Gå til innhold

Melkeintoleranse???

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper du kan hjelpe meg! Jeg har en gutt på 14 måneder, som har gått med mer eller mindre diare siden i romjulen. Først var det sannsynligvis vanlig omgangssyke, men etter hvert så har vi begynt å lure på om det har andre årsaker. (Kanskje det var en utløsende faktor?)

Han er fra søramerika, og vi vet jo at det er svært mange der som har ulike former for melkeintoleranse. Ihvertfall: han fikk NAN HA fra 5 måneder. Hadde reaksjoner med mageknip, løs mage ol. når vi prøvde vanlig NAN. Etterhvert fikk han litt yoghurt, og det gikk bra. Helt frem til nå! Nå roer diareen seg mye(nesten helt etter et par dager), når han ikke får hverken NAN, yoghurt (vanlig melk vil han ikke ha) eller andre rene melkeprodukt. Når han får melkeprodukt,så blir avføringen helt rennende, gul- grå og "matt". Stort sett så ser det ikke ut til at han har noe store plager av dette, og han drikker hele tiden mye vann, så jeg mener ikke det skal være fare for uttørking.

Jeg har konferert med helsestasjonen, og helsesøster støtter meg i at det er rimelig klare indikasjoner på en eller annen form for melkeintoleranse. Problemet var at helsestasjonen ikke fikk igjen legen sin før et stykke ut i februar, og det vil jo gå en stund etter evnt. henvisning også. Er du enig i at det kan tyde på en intoleranse av et eller anet slag, og bør jeg dermed "pushe på" for å få en annen lege til å henvise oss før?

Jeg kan nevne at han også nå har begynt å få tendenser til eksem på rygg/skuldre osb. Tørre områder, litt "nuppete" og klør nok litt.

Legen i giverlandet mente også han var disponert for allergier senere, da han hadde en god del eksem da vi fikk han (det har vært borte frem til nå - etter behandlingen der nede)

Hva synes du?

På forhånd - tusen takk for innspill!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15758-melkeintoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære piura

Jeg synes dette tyder på en lactoseintoleranse - og særlig siden problemene hans er blitt uttalte etter en omgangssyke.

Lactoseintoleranse (reaksjon på melkesukker) er en utbredt tilstand mange steder i verden, mest i Asia og Afrika, men også i Sør-Amerika og i Sør-Europa. Vanligvis kommer plagene gradvis fra 11/2-3 års alder - etter at ammeperioden normalt er avsluttet. Evnen til å spalte melkesukker blir gradvis dårligere til den er nesten utslukket. En annen form for laktoseintoleranse er den som kommer etter en mage-tarm-infeksjon. Da bygges evnen til å spalte melkesukker gradvis opp igjen etter en 2 - 4 ukers periode på melkefri kost.

Helt konkret vil jeg anbefale deg å unngå all form for søt melk i mat og drikke. Du kan bruke Cultura og Kefir, youghurt er tilsatt tørrmelkpulver og inneholder derfor lactose, men i mye mindre mengder enn vanlig søt melk. Du kan derfor bruke litt youghurt, men får han diare av det bør du stoppe igjen. Hvit ost inneholder så godt som ikke lactose så det kan du bruke litt av, men ikke brun ost og prim, det inneholder masse laktose.

Hold på med melkefri kost en 3 - 4 uker og prøv så forsiktig igjen med melk i kosten - først litt vanlig melk i mat og så ev. litt drikkemelk. Både Nan og Nan HA inneholder laktose så det må du ikke bruke. La ham drikke vann, ev. eplesaft i prøveperioden, men hvis han må holdes borte fra melk og melkeprodukter over lengre tid må du rådføre deg med helsesøster og/eller lege igjen og få en melkeerstatning + kalktilskudd.

Lykke til - og har du flere spørsmål så kom gjerne tilbake.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15758-melkeintoleranse/#findComment-74067
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...