Gå til innhold

Smerter i høyre side

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal prøve å forklare symptomene som jeg bekymrer meg veldig for.

Dette gjelder mannen min (61år) som har hatt smerter i høyre side i noen uker; kanskje mer mot ryggen enn siden.I det siste har han også fått vondt i magen. Allmenntilstanden virker bra -han har matlyst og føler seg i bra form ellers. Han sier at han tisser mye oftere enn ellers. Ved trykk på det vonde stedet kjenner han smerte. Han har tatt en pinex 500mg.om kvelden og dette har gjort at han sover godt.

Er det mulig for dere å forstå noe ut ifra dette?

Vennlig hilsen en engstelig kone.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157439-smerter-i-h%C3%B8yre-side/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann. Du sier ikke hvor i høyre side mot ryggen han har vondt men jeg oppfatter at det er i nyre høyden. Nyrene ligger mere mot ryggen enn mot magen. Du sier også at han tisser mer enn før. Har han noe feber? Vet ikke hva dette er men symptomene minner meg litt om urinveisinfeksjon som er på vei eller har kommet seg til nyrene via urin lederne. jeg ville tatt en tur til legen hvis smertene ikke gir seg.

Mvh Stud.

Heisann. Du sier ikke hvor i høyre side mot ryggen han har vondt men jeg oppfatter at det er i nyre høyden. Nyrene ligger mere mot ryggen enn mot magen. Du sier også at han tisser mer enn før. Har han noe feber? Vet ikke hva dette er men symptomene minner meg litt om urinveisinfeksjon som er på vei eller har kommet seg til nyrene via urin lederne. jeg ville tatt en tur til legen hvis smertene ikke gir seg.

Mvh Stud.

Tusen takk for raskt svar.

Det vonde sitter ganske høyt opp i høyre side mot ryggen men det sprer seg også litt mot magen.Han har ikke vondt når han tisser og ikke feber.

Han sier det har vart noen uker men ikke blitt verre!Dette oppsto forresten rett etter en prostata-undersøkelse på Ullevål.

Jeg liker ikke dette men heldigvis har han time hos fastlegen snart.

Hilsen bekymret.

Tusen takk for raskt svar.

Det vonde sitter ganske høyt opp i høyre side mot ryggen men det sprer seg også litt mot magen.Han har ikke vondt når han tisser og ikke feber.

Han sier det har vart noen uker men ikke blitt verre!Dette oppsto forresten rett etter en prostata-undersøkelse på Ullevål.

Jeg liker ikke dette men heldigvis har han time hos fastlegen snart.

Hilsen bekymret.

Hei. Dette ligner litt symptomene mine, på nyrebekkenbetennelse, uten at jeg skal si for sikkert at det er det det er. Jeg hadde smerter i lengre tid, det går over, kommer tilbake, er ganske slitsomt uten at det er skikkelig vondt. Er til tider i god form, for så at smerten i mageregionen kommer tilbake, en slags dump smerte nede på siden av magen. Imitt tilfelle ble det ganske akutt, og jeg ble nesten innlagt. Han bør gå til lege i så fall, og en rask penicillinkur fikser dette iallefall hos meg. Problemet mitt er at det kommer tilbake, uten at jeg kjenner symptomer på urinveisinfeksjon. En slik infeksjon kryper så lengre oppover. Håper han snart blir bedre! Uansett, send han til legen!

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Skulle gjerne hatt litt mer nøyaktig beskrivelse av hvordan smertet arter seg. F.eks om den er avhengig av bevegelse eller sittestilling, eller om den varierer med måltider. Også litt mer om lokalisasjon. Tolker deg som at det sitter i flanken. Her sitter bl.a. nyrene. Synes at han skal kontakte fastlegen sin. Han bør ta med en urinprøve for å få undersøkt nyrer/urinveier. Legen bør også kjenne på hovedpulsåren i magen, om denne er forstørret. En generell helsesjekk hører med. Magesmerter skal alltid utredes før man starter smertebehandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...