Gå til innhold

Depresjon?


Gjest Meg_jaja_

Anbefalte innlegg

Gjest Meg_jaja_

Hei!

Vet vel egentli ikke helt hvor jeg skal begynne eller hvordan jeg skal forklare.Forstår ikke helt hva som er problemet selv en gang.

Siden pubertetsalderen så har jeg gått rundt med en konstant redsel for hva folk synes om meg og for at folk skal bli sure på meg. sikkert rett og slett redd for at ingen skal like meg. Omtrent på samme tidspunkt fikk jeg også en ekstrem tretthet som jeg har måttet slite med siden. Er nå 22 år, og er nesten alltid trett og sliten.

Jeg har også en samboer og vi har en sønn sammen på 1 år. Jeg ble gravid bare få måneder etter vi ble sammen, og ikke lenge etterpå begynte jeg å gå rundt med en konstant redsel om at han bare er sammen med meg fordi vi har et barn sammen, selv om han hele tiden prøver å avkrefte dette.Tenkte at dette kanskje var fordi alt skjede så fort med oss, men når jeg tenker tilbake på et forhold som jeg hadde for noen år siden, så var det slik med han også. Var hele tiden redd for at han ikke elsket meg.

Hver gang jeg har snakket med folk jeg ikke kjenner så godt, eller foran en forsamling så analyserer jeg alt jeg har sagt,om jeg har sagt noe dumt eller hvordan personen jeg snakket med har vært overfor meg. Er trener for et lag, og det kan til tider være travelt å måtte tenke slik, fordi det sliter veldig på kroppen.

Disse tingene kommer ofte i kombinasjon med at jeg føler med litt nedstemt, ikke sånn kjempedeppa liksom, men føler av og til at jeg ikke har noe å glede meg over.

Jeg har en super familie som jeg har et kjempegodt forhold til og sliter ikke på det planet. Er egentlig den eneste plassen jeg føler at jeg ikke trenger å være redd for ikke å bli godtatt. Har også mange venniner, så jeg er jo ikke alene på den fronten heller.

Hver gang jeg har vært på fest og slått meg litt løs, har jeg angst i flere dager etterpå for hva jeg har sagt, hva folkene på festen syns om meg osv. det er helt grusomt!!

Dette er jo også et problem for jeg orker snart ikke gå ut på sosiale lag lenger.

Denne angsten/depresjonen eller hva det nå er, er ikke noe jeg går rundt med hele tiden. noen ganger er det helt bra, mens andre ganger henger det inne i hodet mitt hele tiden. Spesielt tidene før menstruasjon.

Hva feiler det meg? Kan det være en depresjon som kommer av hormoner siden det ofte blir verre i mens perioder? Hva kan jeg gjøre med det? Er lite gira på å dra til legen selv om jeg kanskje bør.

Håper noen kan gi me noen gode råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg kjenner meg igjen i din beskrivelse. Virker som du kan ha en depresjon. Det er vanlig å begynne å tvile på om de nærmeste virkelig er gla i en. Jeg har det likedan og dette har ødelagt forholdet til kjæresten min. Hvordan tar samboeren din dette? Mitt råd til deg er at du går til lege og får hjelp. Jeg har gått til psykolog en stund og har akkurat startet på medisiner mot depresjon. Jeg vil ikke gå rundt med negative tanker resten av livet. Det har ingen godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Synes egentlig du bør oppsøke en lege, en som har kunnskap og erfaring til å finne ut hva som feiler deg og hva som bør gjøres. Kan hende det er noe så enkelt som jernmangel, det vil ofte være mer merkbart når du har mensen. Er det ikke en idé å ta en blodprøve for å sjekke?

Andre råd er jo å leve sunt og regelmessig. Spise fornuftig og trene/gå en tur.

For noen er det stor hjelp bare å komme seg litt ut i dagslys.

Unner du deg noen gang å hvile ordentlig ut? Ligge på sofaen og sløve helt til du får lyst til å reise deg opp og gjøre noe? Det kan være vanskelig med en ettåring i huset, jeg vet det.

Johannesurt kan også hjelpe mot depresjon. Det er et naturmiddel som du kan kjøpe i helsekostforretninger. En ulempe er at det kan redusere effekten av p-piller etc.

Noen konkrete råd for å hjelpe på usikkerheten din har jeg dessverre ikke. Men kanskje det også blir bedre hvis du får litt mer overskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig du bør oppsøke en lege, en som har kunnskap og erfaring til å finne ut hva som feiler deg og hva som bør gjøres. Kan hende det er noe så enkelt som jernmangel, det vil ofte være mer merkbart når du har mensen. Er det ikke en idé å ta en blodprøve for å sjekke?

Andre råd er jo å leve sunt og regelmessig. Spise fornuftig og trene/gå en tur.

For noen er det stor hjelp bare å komme seg litt ut i dagslys.

Unner du deg noen gang å hvile ordentlig ut? Ligge på sofaen og sløve helt til du får lyst til å reise deg opp og gjøre noe? Det kan være vanskelig med en ettåring i huset, jeg vet det.

Johannesurt kan også hjelpe mot depresjon. Det er et naturmiddel som du kan kjøpe i helsekostforretninger. En ulempe er at det kan redusere effekten av p-piller etc.

Noen konkrete råd for å hjelpe på usikkerheten din har jeg dessverre ikke. Men kanskje det også blir bedre hvis du får litt mer overskudd?

Heisann!

Takk for svar. Jeg tror du har rett i det du sier. Jeg trener 4 ganger i uka og lever et nokså sunt liv. Men som du sier så er det ikke alltid lett å slappe av, når man først har fri prioriterer man gjerne gjøre husarbeid og slike fornuftige ting i stedet for å slappe av, noe som fører til at man får for lite overskudd som igjen virker inn på sinnet.

Skal ta å prøve å få tak i det naturmiddelet for å se om det funker. HVis ikke kanskje jeg tar skrittet videre og oppsøker lege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...