labbe1365380640 Skrevet 7. september 2004 Del Skrevet 7. september 2004 Hei!! Har alltid slitt med sensitivhud i underlivet, men det toppet seg i 1999, da jeg klødde så mye at jeg fikk blodblemmer på de indre kjønnsleppene. Har nok hatt et overforbruk av canesten, kanskje alt som har klødd ikke er sopp. Var hos gynekolog og tok biopsi som ikke kunne motbevise eller bevise lichen S, men viste kronisk betennelse. Hun sa at det antagelig var elsem. En anne gynekolog sa at jeg hadde Lichen fodi jeg har veldig små kjønnslepper. Etter et mareritt av svangerskaå med sinnsyk nattkløe ( kløen er liksom litt prikkende) Under en ny utredning hos spesialist og ny biopsiviste den ingen ting bortsettt fra lett fibrose. Hun sa at jeg hadde hatt lichen som barn, men ingen tegn til den nå. Nå har jeg fått denne kløen igjen, og det ser ut som om 2 flate/tomme blemmer på hver side av klitoris, men jeg vet jo ikke om det er arr av biopsiene. Mine spm er? kan lichen sitte et annet sted enn der hun tok biopsi ( hun hevdet nei)?. Kan jeg få lichen tilbake lettere i voksenalder når jeg hadde det som barn. Hvordan betennelse viste den første biopsien ?? Kan den ha forsvunnet av seg selv og gitt meg dette arrvevet.?? Kan dette ha blitt utløst av psykisdke årsaker ( min far døde i 19999 og mye vondt kom opp). Tørr ikke smøre kortisonkremer??? Hva er dette???? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/157644-kl%C3%B8e-i-underlivet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 12. september 2004 Del Skrevet 12. september 2004 Hei, du har rett i at alt som klør ikke nødvendigvis er sopp, men canesten gjør som regel ingen skade. Vevsprøven tas vanligvis fra et område med forandringer, og er det aktiv betennelse, vil det synes på biopsien. Det hender vi tar nye prøver, dersom kart og terreng ikke passer. Funn av fibrose kan være en "utbrent" lichen, slik du antyder. Psykiske faktorer kan sannsynligvis ikke starte en betennelsesreaksjon som denne, men ofte vil subjektive plager som svie og kløe kunne forverres av stress og psykiske belastninger. Så hva gjør du med problemet? Hvis du bor i nærheten av Oslo området, finnes det en poliklinikk for vulvalidelser med tverrfaglig kompetanse ved Rikshospitalet. Pasientene blir vurdert av gynekolog og hudlege. Det finnes andre lokalmidler som kan ha nytte ved den type plager du skisserer, som ikke er kortisonpreparater. Det kan være forsøket verdt å gjøre et forsøk med salven Protopic. En spesiell form for lysbehandling som heter grensestråler kan også være aktuelt dersom hovedplagen nå er kløe. Hør med gynekologen din, eventuelt med hudlege, om disse alternativene kan være noe for din tilstand nå. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/157644-kl%C3%B8e-i-underlivet/#findComment-1019479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.