Gå til innhold

Utbrendt samboer


slingrius

Anbefalte innlegg

For 3 mnd. siden ble min samboer sykemeldt fra jobben pga. utbrenthet.

Etter denne dagen har han blitt et helt annet menneske. Han er likegyldig, egoistisk og følelsesmessig utmattet.

Fra første stund så har dette gått veldig ut over meg og min psyke. Han blir fort irritert og sinna på meg, spesielt hvis jeg spør han hvordan det går med han og situasjonen han er i. Han kan også si mange stygge ting til meg som tærer på selvtilliten, og han forlanger at jeg skal være blid.

Vi hadde det veldig fint sammen før han "møtte veggen."

Etter disse tre mnd. har jeg blitt veldig usikker på meg selv og hvordan jeg skal oppføre meg i hans nærvær.

Jeg vet ikke lenger hvordan jeg skal hjelpe han. Hvis jeg prøver å hjelpe blir det bare galt, og han kritiserer meg på det jeg sier og gjør.

Dermed blir jeg redd for å si eller gjøre noe galt. Jeg er veldig glad i samboeren min og vil ikke miste ham, men jeg føler dette tærer veldig på oss begge og vårt forhold. Han har fått psykologisk hjelp. Er det noen jeg kan prate med? Hvordan skal jeg oppføre meg i en slik situasjon og hvordan kan jeg hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo ta kontakt med hans behandler, og spørre om dere kan få noen timer som par.

Eller ta kontakt med fastlegen din, slik at du kan få noen å snakke med og litt råd om hvordan du skal takle denne situasjonen.

Kommunen / bydelen har også tilbud om familieterapi / samtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det går litt bedre enn det går nå, kan du bare være der for han. Har han lyst til noe, så gjør det! Kjør en tur, hva som helst.

Hver minste påminnelse om at det er noe som heter forpliktelser, vil sannsynligvis sette i gang et ras inne i han, og det kommer gjerne ut som aggresjon mot deg. Han fikser rett og slett ikke at det er noen som forventer noen ting som helst av ham.

Etter en stund vil han smått om senn få litt ro inne i seg, og da klarer han å hvile. Han hviler nemlig ikke, selv om han ikke gjør noe nå. Det er det som er så vanskelig å skjønne for de som ikke har vært der.

Når han kommer dit at han kan få lyst til å gjøre små ting av seg selv, kan du forvente at han stiller opp litt for andre også.

Pass på så han ikke graver seg ned i depresjonen. Det er ikke meningen han fortsatt skal sitte i stua og se på TV når du er på jobben, om et halvt år ;-) Vær tålmodig, men det må komme en sakte bedring.

Kjempetøft for deg, men du/dere vinner på at du klarer å ta over styringen en stund, og være mest mulig blid og grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er rimelig sikker på at vi her har nok en feildiagnose av mote"sykdommen" utbrenthet.

Din samboer har en depresjon. Alt tyder på det. Han bør få antidepressiva i tillegg til samtaleterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...