisk" og begynt så smått å gjøre forskjellige ting. Men hver gang har det bidratt til at jeg har blitt syk igjen (slapp, indre skjelving/sitring og ikke orket noe som helst). Mellom hver gang har det tatt lenger og lenger tid for å bli "sånn nogen lunde i form igjen". De siste 4-6 ukene har jeg vært delvis nummen på venstre side av hodet (sår-smerte følelse). I dag 5 1/2 måned etter utbruddet føler jeg meg slappere og i dårligere form enn noen gang. Jeg kan ikke gjøre noe som helst uten at jeg blir vestligere dårligere. Det er fortvilende å være slik. Hvis jeg ratter (eks lukeparkerer) for mye med bilen, støvsuger hjemme, eller gjør andre småting blir jeg helt utkjørt. Jeg føler at jeg blir svakere og svakere for hver uke som går. Hva kan gjøres for at jeg skal få en positiv sykdomsutvikling? Er det noe som kan gjøres for at jeg skal bli frisk? Jeg går regelmessig til lege, men det er ikke noe å få gjordt - sies det. Men all den stund jeg blir svakere og svakere - må det vel være noe som burde sjekkes .......... F.eks gjør seksuell aktivitet at jeg blir syk/slapp i flere dager etterpå (selv om jeg forsøker å være særlig lite aktiv). Det samme gjelder etter at jeg har gjordt en liten jobb (svært liten anstrengelse). Kan feks ikke dra, skyve eller gni på ting (ikke klippe plen, pusse, sitte for lenge foran TV/PC) m.m.). Det er ellers veldig ubehaglelig med den "smerten" på venstre side av hodet. Kan dere gi meg noen hjelp / svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/157369-kyssesyke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.