Gå til innhold

Elveblest?

Anbefalte innlegg

Kjære doctor online!

For 3 uker siden fikk jeg noe som jeg trodde var sandloppe stikk. Stikkene kom gjerne på kveldstid og etter en varm dusj. Jeg hadde storrengjøring hjemme for å få has på småjævlene!! Men symptomene var det samme. I går kontaktet jeg fastlegen min og beskrev "utslettet" på følgende måte: Store røde områder som dukket opp på forskjellige steder på kroppen. Midt i disse flammerøde områdene var det hvite lange hevelser. Til å begynne med konsentrerte utslettet seg om leggene, men etterhvert har det spredt seg over hele kroppen.Det klør relativt mye, men de forsvinner fort igjen.Fastlegen min fikk meg til å kjøpe en krem mot skabb/midd. Men utslettet ble verre på ettermiddagenog jeg måtte på legevakten. Der sa en legesekretær at det var elveblest og jeg fikk allergimedisinen Zyrtec. Har følt meg bedre etterpå, men er svært slapp og sover mye.

Er dette elveblest? I så fall hva kommer det av? Kan det også være matallergi el noen annen form for allergi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157737-elveblest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære Lille ponny

Elveblest som kommer og går er ganske typisk for det vi kaller kronisk urtikaria eller rett og slett kronisk elveblest. Det du beskriver rimer veldig godt med kronisk urtikaria. Dette er en lidelse som det i de aller fleste tilfeller er vanskelig å finne en sikker årsak til. Av og til kan elveblest utløses av varme/kulde eller temperaturvekslinger. Andre årsaker kan være trykk, slik at elvebleste først og fremst kommer der f.eks. klær strammer. Hos voksne er det så godt som aldri allergisk utløst så det er lite å hente på å lete etter allergener som f.eks. mat som utløser elveblesten. Allergimedisiner som f.eks. Zyrtec hjelper ofte mot kløen, men man kan bli trett og "utafor" av allergimedisiner. Elveblesten som dukket opp helt plutselig har også en tendens til å forsvinne like plutselig. Det går an å prøve forskjellige allergimedisiner for å finne noe man ikke blir så trett av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157737-elveblest/#findComment-1016479
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest i samme båt

Jeg har selv vært plaget av elveblest i perioder. Nå går jeg på Zyrtec året rundt for å slippe det, og det hjelper bra. Er veldig sjelden jeg får det nå. Heldigvis har jeg ingen bivirkninger av medisinene. Kanskje du kan spørre legen din om det er noe annet medikament du kan prøve?

Hudlegen min sa at mange kan ha elveblest noe voldsomt i en periode (ett år eller fler) men så "brenner det seg ut" av seg selv. Mitt har ihvertfall blitt merkbart mindre nå. Før fikk jeg det hver eneste kveld.

Problemet nå er at barnet mitt på 2 år har begynt å få det samme. (ikke arvelig, h*n er adoptert). Lurer veldig på hva dette kommer av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157737-elveblest/#findComment-1089293
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...