Gå til innhold

Private kontra offentlige sykehus

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske nylig fått utført bukplastikk ved et offentlig sykehus. Alt har gått veldig bra, mye fordi jeg følte at jeg ble tatt veldig godt vare på: Blodprøver og legeundersøkelse på innleggelsesdagen som var dagen før opperasjonen. Tilbud om noe å sove på kvelden før dersom jeg var nervøs (og det var jeg). Jeg ble opperert ganske rett etter at jeg våknet om morgenen. Etter opperasjonen lå jeg med intravenøs antibiotika i 3 døgn for å forebygge innfeksjon. Jeg fikk morfin intravenøst første døgn. Jeg fikk også en sprøyte som skal virke blodfortynnende en gang i døgnet i fire døgn. Da jeg skulle komme meg opp av senga på kvelden opperasjonsdagen svimlet det for meg og jeg måtte legge meg igjen. Dagen etter var det opp på ny. Også da ble jeg svimmel og kvalm, men ved hjelp av kvalmedempende medikamentintravenøst og to flinke pleiere gikk det seg til. Jeg lå inne 3 døg etter opperasjonen fordi vesken fra drenet i magen skulle avta mest mulig før hjemreise.

Denne opperasjonen og dagene etter har godt fint for meg, MEN dersom jeg hadde blitt sendt hjem to timer etter opperasjonen slik jeg ser at det gjøres ved endel private klinikker, da tror jeg jammen det hadde blitt en skrekkens opplevelse. Kan det være forsvarlig? En pleier jeg snakket litt med på sykehuset om nettopp dette, hun kunne heller ikke forstå at det gikk ann. Hun sa til og med at det kunne jo ikke være samme opperasjonen.

Jeg vet vel ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men etter at jeg har gjennomgått denne opperasjonen er jeg bare så utrolig overrasket over at det går ann å praktisere slik det gjøres ved privatklinikker, og at folk vil seg selv så vondt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157508-private-kontra-offentlige-sykehus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk du full narkose?

Jeg skal operere om to uker på privatklinikk. Jeg fikk det ikke dekket. Legen jeg skal til nå fant nå ut at bukveggen kan være skadet, og de kommer til å ordne den og.Han mente jeg låg i grenseland med å få det dekket. Kirurgen på Stord (som jeg fikk avslag av)kjente knapt på magen. Kneip på den og sa at dette er en liten bukplastikk, slå opp i de gule sidene.:( Jeg klør på hudfollen, men den er ikke så stor. Jeg skal operere i lokalbedøvelse. Kommer om morningen og reiser hjem om kvelden. Jeg kan få litt mer smerter pga at han ordner bukveggen. Gleder meg til operasjonen.

Gjest meg igjenn...

Fikk du full narkose?

Jeg skal operere om to uker på privatklinikk. Jeg fikk det ikke dekket. Legen jeg skal til nå fant nå ut at bukveggen kan være skadet, og de kommer til å ordne den og.Han mente jeg låg i grenseland med å få det dekket. Kirurgen på Stord (som jeg fikk avslag av)kjente knapt på magen. Kneip på den og sa at dette er en liten bukplastikk, slå opp i de gule sidene.:( Jeg klør på hudfollen, men den er ikke så stor. Jeg skal operere i lokalbedøvelse. Kommer om morningen og reiser hjem om kvelden. Jeg kan få litt mer smerter pga at han ordner bukveggen. Gleder meg til operasjonen.

Jo jeg fikk full narkose.

Det har vært vondt i ettertid, men langtfra så mye smerter som jeg hadde trodd. Men så brukte jeg smertestillende også da..

Lykke til, både mkfb og pepsi6.

• 1 måned senere...

Hei. Jeg ble operert på privatklinikk. Ble møtt av en utrolig hyggelig pleier. og hun var rundt meg hele tiden. sa jeg au fikk jeg mer bedøvelse, eller kvlmedempende dersom jeg trengte det. Operasjonen begynnte kl 0900 og var over 1145. Etter å ha sovet i flere time, fått smertestillende og kvalmedempende var det ikke så gale.

Jeg tok en stor bukplastikk med mageoppstraming. Det var smertefult å reise seg, og jeg måtte sette meg ned igjen, men på andre forsøk gikk det. Ble kjørt ut i rullestol. Fikk info av legen, og kom oss hjem.

Noen timer senere ringte legen, og jeg hadde fått smertestillende med hjem. Dagen etter ringte legen igjen, og to dager ette operasjonen kom legen hjem til meg og fjernet drenet. Hadde ingen smerte i såret, men inni magen der han hadde sydd var forferdeligt vondt. Brukte fem minuter på å reise meg opp for å gå på wc. Så jeg drakk minst muligt i de første dagene.

Har blitt fulgt godt opp av legen. Og er glad jeg tok operasjonen i lokalbedøvelse. Er fveldig fornøyd med resultatet, og tok selv ut det tre siste trådene som skulle være i en uke lengre en stingene. Nå som det snart er en mnd siden operasjonen merker jeg dag for dag at jeg klarer mer og mer. Og så kklør jeg ikke på magen mer og det er himmelsk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...