Gå til innhold

NHd eller andre.... tolvon--anafranil?


ink1365380698

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tolvon er ikke et SSRI. Virker først og fremst på noradrenalin, men også en viss effekt på serotonin. Både Anafranil og Tolvon kan sies å være forrige generasjons antidepressiva, men de har litt ulike egenskaper. De er ikke i samme gruppe, Anafranil er såkalt trisyklisk, mens Tolvon er tetrasyklisk (tri- og tetrasyklisk betegner strukturen til virkestofetts molekyl). Tolvon skiller seg fra de fleste eldre antidepressiva ved at det er mindre giftig, samt har mildere bivirkninger.

For øvrig inneholder ingen antidepressiva serotonin, heller ikke SSRI -men sistnevnte virker først og fremst ved å påvirke hjernen til å selv produsere mer serotonin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolvon er ikke et SSRI. Virker først og fremst på noradrenalin, men også en viss effekt på serotonin. Både Anafranil og Tolvon kan sies å være forrige generasjons antidepressiva, men de har litt ulike egenskaper. De er ikke i samme gruppe, Anafranil er såkalt trisyklisk, mens Tolvon er tetrasyklisk (tri- og tetrasyklisk betegner strukturen til virkestofetts molekyl). Tolvon skiller seg fra de fleste eldre antidepressiva ved at det er mindre giftig, samt har mildere bivirkninger.

For øvrig inneholder ingen antidepressiva serotonin, heller ikke SSRI -men sistnevnte virker først og fremst ved å påvirke hjernen til å selv produsere mer serotonin.

Takk for svar...Arne K.

Du skjønner, jeg prøvde anafranil en gang... og hadde store problemer underveis, magetrøbbel- det å gå på toalettet var et mareritt, var totalt frigid og svettet noe abnormt, helt i begynneslsen så jeg forresten omtrent "dobbelt"/og hadde tåkesyn??/var utrolig svimmel etc, prøvde å slutte etter noen få mnd, men da jeg prøvde fikk jeg abstinenser som virket som om jeg fikk strøm i hodet...så jeg trodde aldri jeg skulle komme meg ut av denne kuren, trappet så med i 3 -4 mnd , tok til slutt 1/4 tablett annen hver dag --til tross for dette fikk jeg allikevel 3 ukers

abstinenser...lå mer og mindre med "strømstøt" gjennom hodet.

Brukte dem tilsammen i 7 mnd.

Så aldri mer anafranil.

Grunnen til at jeg spør om tolvon er at jeg nå har begynt på aurorix, og vurderer å bruker litt tolvon om kvelden på grunn av store søvnproblemer--- men tar altså ikke noe som er veldig beskektet med anafranil.

To år etter anafranil prøvde jeg seroxat---Ble så dårlig at jeg mer og mindre lå på sofaen i 4-5 uker på grunn av svimmelhet--resten av bivirkningene var omtrent som anafranil, fikk også abstineneser når jeg sluttet , men noe mildere og annerledes.(lyn gjennom hele kroppen denne gangen, men ikke så ille i hodet)-- sluttet etter disse 4-5 ukene.

Snakket da med en psykiater om dette på tlf, som sa at det nok var serotininen jeg ikke tålte.

Han sa også noe om at de nye AD ssri påvirket serotinenen i hjernen i større grad enn de gamle.

Men anafranil--- må vel påvirke serotininen i hjernen noe mer enn de andre gamle trisykliske...??

For 2 år siden prøvde jeg sinequan--- (etter et velment råd fra noen), men da fikk jeg en kraftig depresjon. Men ikke abstinenser.

Lider vanligvis ikke av depresjon med av generalisert angst og helseangst og psykosomatiske plager.

Så jeg tenkte etter siste forsøk at aldri mere AD... men nå er jeg der igjen,---enda et forsøk på å komme meg ut av elendigheten. Derfor nå aurorix.

Men--- sove får jeg ikke av dem, så noe må prøves... NHD foreslo tolvon... så jeg skal spørre legen etter det.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anafranil tilhører første generasjons antidepressiva. de såkalte TCA.

Tolvon tilhører en annen gruppe, men er ikke et SSRI.

Ingen antidepressiva _inneholder_ serotonin, men noen av dem, bla SSRIene og Anafranil, påvirker serotoninsystemet i hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...