Gå til innhold

hvordan hjelpe???


kjerringa mot strømmen

Anbefalte innlegg

kjerringa mot strømmen

Hei

Jeg er samboer med en som tidligere har vært utsatt for overgrep. Han har i de siste årene vært "mye" plaget av angst.Jeg har aldri sett et slikt angstanfall. Han sier at det er fordi han kan kontrollere det vha piller. For tiden bruker han bl.a Xanor for å dempe anfallene + en type til som jeg ikke husker navnet på. I det siste har jeg fulgt litt med medisinbruken hans og fant ut at han spiste 64 Xanor på 10 dager. Jeg synest det er forferdelig mye. Er det normalt å bruke så mye medisiner? Siste ukene har han hatt en oppførsel som har uroet meg. Bl. a glemmer han mye. I helgen toppet det seg da han lyver og sier at han har mottatt en tekstmelding om at jeg er utro fra et skjult nr. Jeg skjønner selvfølgelig at han lyver siden det ikke lenger er mulig å sende tekstmeldinger med skjult nr i tillegg til at jeg har alt på det rene. (Jeg sier ikke til han at han lyver) Han innrømmer å ha sjekket mobiltelefonen min for inngående og utgående meldinger + adresseboken for å se om jeg hadde noe å skjule. Han finner selvfølgelig ingenting. Det er helt åpenbart for meg at han har "mistet kontrollen" og trenger mer hjelp enn bare pillere. Jeg har foreslått psykologhjelp tidligere, men jeg får alltid det samme svaret om at han "står i kø".Hva gjør jeg? Han har det tydeligvis forferdelig? Hvordan kan jeg hjelpe før jeg selv blir en psykriatisk pasient?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lotus-Or.

64 xanor på ti dager høres mye ut for meg, men jeg har ikke noe særlig greie på denne medisinen.

Da jeg leste innlegget ditt fikk jeg en mistanke om at han kanskje ikke er helt ærlig mot deg. Kanskje han slett ikke ønsker hjelp, men sier at han venter for å slippe mas fra deg? Dette er ren gjetning fra min side, kanskje jeg ikke skulle nevnt det i det hele tatt.

Det er nok ikke så mye du kan gjøre for å hjelpe, eller bør gjøre for den saks skyld. Det du kan gjøre, er å ta kontakt med fastlegen hans, fortelle om dine bekymringer. Også for at du selv skal slippe å være alene om å vite at dette går feil vei, at han er i ferd med å miste kontrollen.

Og ellers kan du oppfordre ham til å søke profesjonell hjelp, eventuelt hjelpe ham med å opprette kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Hei!

For å få Xanor må det i første omgang skrives ut av en psykiater,senere kan det skrives ut av vanlig lege,men det skal følges opp.Ikke mer enn 8 mnd i strekk for eks.Etter det skal en ha en pause ifølge min psykiater.Da trapper en sakte og regelmessig ned.Xanor finnes i forskjellige doseringer, også i 0,5 mg.Selv går jeg på 6 mg om dagen nå,men da skriver psykiateren min selvfølgelig ut piller på 2 mg.Da tar jeg 3 slike om dagen.Hvis ikke måtte jeg tatt 12 0,5 mgs tabletter om dagen.Eller 6 1mgs tabletter om dagen.Med andre ord må en nesten vite doseringen på tabletten han går på. Uansett høres det ut som han trenger mer oppfølging.Og medisinbruken må være i samsvar med legens anbefalinger.Går du inn på felleskatalogen kan du se på høyest mulig anbefalt dagsdose av xanor.Jeg tror det er 9 mg,men der kan jeg huske helt feil,så det må sjekkes opp.Jeg kan ikke tenke meg at han følger legens anbefalinger,hvis ikke legen hans har sagt at han i spesielt tunge perioder kan øke opp i dosen.Legen ville i tilfelle skrevet ut høyere mg på tabletten.Kan du ikke snakke med ham om dette? Om legens anbefaling,hvor lenge han har gått på medisinen,hvilke mg det er på tablettene hans? Jeg skjønner du er bekymret.For han trenger hjelp mot angsten.Xanor er jo et angstdempende middel,og da lider han tydeligvis blant annet av høy angst.Vet ikke helt hva mer jeg skal si.

Vennlig hilsen bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...