Gå til innhold

Candida

Gjest mye på en gang

Anbefalte innlegg

Gjest mye på en gang

Jeg er rimelig sikker på at mange av mine plager skyldes Candida-sopp. Alvorlig syk har jeg aldri vært, men fra jeg var 7 til 14 år var jeg månedlig hos lege for blærebetennelse. Annen hver gang fikk jeg et sulfa-preparat som jeg brukte til neste kontroll.

Siden da har hatt svært tørr hodebunn, uansett sjampo - og værst når håret er nyvasket. Jeg har i årevis hatt undelivssopp (ingen legeråd hjelper) og i perioder kjempeproblem med fordøyelsen.

Ut fra det jeg har lest, virker det sannsynlig på meg at Candida er årsak til dette. Nå er det så mye annet som skjer med familien nå, at jeg orker ikke å begynne på diett/kur. Spiller det noen rolle? Kan det føre til at jeg får andre, mer alvorlige plager? Er det noe jeg kan gjøre for å begrense soppen, men som ikke krever særlig innsats?

Hvis jeg først skal ha utredning/evt. behandlig kan jeg få det her jeg bor, men hva kan jeg gjøre sånn inntil videre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15754-candida/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Til mye på en gang. Det finnes avføringsprøver som kan påvise for mye gjærsopper. Det finnes soppdrepende tablett-kurer. Diettene er omdiskuterte, men mindre raffinert sukker og gjær-produkter er stikkord.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15754-candida/#findComment-74076
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...