Gå til innhold

Lurer litt...utslett

Anbefalte innlegg

I vår (slutten av april) fikk jeg noe utslett som periodevis har plaget meg siden jeg var liten.

Jeg har hatt utbrudd av dette til alle tider av året. Og over hele kroppen, minus hodet

Det hele arter seg slik: Kjenner at noe klør,men ser ikke noe med det første.Så blir det rødt etter en stund.Blodsprengt rundt.Danner seg en transparent topp, som til slutt sprekker, og lekker (gul) væske.

Deretter tørker de inn.

Noen kommer samtidig, og noen ganger kommer det nye andre steder som på en måte avløser de gamle.

Vel, allmenlegen mente nå at det var fugle lopper.Tok bilder av alle utslettene etter dette og viste han.Fikk time hos en spes. nå i slutten av aug.

Han så på bildene og mente at det ikke stemte med fugle lopper o.l. Festet en slik allergi test på ryggen (epikutan?) NEGATIV! (oljer, metaller m.m? - vaskemidler)

Ordnet det slik at jeg skulle kunne komme til en hudavd. på veldig kort varsel, slik at de kunne se på dette i full utvikling.

Vel nå mandag 06.09 kløddde det,men så ingenting før på kvelden. Rødt. Tirsdag ringte jeg og fikk time onsdag. Kjører mange mil, og håper på svar på hva dette kommer av.

Vel, legen sier ganske fort lopper/midd og foreskriver Zyrtec.

Men det rare er flg. Begge ganger er de i all hovedsak venstre legg som angripes.

Forrige gang var det også på baksiden av kne på inn- og utside av lår og på venstre side av korsryggen, ovenfor trusekanten.Samt et par bare på høyre fot.

Det hele hadde vært greit hadde det ikke vært for at det tidligere hadde vært sagt alt fra barne-eksem, skabb osv. osv.

Og hvis hund/katt er syndere, hvorfor blir ikke de som disse ligger sammen med i det minste bitt? Om de ikke reagerer, merker de jo om de er bitt?

Dessuten har det i perioder ikke bodd verken hund eller katt her.

Og når dette bryter ut mens man er på vei fra butikk, på jobb o.l. Hva da?

Lå hjemme natt til mandag, Hadde ikke på de samme klærne da jeg kom "hjem" fra jobb på arb.plass.(jobber i en annen kommune.)

Og lå i en annen seng. Altså tror jeg ikke at det var "passasjerer" med.I tillegg var det iskaldt i leiligheten.

Men et nytt utslett dukket opp der.

Så jeg lurer nå veldig på om det kan sies bastant bare ved å se på at det, at det er midd/lopper,og det er det. Særlig når to mann ikke sier det samme/ er enige.

Går det ikke å prøve,i dette tilfellet "gift" fra loppe/midd osv, for å se om det gir denne reaksjonen, i tidsperspektiv på få timer.Jeg har alltids tid å komme tilbake etter et par timer eller mer.

Takker for svar.For dette begynner etter over 30 år å bli mektig frustrerende.

PS: "Man kan reagere ulikt på bitt fra gang til gang."

"Og det blir fra nå av like ille fra gang til gang."

Hva er rett?

NB: Tar nå bilder av videre utvikling!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157777-lurer-littutslett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

jeg vet ikke om jeg har løsningen på dette.

Loppebitt er karakterisert ved utslett som oppstår akutt, klør og består av grupperte røde, hevelser. Gruppert fordi loppen rusler rundt på huden og suger blod. Bruker du glasspatel og trykker, ser du ofte en liten blødning etter bittet sentralt i hevelsen. Selve reaksjonen med kløe kommer ofte noen tid etter selve bittet, og kan jo derfor komme eksempelvis på vei hjem fra jobb, selv om en er bitt tidligere.

Loppen er bare passasjer på husdyr inn i huset, og må derfor ikke ramme den som har hatt hunden i sengen den natten. Loppen kan også komme inn av egen hjelp, fra rede i luftekanaler, under møne osv.

Men, det er godt mulig å ha kløe og utslett i huden av annen årsak, og av og til finner vi ikke ut av det heller. En vevsprøve kan i enkelte tilfeller gi tilleggsinformasjon, også i forhold til å avklare om dette er bitt. Kanskje det er ditt neste steg, å få legen til å ta en biopsi eller vevsprøve, for å se om dette føree deg nærmere svaret. Det kan vel ikke være helt avklart når du får forskjellig vurdering av dette fra forskjellige leger.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/157777-lurer-littutslett/#findComment-1019485
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...