Gå til innhold

Vortevirus.

Anbefalte innlegg

tira1365380563

For ca en mnd siden var jeg hos legen for underlivs undersøkelse for celleprøve. Fikk svar for tre dager siden og fikk litt sjokk. Det viste litt forandring som de kunne se pga vortevirus.

Er i et forhold og tenker da med en gang på utroskap! Om han har vært utro, for det er utenkelig for meg.

Som jeg har forstått tar det ca 1-12 mnd fra smitte til utbrudd. Men kan min samboer hatt dette viruset, og utbrudd, før han blei sammen med meg? Og at det kan ligge sovende i kroppen hos han, og at jeg ikke har blitt smittet tidligere? Jeg har ikke hatt sex med andre enn han.(Min Første)

Er det noe som forvinner straks vortene er borte?

Er det andre måter å bli smittet på, f. eks hender, eller er det kun ved samleie??

Jeg har også munnsår(herpes?) og hadde utbrudd rett for undersøkelsen. Har ikke merket om det også har vært i underlivet.

Munnsår er noe jeg har hatt så lenge jeg kan huske. Men har ikke utbrudd mer enn ca annent hvert år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157440-vortevirus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Vortevirus eller papovavirus overføres oftest ved seksuell kontakt. MEN IKKE ALLTID! Det er såpass vel etablert at påvisaning av virus ikke kan brukes som bevis for seksuell overgrep. Det kan overføres indirekte, som ved hender, håndklær e.l.

Det tar relativt lang tid fra infeksjon til eventuelle symptomer. Symptomene, i form av kjønnsvorter kan være plagsomme, og meget langvarige. Det finnes muligheter til å behandle kjønnsvorterr. Men ikke så sjelden går de over av seg selv. Virus blir liggende latent i organismen men det er stort sett ikke smittefarlig i denne tilstanden. Det kan bli aktivert av forskjellige faktorer, f. eks. om immunforsvaret svekkes.

Herpes type I (som gir de fleste tilfeller av munnsår) er meget hyppige. Det kan være godt å vite, at under utbrudd (når det blir reaktivert) er det smittefarlig, og kan også overføres til genitalia. Det å ha hatt munnså gir på den andre siden en viss beskyttelse mot nyinfeksjon på genitalia.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157440-vortevirus/#findComment-1014846
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...